۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳
دلار به دنبال تطبیق خود با گرانی است| ارز سبز رو به رشد می‌گذارد
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

دلار به دنبال تطبیق خود با گرانی است| ارز سبز رو به رشد می‌گذارد

سمنان- طباطبایی، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه این که پیش‌بینی می‌شود دلار طی روزهای آتی بالاتر نیز به رود، گفت: این ارز به دنبال تطبیق خود با گرانی‌های بازار است.

سید رضا طباطبایی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه افزایش قیمت دلار همواره به عوامل متعددی بستگی دارد اما طی دو روز اخیر یکی از مهمترین عوامل افزایش قیمت تطبیق دلار با گرانی های بازار محسوب می شود، تاکید کرد: البته بخش قابل توجهی از این افزایش بار روانی دارد و دولت باید برای کنترل آن فکری کند وگرنه شاهد هجوم دلار به سمت ۳۵ هزار تومان خواهیم بود.

وی افزود: یکی از مشکلات افزایش قیمت دلار این است که باید برای آن یک سقف تحملی را در نظر گرفت و زمانی که قیمت ارز از سقف تحمل عبور کرد دیگر به راحتی نمی توان آن را کنترل کرد.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: برای مثال اگر یک سقف ۴۰ هزار تومانی را برای دلار در نظر بگیریم تا رسیدن به این سقف تفاوت قیمت روزانه دلار بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومان است اما به محض اینکه مرز ۴۰ هزار تومان عبور کرد به یک بار شاهد افزایش یک هزار تا پنج هزار تومانی خواهیم بود و در کوتاه ترین مدت قیمت دلار دو برابر خواهد شد لذا نگرانی بزرگ دولت نیز همین است که به سقف نهایت قیمت دلار فشاری وارد نشود.

یکی از مشکلات افزایش قیمت دلار این است که باید برای آن یک سقف تحملی را در نظر گرفت و زمانی که قیمت ارز از سقف تحمل عبور کرد دیگر به راحتی نمی توان آن را کنترل کرد

طباطبایی ادامه داد: در روزهای اخیر با گرانی‌هایی که در جامعه به وجود آمده مقداری شاهد رشد قیمت دلار هستیم که بخش اعظم آن به تطبیق قیمت دلار با گرانی‌ها بر می‌گردد از سوی دیگر پالس‌های مثبتی از سوی مذاکرات به گوش نمی‌رسد در نتیجه امکان اینکه قیمت دلار طی روزهای آتی افزایش پیدا کند، نیز زیاد است.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم در واقع هدف گذاری خود را کاهش قیمت دلار تا زیر ۲۰ هزار تومان اعلام کرد و وزرای کنونی و کارشناسان دیروز در توئیت‌های خودشان درباره کاهش قیمت دلار می‌نوشتند اما تاکنون راهکار واضحی برای کاهش قیمت دلار از سوی تیم اقتصادی دولت دیده نمی‌شود.

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت بهتر از ما اطلاع دارد که روند مذاکرات به چه سمتی پیش خواهد رفت، تاکید کرد: توقع کاهش قیمت دلار نباید به عنوان یکی از وعده‌های دولت مطرح می‌شد.

طباطبایی افزود: پیش بینی می‌شود که قیمت افزایش دلار حداقل تا چند روز آینده ادامه داشته باشد اما اینکه دلار دقیقاً بر روی چه عددی خواهد ایستاد مشخص نیست این امر را سیاست‌های اقتصادی دولت مشخص می کند اما نگرانی عمده این است که راهکارهای کاهش قیمت دولت دلار از سوی دولت چندان جواب نداده و احتمال دارد که قیمت دلار بیشتر هم شود.

کد خبر: ۱۵۰٬۰۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha