۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۸
کسانیکه یارانه شان قطع شده در سامانه اعلام کنند
سخنگوی دولت:

کسانیکه یارانه شان قطع شده در سامانه اعلام کنند

سخنگوی دولت گفت: کسانی که یارانه دریافت می‌کردند و الان یارانه جدید برای شان واریز نشده، این عزیزان می‌توانند به سامانه وزارت رفاه مراجعه و اعلام کنند، پس از بررسی یارانه برای شان واریز می‌شود.

به گزارش بازار، بهادری جهرمی در حاشیه جلسه فوق العاده ستاد تنظیم بازار به ریاست معاون اول رئیس جمهور گفت: آن عزیزانی که دریافت یارانه می‌کردند، اما یارانه شان قطع شده است، یعنی در مورد کسانی صحبت نمی‌کنیم که هیچ وقت یارانه دریافت نمی‌کردند، کسانی که یارانه دریافت می‌کردند و الان یارانه جدید برای شان واریز نشده، این عزیزان می‌توانند به سامانه وزارت رفاه مراجعه کنند، اعلام اعتراض کنند و سامانه وزارت رفاه این عزیزان را جزو دهک دهم جامعه ارزیابی کرده، یا به هر دلیلی ارزیابی‌های جامعه این بوده است که واجد دریافت یارانه نیستند، عزیزان می‌توانند ارائه شان را، اعتراض شان را ثبت کنند، همین الان سامانه هم فعال است، ثبت هم می‌کند اعتراض‌ها را و بعد از رسیدگی به اعتراض شان در صورتی که محق باشند مجددا از ابتدا، یارانه برای شان واریز می‌شود، هر کسی که مستحق تشخیص داده شود، از ابتدا یارانه اش برایش واریز می‌شود و اگر نشود یا جزو دهک دهم جامعه محسوب شود یعنی پول دارترین افراد جامعه، مثلا کسانی که در همین حوزه کالاهای اساسی اقلام خوراکی، دهک دهم یک چیزی حدود ۱۰ برابر دهک اول مصرف مواد غذایی دارند، آن کسی که ۱۰ برابر دهک اول مصرف مواد غذایی دارد، طبیعتا نیازمند دریافت یارانه نخواهد بود، اما کسی که جزو این دهک دهم رده بندی نشده باشد و جزو افراد متمول جامعه ما نباشد، طبیعتا یارانه به او تعلق اختصاص پیدا می‌کند و از روز ابتدایی هم یارانه اش برای او تامین خواهد شد و واریز خواهد شد.

جاماندگان از ابتدا یارانه اشان را دریافت می کنند
سخنگوی دولت گفت: به محض اینکه فرآیند ثبت نام برای جاماندگان فراهم شود کسانیکه نتوانستند یارانه دریافت کنند از ابتدا یارانه اشان محاسبه و پرداخت خواهد شد.
رئیس شورای اطلاع رسانی دولت گفت: هم بخش‌ها و دستگاه‌ها گزارشی از روند فعالیت‌ها و اقدامات شان ارائه و تصمیماتی در حوزه‌های مختلف اتخاذ شد.

او افزود: وزیر کشاورزی گزارش مفصلی از ذخایر استراتژیک و کالاهای اساسی در انبارها ارائه دادند که الحمدالله وضعیت خوب و قابل قبولی دارد و گزارشی از گمرکات و بنادر کشور ارائه دادند که بیش از ۴ و نیم میلیون تن کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی در گمرکات است که در حال ترخیص یا توزیع به سمت بنادر هستند.

بهادری جهرمی افزود: بر اساس گزارش وزیر دادگستری از گشت‌های نظارتی در حوزه‌هایی که احتکار یا گرانفروشی صورت گرفته و بعضی از برخوردهایی که با مجموعه‌های دارای نام یا برند، صورت گرفته بود مقرر شد با توجه به ضرورتی که وجود داشت برای یکپارچه سازی هر چه بیشتر در مسئله نظارت بر بازار، در حوزه‌های هم کشاورزی و هم محصولات صنعتی با همکاری سازمان تعزیرات ستادی را این سه مجموعه، وزارت دادگستری، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت کشاورزی با همکاری بسیج تشکیل دهند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه تقسیم کار روشنی برای نظارت موثر و کارآمد بر بازار بین دستگاه‌ها صورت گرفته است، گفت: با همکاری و هماهنگی این چهار دستگاه الحمدالله امروز در همه سطح کشور همه استان‌ها جلسات ستاد تنظیم بازار به صورت روزانه برگزار می‌شود.

او افزود: با توجه به برخی از گزارش‌ها که ارائه شد، مصوب و مقرر شد آن مواردی که از شرکت‌های دولتی یا عمومی که تحت نظارت دولت به نوعی هستند، اگر تخلفی در حوزه تامین یا توزیع کالای موردنیاز مردم صورت گرفته باشد، در صورت اثبات تخلف در سازمان تعزیرات علاوه بر برخوردی که سازمان تعزیرات با متخلف انجام می‌دهد، خود وزیر مربوطه با مقام مافوق مربوطه، مسئول آن شرکت متخلف را هم برکنار و عزل کند.

بهادری جهرمی همچنین درباره زوجین جدید جامانده از ثبت نام یارانه ها، گفت: یک مسئله دیگر هم وطنانی که از سال ۱۳۹۳، حدود هفت - هشت سال پیش تا امروز موفق به ثبت نام برای دریافت یارانه نشده بودند عموما جوانانی عزیزی که تشکیل خانواده داده بودند و نتوانسته بودند ثبت نام کنند. یعنی هیچ شرایطی برای آن‌ها فراهم نشده بود و هیچ تدبیری صورت نگرفته بود که بتوانند جوانان عزیز بیایند و یک جایی ثبت نام کنند و آن کسانی به هر دلیلی که در گذشته یارانه نمی‌گرفتند و الان علاقه‌مند هستند که یارانه شان را دریافت کنند، گزارشی ارائه شده از وضعیت موجود سامانه‌ها در سازمان هدفمندی یارانه ها، هم در مجموعه وزارت رفاه.

او افزود: قرار شد که مجموعه وزارت رفاه با مجموعه سازمان هدفمندی یارانه‌ها که زیرمجموعه سازمان برنامه و بودجه است، جلسه مشترکی را همین امروز داشته باشند، چگونه می‌شود هر چه سریعتر سامانه‌ای که برای ثبت نام عزیزان فعال شود تا امکان ثبت نام داشته باشند.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه اطلاع رسانی و شرایط ثبت نام برای ثبت نام معترضان و جاماندگان صورت می‌گیرد، گفت: جامعه هدف برای دولت روشن است هم دهک دهمی که دهک متمول جامعه بودند و طبیعتا یارانه‌های شان قطع شده بوده است و هم عزیزانی که ثبت نام نکرده بودند و به دلیل عدم ثبت نام نتوانستند یارانه دریافت کنند، بنا شد یک اطلاع رسانی به طور عام و هم به طور خاص صورت گیرد و البته در کوتاه مدت هم سامانه‌ای برای ثبت نام برای جاماندگان فراهم خواهد شد.

بهادری جهرمی تاکید کرد: کسانیکه نتوانستند یارانه دریافت کنند، به محضی که فرآیند برای شان فعال شود، از ابتدا یارانه‌های شان محاسبه خواهد شد و جای نگرانی ندارند و از ابتدا فعال خواهد شد و می‌توانند یارانه شان را از ابتدا دریافت کنند.

احتمال خطا در دهک بندی ها وجود دارد
سخنگوی دولت گفت: دهک بندها مبتنی بر پایگاه‌های اطلاعاتی از سال‌های گذشته است و طبیعتاً احتمال خطا هم در هر گونه از این محاسبات وجود دارد.

علی بهادری جهرمی سخنگو و رئیس شورای اطلاع رسانی دولت در پاسخ سوال خبرنگار مبنی بر اینکه چقدر به ارزیابی دهک بندی‌ها اطمینان دارید، چرا که در این یکی دو روزه خیلی‌ها ناراضی هستند و یا مشمول دریافت یارانه نشده اند؟ گفت: دهک بندها مبتنی بر پایگاه‌های اطلاعاتی است که از چندین سال گذشته از سالی که یارانه‌ها شروع کرده به تخصیص فعال شده است، مبتنی بر بانک‌های اطلاعاتی مختلف در کشور است، مبتنی بر خودرو، هم سفرهای خارجی، هم تراکنش‌های بانکی و سایر اطلاعاتی است که از خانوارها وجود داشته است.

او افزود: طبیعتا احتمال خطا هم در هر گونه از این محاسبات وجود دارد و این امکان ثبت اعتراض هم برای همین منظور پیش بینی شده است البته به این موضوع توجه بفرمایید، در اختصاص یارانه سه دهک اول هم با هم یک میزان یارانه دریافت می‌کنند، یعنی تا میزانی از خطا بین دهک بندی ها، تفاوتی بین یارانه‌ها طبیعتا ایجاد نمی‌کند و دوباره از دهک چهارم تا نهم هم همه باهم یک میزان یارانه، کمک را دریافت کردند، لذا اگر کسی که دهک هفت یا دهک هشت دسته بندی شود، تفاوت خاصی برای او حاصل نمی‌شود و برای همین هم سعی شده است که این عددها نزدیک هم باشد، به خاطر این که احتمال خطا وجود دارد، البته احتمال خطا کم هست، ولی نمی‌شود گفت که یک کاری که عامل انسانی در آن هست احتمال خطا هرگز وجود نداشته باشد.
طبیعتا احتمال ثبت اعتراض هم برای همین است.

سخنگوی دولت افزود: در صورتی که یک شهروندی ثبت اعتراض کند و با مدارک نشان دهد که نه این نحو محاسبه درست نیست و درست محاسبه نشده، هیچ اصراری نیست، با توجه به اطلاعات جدید، به روزرسانی شده و دهک بندی جدید انجام می‌شود.

او تاکید کرد: هر زمان که دهک بندی اصلاح شود، از ابتدا یارانه برای او اعمال خواهد شد واز این حیث نیاز ندارد که نگرانی برای او وجود داشته باشد. به صورت منظم، حالا که در حال ثبت نام اعتراضات است و طبیعتا بعد از ثبت نام، فرآیندهای رسیدگی هم صورت می‌گیرد.

ثبت اموال مسئولان باعث شفاف سازی می شود
علی بهادری جهرمی در حاشیه ستاد تنظیم بازار امروز(چهارشنبه) گفت: قطعا ثبت اموال کسانیکه جایگاه حاکمیتی دارند چیز خوبی است اما در کنار شفاف سازی، بحث نظارت هم نیاز است به ویژه کسانی که جایگاه حاکمیتی پیدا می کنند و به نوعی امانت دار عمومی هستند، پس خوبه که تحت نظارت باشند، کسی که می پذیرد که جزو حاکمیت باشد، دارد می پذیرد که تحت نظارت حاکمیت باشد.

اودر پاسخ سوال برای شما کمک معیشتی واریز شده است؟ گفت: من کلا تا حالا یارانه دریافت نکرده ام. ما مسئولین طبیعتا اموال مان ثبت شده است اما بنده اساسا از ابتدا جزو آن کسانی نیستم که حذف شده باشم، این را شفاف سازی کنم تا سوال برای تان نشود، من جزو کسانی بودم که از زمانی که ازدواج کردم، هرگز برای دریافت یارانه ها ثبت نام نکردم، بنابراین هرگز یارانه ای را دریافت نکرده ام، الان هم در استمرار آن ها کمک معیشتی را دریافت نکردم.

علی بهادری جهرمی همچنین با بیان اینکه جلسات ستاد تنظیم بازار قرار است تا پایان اجرای طرح هر روز انجام شود افزود: فعلا جلسات ستاد تنظیم بازار به صورت روزانه و فوق العاده تشکیل می شود و حتی داشتیم که بعضا دو مرتبه در روز جلسه تشکیل شده است و تا وقتی که نیاز باشد برنامه ثابت هفتگی است ولی تا وقتی که نیاز باشد جلسات فوق العاده تکرار خواهد شد.

کد خبر: ۱۵۰٬۰۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حبیب الله کاشانیان IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      0 0
      بنده معلولیت شدید دارم وجلو دهکهای پائین باویلچر ترددمیکنم وبه سختی معیشت خانواده ام را تهیه میکنم ،نه تنها یارانه جدید را کم واریز کردند بلکه یارانه قبلی مرا هم قطع کردید این چه عدالتی هست
    • فرهادخوش رفتار IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      0 0
      مارا حذف کردن باچهاربچه