۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۷
چراغ سبز اکو برای سرمایه گذاری در مازندران
بازار گزارش می‌دهد؛

چراغ سبز اکو برای سرمایه گذاری در مازندران

ساری- مسافران اکو با قطار گردشگری به تهران برگشتند تا با دستی پر و سرمایه گذاری تجار دوباره خاطرات شمال را تکرار کنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: سفر سه روزه مسافران اکو و سفرا و نمایندگان کشورهای عضو اکو با قطار گردشگری به پایان رسید اما معرفی بسته‌ها و فرصت‌های سرمایه گذرای مازندران در رویداد ساری ۲۰۲۲ سبب شده تا تجار کشورهای عضو اکو برای ورود به استان چراغ سبز نشان دهند.

مازندران و همسایگی آن با کشورهای عضو اکو فرصت‌های جدید و دروازه‌ای را به روی کشورهای این منطقه گشوده است تا بسیاری از نیازهای خود را از استان تأمین کنند. تولید ۷.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی، دسترسی آسان به بازارهای پایتخت، جاذبه‌های طبیعی و گردشگری فراوان، آب و هوای مطبوع و معتدل سبب شده تا تجار و سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در استان مازندران پیشگام شوند.

سرمایه گذاران افغان وارد مازندران می‌شوند
مسافران رویداد اکو اگرچه با قطار گردشگری ساری و مازندران را به مقصد کشورهایشان ترک کردند اما وعده دادند برای سرمایه گذاری در استان بازگردند. عبدالغفور لیوال سفیر افغانستان در ایران در حاشیه رویداد ساری ۲۰۲۲ با بیان ایران و افغانستان دو ملت با دوستی و ارتباطات دیرینه هستند، اظهار داشت: آمادگی داریم تجار افغانستان برای سرمایه گذاری وارد ایران و مازندران شوند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه تاجران زیادی سرمایه‌های خود را به ایران آورده اند، اظهار داشت: مازندران ظرفیت‌های خوبی برای سرمایه گذاری دارد و اتاق‌های بازرگانی باید در این زمینه برنامه ریزی کنند.

چراغ سبز اکو برای سرمایه گذاری در مازندران

وی با عنوان اینکه دانشجویان افغان زیادی در ایران تحصیل می‌کنند، ادامه داد: مازندران می‌تواند برای جذب و پذیرش این دانشجویان اقدام کند.

کشت فراسرزمینی پیشنهاد ازبکستان به مازندران
ازبکستان نیز از دیگر طرف‌های تجاری مازندران است و سالانه مقادیر قابل توجهی کالا با این کشور مبادله می‌شود، کشت‌های فراسرزمینی از محورهای مهم برای توسعه تعاملات بین دو طرف پیشنهاد شده است، سفیر ازبکستان با بیان اینکه شرکت‌های مازندران و ازبکستان می‌توانند تعاملات اقتصادی خوبی داشته باشند، افزود: این همکاری‌ها باید در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، گردشگری و غیره نیز رشد یابد.

عبدالله اف در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه مازندران اقتصاد پیشرفته‌ای دارد و همکاری با آن به نفع کشورهای منطقه و اکو است، افزود: لازم است در زمینه کشت فراسرزمینی برنامه ریزی شود و ازبکستان در این زمینه کاملاً جدی است.

مازندران اقتصاد پیشرفته‌ای دارد و همکاری با آن به نفع کشورهای منطقه و اکو است و در زمینه کشت فراسرزمینی برنامه ریزی شود و ازبکستان در این زمینه کاملاً جدی است

وی با عنوان اینکه در زمینه کشت فراسرزمینی تاکنون اقدام قابل توجهی صورت نگرفته خواهان تلاش برای تحقق این برنامه شد. سید محمود حسینی پور استاندار مازندران نیز با اشاره به اینکه مازندران در تولید بیش از ۳۰ نوع محصول در کشور رتبه‌های برتر را دارد، افزود: هنوز از ظرفیت‌های اکو بهره گیری نشده و آمادگی را برای جذب سرمایه گذاران این منطقه و تأمین امنیت آنها دارا هستیم.

وی راه اندازی پروازهای هوایی از جمله مسیرهای تاشکند – رامسر و یا دیگر مسیرها را از جمله نیازها برشمرد و گفت: مازندران می‌تواند نیازهای کشورهای همسایه را در حوزه مختلف از جمله تکنولوژی تأمین کند.

وی همچنین با اظهار اینکه مازندران دز حوزه نساجی نیز صنایع متعددی دارد و اظهار داشت: سرمایه گذاران می‌توانند در حوزه‌های صنعتی و کشاورزی در استان برنامه ریزی داشته باشند و امنیت سرمایه گذاری را تأمین می‌کنیم.

چراغ سبز اکو برای سرمایه گذاری در مازندران

توسعه مبادلات اقتصادی مازندران با اکو
طی سال گذشته مازندران بیش از ۴۷۲ هزار تن کالا به کشورهای عضو اکو صادر کرد و امید می‌رود با برگزاری رویداد اکو این میزان تبادلات در سال جاری رشد چشمگیری داشته باشد، علی یوسفی منش ناظر گمرکات مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار میزان کالاهای صادراتی استان به کشورهای عضو اکو را ۴۷۲ هزار تن به ارزش ۷۸ میلیون دلار بیان کرد و گفت: طی سال قبل میزان و ارزش صادرات ۱۰۷ و ۱۵۹ درصد رشد داشته است.

وی اظهار داشت: بیشترین میزان صادرات کالا به کشورهای اکو به قزاقستان، ترکمنستان، آذربایجان بوده است و ۲۳۴ هزار تن به قزاقستان و ۱۸۷ هزار به ترکمنستان صادر شد.

وی با بیان اینکه کالاهای صادراتی شامل لبنیات، مواد غذایی، کیوی، چوب، مواد شیمیایی و غیره بوده است، میزان واردات کالاها طی سال قبل از کشورهای عضو اکو را ۸۲۱ هزار تن به ارزش ۳۴۷ هزار تن اعلام کرد.

یوسفی منش قزاقستان، ترکمنستان و ترکیه را اصلی ترین طرف‌های معاملاتی کالاهای وارداتی بیان کرد و گفت: میزان واردات نیز از نظر وزنی ۷۷ و از نظر ارزشی رشد ۸۸ درصدی داشته است.

ناظر گمرکات مازندران گفت: گندم، جو، ماشین آلات صنعتی، کک نفتی، مصنوعات پلاستیکی و غیره از مهمترین کالاهای وارداتی از کشورهای عضو اکو به استان بوده است.

طبق سند بالادستی اکو، گردشگری آرام، سبز و جذاب در سند اکو پیش بینی شده زیرا گردشگری مبنای حیاتی برای تأمین ارز، کسب وکار و اشتغال است و افزایش بهره وری و بهبود روند توسعه اقتصادی و ملی را درپی دارد و منطقه اکو می‌تواند یکی از مهمترین مقاصد گردشگری در جهان باشد زیرا مسیر اتصال خاور و باختر است.

کد خبر: ۱۵۰٬۲۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • milad IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
      1 1
      خوب عکس یادگاری قشنگی گرفتن مهمترین دستاورد همین بود دیگه شهری که مرکز استان هست و باغ وحش نداره شهربازی نداره پارک خوب فقط یکی هست فاصله دریا تا شهر حدود 20 کیلومتر هست قایق های مستهلک و قدیمی داره آلاچیق های مناسب در ساحل دریا بسیار کم هست یا در بخش های وجود نداره خیابان های شهر برای بیش از 50 سال گذشته هست- کشتی تفریحی وجود نداره - هتل خوب در حد یکی دو تا