۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۴
حذف ارز ترجیحی چهارمیلیارد یورو صرفه جویی اقتصادی دارد
رئیس اتاق بازرگانی گرگان:

حذف ارز ترجیحی چهارمیلیارد یورو صرفه جویی اقتصادی دارد

گرگان- چوپانی، رئیس اتاق بازرگانی گرگان گفت: حذف ارز ترجیحی هیچ نفعی برای دولت نخواهد داشت و تنها چهار میلیارد یورو صرفه جویی ملی را به همراه دارد که به نفع اقتصاد کشور است.

علی محمد چوپانی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: دولت با هدفمندی یارانه‌ها یک جراحی اقتصادی را در دستور کار قرار داده که تبعاتی نیز خواهد داشت.

وی با بیان اینکه حذف ارز ۱۰ درصد تورم کشور را بیشتر خواهد کرد، افزود: به عنوان مثال اگر در حال حاضر تورم کشور ۴۰ درصد است، ۱۰ درصد به آن اضافه می‌شود اما با توجه به مزیت‌هایی که اجرای این طرح دارد، شکوفایی اقتصاد کشور و افزایش رفاه اجتماعی را به همراه خواهد داشت.

چوپانی از همه تجار، تولید کنندگان، جریان‌های سیاسی و مردم خواست که با این اقدام جهادی دولت همراهی داشته باشند و تاکید کرد: با توجه به اینکه در کشورهای همسایه همه کالاها بر اساس قیمت ارز آزاد عرضه می‌شود قاچاق کالاهای اساسی و رانت زیاد شده بود.

وی ادامه داد: با توجه به قاچاق این کالاها، یارانه‌ای که باید برای مردم ایران هزینه می‌شد متاسفانه بخشی از آن در کشورهای همسایه به فروش می‌رسید.

چوپانی گفت: با آزاد سازی قیمت ارز و پرداخت یارانه به طور مستقیم به مردم، دیگر انگیزه‌ای برای قاچاق کالا نخواهد ماند و درآمد ناشی از حذف ارز به حساب مردم واریز می‌شود و دولت هیچ سودی در این ماجرا نخواهد داشت.

رئیس اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: اما آنچه سبب می‌شود که دولت دست به این اقدام جهادی بزند این است که با جلوگیری از قاچاق کالا و ارز بیش از چهارمیلیارد یورو صرفه جویی ارزی خواهیم داشت و این به نفع اقتصاد کشور است.

وی با تاکید بر این مسئله که دولت می‌تواند این صرفه جویی ارزی را برای زیرساخت‌ها مانند حمل و نقل، صنعت، مسکن و دیگر موارد هزینه کند، افزود: شاید حذف ارز مردم را در یک دوره کوتاه دچار مشکل سازد ولی در چند ماه آینده ثمرات این جراحی اقتصادی را درک خواهیم کرد.

چوپانی در خاتمه با بیان اینکه مردم دغدغه‌ای در خصوص افزایش تورم و گرانی‌های دارند، یادآور شد: با توجه به این دغدغه‌ها و برای اینکه سیاست‌های گذشته در زمینه هدفمندی یارانه‌ها تکرار نشود پیشنهاد ما به دولت این است که یارانه مردم براساس نرخ ارز در نظر گرفته شود و با بالا رفتن نرخ ارز یارانه‌های پرداختی به مردم نیز افزایش پیدا کند.

کد خبر: ۱۵۰٬۳۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha