۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۷
ریزش سنگین بازار ارزهای دیجیتال در پی سقوط لونا| آینده بازار چه خواهد شد؟
بازار بررسی کرد؛

ریزش سنگین بازار ارزهای دیجیتال در پی سقوط لونا| آینده بازار چه خواهد شد؟

سقوط قیمت ارز دیجیتال پر طرفدار لونا به نزدیکی صفر آن هم ظرف مدت ۷۲ ساعت، منجر به ریزش شدید در بازار رمزارزها شد.

بازار؛ سقوط قیمت ارز دیجیتال پر طرفدار لونا به نزدیکی صفر آن هم ظرف مدت ۷۲ ساعت، منجر به ریزش شدید در بازار رمزارزها شد. به طوریکه بسیاری از فعالان و سرمایه گذاران این بازار به دلیل ترس فزاینده و کم سابقه حاکم بر بازار کریپتو، اقدام به فروش حداکثری رمزارزهای خود گرفته و از بازار خارج شدند.

همین موضوع باعث شد تا بازار کریپتو دچار ریزشی شدید شده و بازار کریپتو به گفته رویترز، با ریزش ۸۰۰ میلیارد دلاری آن هم ظرف مدت یک ماه مواجه شد.

لونا و استیبل کوین ناپایدار ترا!
پیش از هر چیز باید گفت که استیبل کوین ترا یا همان UST که طی ماه های اخیر به با ارزش ترین استیبل کوین بازار تبدیل شده بود، یک استیبل کوین مبتنی بر الگوریتم بوده و در حقیقت هیچ گونه پشتوانه دلار یا طلا به همراه خود ندارد.

استیبل کوین الگوریتمی ترا (UST ) طی روزهای گذشته در پی از دست دادن قیمت ۱ دلاری خود دچار سقوطی وحشتناک و بی سابقه در بازار ارزهای دیجیتال شد. این اتفاق علیرغم استفاده ترا از مکانیزم توکن دوگانه برای تثبیت قیمت UST روی ۱ دلار رخ داده و منجر به بزرگترین ریزش تاریخ بازار ارزهای دیجیتال آن هم برای رمزارز بزرگی چون لونا و UST شد.

بر اساس طراحی الگوریتم مذکور، اگر قیمت UST از ۱ دلار بیشتر شود، کاربران ترا یک دلار در شبکه لونا می سوزانند تا عرضه UST را افزایش دهند. افزایش عرضه به استیبل کوین UST اجازه می داد تا از نظر تئوری به ثبات خود بازگردد.

اما با معکوس شدن این مکانیسم، UST به زیر ۱ دلار سقوط کرد و سوزاندن UST عرضه آن را کاهش داد تا قیمت ثابت شود.

در حالی که مکانیسم توکن دوگانه ترا لبز تا اوایل سال ۲۰۲۲ به خوبی عمل کرد، بنیاد لونا گارد، سازمانی که ثبات UST را تضمین می‌کند، میلیاردها دلار بیت‌کوین از همین طریق به دست آورد و در حقیقت آنها را به عنوان ذخیره و اعتبار شبکه ترا ذخیره سازی کرد.

فشار بر توکن‌های ترا با افزایش نوسانات بازار شدت گرفت و استیبل کوین UST در تاریخ ۸ مه ۲۰۲۲ پیوستگی خود را از دست داد. اما خرابی وضعیت ترا با سپرده گذاری ۱۴۶ میلیون دلاری ارز UST و جلوگیری از افزایش فشار فروش این ارز ظرف مدت کمی بهبود پیدا کرد.

ریزش سنگین بازار ارزهای دیجیتال در پی سقوط لونا| آینده بازار چه خواهد شد؟

در ادامه این تلاش ها برای جلوگیری از ریزش ارزش ترا، دو کوون، مدیر عامل ترا، طرح «بنیاد گارد لونا» را برای وام دادن ۱.۵ میلیارد دلار ذخایر بیت کوین و UST جهت محافظت از ارزش استیبل کوین این شبکه فاش کرد. با این حال، این تلاش ها با شکست مواجه شد و نهایتا لونا سقوط سهمگین ارزش خود را آغاز کرد.

ایجاد تردید در ماهیت ارزهای دیجیتال
اما ریزش بازار ارزهای دیجیتال نه تنها به دلیل سقوط قیمت و ارزش ارزهای لونا و دلار ترا، بلکه به علت بی اعتمادی و ایجاد تردیدی بزرگ در میان سرمایه گذاران بازار کریپتو بود. علیرغم اینکه فعالان بازار معتقدند استیبل کوین های مبتنی بر دلار، ارزشی معادل دلار واقعی یا همان دلار فیات دارند، اما ماجرای دلار الگوریتمی ترا این جریان فکری را به طور کل زیر سوال برد.

ریزش سنگین بازار ارزهای دیجیتال در پی سقوط لونا| آینده بازار چه خواهد شد؟

در همین راستا، «ژانت یلن» وزیر خزانه داری آمریکا روز چهارشنبه در واکنش به ریزش سهمگین دلار ترا گفت: استیبل کوین معروف به دلار ترا ارزش خود را از دست داد. من فکر می کنم این موضوع به سادگی بیانگر این حقیقت است که رشد سریع (رمزارزها) به رشد سریع خطرات ناشی از آنها منتهی خواهد شد.

آینده ارزهای دیجیتال چه خواهد شد؟
اکنون با شرایط موجود و ریزش سنگین ارزهای بزرگ باازر مانند بیت کوین و اتریوم، باید دید که چه آینده ای پیش روی ارزهای دیجیتال خواهد بود.

اگرچه پیش از این، به دلیل دامیننس بیت کوین در بازار ارزهای دیجیتال، تنها عامل تعیین کننده ارزش آلت کوین ها نیز ارزش روز بزرگترین ارز بازار به حساب می آمد، اما ظاهرا امروز وضعیت تغییر کرده است. به نظر می رسد برای رصد ادامه روند بازار کریپتو، محتاج وضعیت لونا و استیبل کوین هستیم و نه بیت کوین. چراکه اهمیت مشکل ایجاد شده در محاسبات الگوریتمی لونا و زیر سوال رفتن هر دو ارز بومی شبکه ترا، معامله گران بازار منتظرند تا تکلیف نهایی این مشکل ایجاد شود.

ریزش سنگین بازار ارزهای دیجیتال در پی سقوط لونا| آینده بازار چه خواهد شد؟

باید توجه داشت که فروپاشی و نابودی کامل لونا، حتی می تواند منجر به فروپاشی تمامی بازار کریپتو شده و مشکل ایجاد شده تنها مختص بونا نخواهد بود.

اکنون با توجه به توضیحات ارائه شده در بالا، دو راه پیش روی ترا و بازار کریپتو وجود دارد: نخست اینکه ترا خواهد توانست با کمک دانش فنی خود و البته کمک های مالی و غیر مالی دریافتی از سایر شرکت های بزرگ رمزارزی، بار دیگر ارزش خود را هرچند با سرعت بسیار کم بازیابی کند که برای این کار، ابتندا نیازمند بازگشت ارزش استیبل کوین ترا به حدود ارزش اولیه خود یعنی بین ۹۹ سنت الی یک دلار خواهیم بود.

دوم اینکه ترا در راه بازیابی ارزش توکن های خود موفق نشده و تبدیل به اسکم خواهد شد که در این صورت، ترس حاصل از این فروپاشی بزرگ منجر به فروپاشی احتمالی کل بازار کریپتو خواهد شد و سرمایه گذاران زیادی از این بازار کوچ خواهند کرد. در چنین حالتی بخش عمده ای از سرمایه گذاری های انجام شده در این بازار به باد خواهد رفت و تنها توکن های خالی از ارزش روی دست سرمایه گذاران خواهد ماند.

البته با توجه به خطرناک بودن وضعیت ترا برای بازار ارزهای دیجیتال، به نظر می رسد شرکت های بزرگی مانند مایکرواستراتژی یا حتی بانک های بزرگ سرمایه گذاری کننده در بیت کوین مانند جی پی مورگان، طی ساعات یا روزهای آینده به کمک لونا شتافته تا دستکم از سقوط سرمایه گذاری های کلان خود جلوگیری کنند. در غیر اینصورت، با توجه به حجم بالای سرمایه گذاری سرمایه گذاران سازمانی، باید شاهد نه تنها فروپاشی بازار کریپتو، بلکه به باد رفتن میلیاردها دلار سرمایه گذاری انجام شده از سوی این مشتریان بزرگ باشیم.

کد خبر: ۱۵۰٬۱۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha