۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
محصولات لوکس درNFT خار چشم بیت کوین شده است
چرا بیت کوین ارزشش نصف شد؟

محصولات لوکس درNFT خار چشم بیت کوین شده است

ظاهرا بیت کوین از چشم رسانه های غربی افتاده ودائم با اخبار ناامید کننده ای بمباران می شود.توصیه مشاوران کاهش سهم بیت کوین تا سطح ۵ درصد در سبد دارایی ها است.

بازار؛ گروه اقتصاد دیجیتال: بر خلاف توسعه و رشد بازار رمز ارزها در کشور که دامنه استفاده آن به مغازه های شهرهای کوچک هم کشیده شده است اما بازار آنها در دوره یک سال گذشته شاهد کاهش زیادی بوده اند. ارزهای دیجیتال اصلی به طور متوسط ۱۵ درصد، بیت کوین ۲۰ درصد در هفته گذشته کاهش یافته است و حتی سکه «دوج کوین» با حمایت میلیاردر معروف آمریکایی «الون ماسک» ۱۰ درصد کاهش یافت.

بیت کوین بالاترین ارزش خود را در تاریخ ۱۹ آبان ۱۴۰۰ (دهم نوامبر ۲۰۲۱) با بیش از ۶۸ هزار دلار ثبت کرد، این ارز دیجیتال در کمتر از یک سال بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داده است. اگر چه در یک خط روند یکساله ارزش آن دچار افت نشده اما اکنون این سوال مطرح می شود که چرا بیت کوین از آبان پارسال به بعد با کاهش شدید مواجه شده و آیا این روند کاهش ادامه دار خواهد بود یا نه! آیا قیمت ها دوباره بالا می رود؟

بازاردر ادامه به استناد نکات منتشر شده در رسانه های فوچون، «Fortune»، سی ان ان«CNN» ، تایم «Time» و نیویورک تایمز« New York Times» سعی داریم تا به سئوالات کلیدی بالا پاسخ دهیم . بدیهی است مطالب زیر موضع رسانه تحلیل بازار نبوده و تنها منعکس کننده نظرات است.

نقطه مقاومت قیمت کجاست؟
پس از این که روز دوشنبه بیت کوین برای لحظه ای به زیر ۳۰ هزار دلار سقوط کرد مجدداً حرکت افزایشی خود را ادامه داد ودر جریان معاملات دوباره از سطح ۳۱ هزار دلار عبور کرد و روز گذشته باز ناگهان با افتی سریع در حالی که ساعت ۱۵ به وقت تهران خود رابه ۳۱ هزار و ۸۰۰ دلار نزدیک کرد امابه فاصله کمتر از دوساعت و در ساعت ۵.۳۰ بعد از ظهر ۲۹ هزار ۴۲۰ دلار شد.

برخی ناظران بر این باورند که "نقطه مقاومت قیمت" در اطراف سطح ۳۰ هزار دلار وجود دارد و از این رو بازی های چند روز اخیر تلاش بر بقا و یا جهش دوباره بیت کوین است.

نقطه مقاومت قیمت به این معنی است که قیمت کالا (واحد پول) معمولاً از آن نقطه تجاوز نمی کند و با رسیدن به این نقطه روند خرید تغییر و مسیر منحنی نیز تغییر می یابد.

محصولات لوکس درNFT خار چشم بیت کوین شده است

اما این نقطه مقاومت قیمتی ممکن است به دلیل وجود بسیاری از عوامل اساسی ( بنیادی) که نگرانی‌ها را در مورد آینده «بیت‌کوین» به طور کلی ایجاد کرده است، زیاد دوام نیاورد.

شاید برجسته‌ترین آنها افزایش ۰.۵ درصدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا باشد. بزرگترین افزایش در بیش از ۲۰ سال گذشته و روند افزایش بیشتر نرخ بهره در آینده نزدیک، جذابیت دلار در برابر بیت کوین را افزایش خواهد داد.

در این میان مجله "تایم" نیز از روند رو به افزایش هشدارکارشناسان سرمایه گذاری به "مردم عادی" نسبت به سرمایه گذاری در بیت کوین خبر داده است. این مجله وضعیت بیت کوین را شکننده ارزیابی کرده است.

حتی برخی نسبت به تخصیص بیش از ۵ درصد از سبد سرمایه گذاری به سرمایه گذاران حرفه ای هشدار داده اند. این اخطارها باعث تشویق عملیات فروش شده و در نتیجه قیمت روندی کاهشی یافته است.

بسیاری همچنین به خطر سرمایه گذاری در بیت کوین در زمان رکود و تورم بالا اشاره کرده اند که به طور قابل توجهی تقاضا را کاهش داده و مشاوران سرمایه گذاری پیشنهاد سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال را کاهش داده و آنها را برای حفظ یا افزایش ارزش دارایی هایشان به پس انداز ترغیب کرده اند. همین موضوع نیز بر قیمت تمام ارزهای دیجیتال تاثیر منفی گذاشته است.

آینده بیت کوین چه خواهد شد؟
ادوارد مویا، کارشناس معاملات ارزی دراوآندا اینوستمنتس« Oanda Investment»، خاطرنشان می کند: پیش بینی سطوح بیت کوین در دوره آینده دشوار است، اما به دلیل نگرانی در مورد آینده در سراسر جهان، احتمالاً پایین خواهد ماند.

مویا ادعا می کند: افت بیت کوین به زیر سطح ۳۰هزار دلار برای یک دوره، به همه سرمایه گذاران سیگنال روشنی در مورد وجود یک بازار نزولی "بی حد و حصر" می دهد که یا حالت وحشت ایجاد می کند که در آن صاحبان ارز آن را می فروشند و بر افت شدید و سریع دامن می زنند و یا با یک روند کاهشی در بازار، عملیات معاملات ارز به شدت محدود می شود.

مایکل کامرمن، مدیر عامل پلتفرم معاملاتی اسکیلینگ « Skilling» نیز بر این باور است که معاملات بیت‌کوین شبیه سهام‌های فناوری شده است که یک "دارایی پرخطر" هستند و بنابراین سرمایه‌گذاران تمایل دارند در مواقع عدم اطمینان از شر آنها خلاص شوند و شکی نیست که دوره فعلی یک دوره عدم اطمینان بزرگ است.

جی هتفیلد، رئیس سرمایه گذاری اینفراکاپ ایکوایتی« Infracap Equity Inc» نیز گفت: ممکن است بیت کوین تا پایان سال با توجه به عدم قطعیت فعلی به سطح ۲۰۰۰۰ دلار سقوط کند، زیرا هم اکنون حباب قیمتی که در طول دو سال همه گیری کرونا برای ارزهای دیجیتال رخ داده بود، ترکیده است.

سوتیتر: کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی سهام شرکت های فعال در صنعت استخراج ارز رمزها و یا سازنده دستگاه های استخراج است. پر واضح است که این موضوع سیگنالی قوی مبنی بر تردیدهای جدی فراتر از افت قیمت های این چند ماه بیت کوین است و در واقع کل ارزهای دیجیتال را هدف قرار می دهد

جایگزین بهتر یا جذابتر؟
از سوی دیگر آنچه مایه نگرانی های بیشتر شده است کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی سهام شرکت های فعال در صنعت استخراج ارز رمزها و یا سازنده دستگاه های استخراج است. پر واضح است که این موضوع سیگنالی قوی مبنی بر تردیدهای جدی فراتر از افت قیمت های این چند ماه بیت کوین است و در واقع کل ارزهای دیجیتال را هدف قرار می دهد.

از جمله عوامل دیگری که بر قیمت ارزهای دیجیتال تأثیر منفی گذاشت، آنچه بسیاری مشاهده می‌کنند این است که محصولات «NFT» به عنوان جایگزین جذاب‌تری برای بسیاری از سرمایه‌گذاران برای بیت‌کوین ظاهر شده‌اند و به همین دلیل برخی به خاطر خرید محصولات «NFT» از شر ارزهای دیجیتال خلاص می‌شوند.

این امرنیز دلایل زیادی دارد که شاید مهمترین آنها این باشد که محصولات "NFT" به عنوان یک کالا قابل رویت و حتی بعضا قابل لمس هستند و با توجه به قیمت های بالایی که در این بازار تعیین و معامله می شود، می توان آنها را به عنوان یک کالای لوکس طبقه بندی کرد در حالی که "بیت کوین" همچنان یک ارز است و با ترس از رکود، سرمایه‌گذاری در کالاها مهم‌تر از حفظ پول است، حتی اگر در قالب ارزهای دیجیتال باشد!

بااین حال علیرغم تردیدهای فراوان در مورد بیت کوین و بقیه ارزهای دیجیتال، برخی از شاخص ها برای آینده این ارزها همچنان مثبت هستند، که شاید در رأس آنها تصمیم یک بانک آمریکایی است که به موجب آن برای اولین بار بیت کوین به عنوان ابزاری برای تضمین وام در نظر گرفته شده است. همچنین تمایل بسیاری از بانک های مرکزی در جهان به تایید این ارزها و انتشار ارزهای دیجیتالی خودشان باعث می شود ارزهای دیجیتال موجود به طور کلی پذیرفته شوند.

می توان گفت که همین شاخص های مثبت برای آینده ارزهای دیجیتال در این مرحله آنها را به مرحله فروپاشی کامل نمی کشاند اما مسلم است که اگر رکود به اقتصادهای غربی ضربه بزند، ارزهای دیجیتال با سرعت بیشتری شاهد کاهش ارزش خود خواهند بود زیرا طبق رفتار عقلایی اقتصادی افراد وسرمایه‌گذاران در شرایط بحرانی می‌خواهند دارایی‌های «قابل اعتمادتر» را نگهداری کنند!

کد خبر: ۱۵۰٬۰۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha