۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۳
اصلاح قیمت‌ها در بورس کالا

اصلاح قیمت‌ها در بورس کالا

قیمت روز آهن‌آلات درحالی روز گذشته را در ثبات سپری کرد که تحرکات جزئی افزایشی در قیمت میلگرد آجدار مشاهده شد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، قیمت روز آهن‌آلات درحالی روز گذشته را در ثبات سپری کرد که تحرکات جزئی افزایشی در قیمت میلگرد آجدار مشاهده شد اما براساس آمار اغلب محصولات فولادی در مقایسه با روز گذشته تغییر قیمت نداشتند.

در عین حال برخلاف بازار آهن، بازار ارز در مسیری صعودی قرار گرفته و به طور مداوم درحال افزایش است. روز گذشته قیمت دلار مرز ۲۸ هزار تومان را شکست و وارد کانال قیمتی ۲۹ هزار تومانی شد به طوری که با تداوم روند صعودی در بازار آزاد نرخ دلار به قیمت ۲۹ هزار و ۲۵۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن آلات
به گزارش آهن پرایس، آمار مربوط به بازار آهن و فولاد بیانگر این است که روز گذشته قیمت روز اهن همچنان ثابت و بدون تغییر بود به طوری که نرخ میلگرد آجدار جز در چند کارخانه که با نوسان کاهشی و افزایشی در بازه ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی جزئی همراه بود؛ در سایر مبادی فروش تغییر قیمت نداشت.

قیمت ناودانی و نبشی نیز تقریبا در همه شرکت‌ها ثابت اعلام شد و افزایش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی تنها در کارخانه ناب تبریز مشاهده شد همچنین قیمت پروفیل و لوله‌های داربستی، گازی و... نیز تقریبا در همه شرکت‌ها ثابت و بدون تغییر بود.

تیرآهن نیز مانند سایر محصولات فولادی تقریبا بدون تغییر قیمت اعلام شد اما در بخش کیلوفروشی افزایش نسبی ۵۰ تومانی داشتیم ولی در بخش تیرآهن شاخه‌ای تغییر قیمتی مشاهده نشد.

قیمت روز ورق استیل، ورق سیاه و ... کماکان در ثبات و سکون بود، همچنین قیمت ورق گالوانیزه، روغنی و ... نیز در مقایسه با روز پیشین با ثبات قیمت همراه بودند.

همانطور که ملاحظه شد اغلب آهن‌فروشان دست از تغییر قیمت‌ها کشیده و همچنان نظاره‌گر هستند و این امر در بخش تقاضا نیز مشاهده می‌شود که حاصل آن نیز رکود فعلی و کمبود معاملات در بازار آهن است.

آنچه درحال حاضر در بازار مشاهده می‌شود افزایش افسارگسیخته قیمت دلار، اخبار مربوط به قطعی برق و اعمال محدودیت مصرف برای صنایع فولادی و رکود بازار صادراتی است که به شدت بازار آهن را تحت تأثیر قرار داده و با توجه به اینها می‌بینیم که بازار منتظر جرقه‌ای برای افزایش قیمت‌ها است.

اما واقعیت بازار گویای مسائل دیگری است، به طوری که مطالعه گزارش‌های روزانه مبنی بر نزول بازار چین، مؤید رکود اوضاع صادرات و بازار داخلی است. از طرفی دیگر ساماندهی بازار از طریق سامانه جامع تجارت و تعیین سقف مجاز برای کف قیمتی عرضه محصولات فولادی در بازار داخلی و همچنین لزوم عرضه کل محصولات فولادی تولید شده در بورس کالا موارد مهمی است که در ایجاد شرایط فعلی نقش پررنگی ایفا می‌کنند.

تقریبا در یک ماه اخیر چه در بورس کالا و چه در بازار آزاد معاملات و خرید و فروش چشمگیری مشاهده نشده است با این حساب اگر قیمت‌ها در بورس کالا واقعی‌تر شود شاید تحرکات محدودی در این بازار ایجاد شود. به این صورت که با کاهش قیمت‌ها در بورس کالا تقاضا نیز افزایش می‌یابد و به تدریج چرخه عرضه و تقاضا نیز به درستی شکل می‌گیرد.

گفتنی است در عرضه روز گذشته که اغلب محصولات از روی تابلو حذف شدند، شمش بلوم رقابت ۱۰۸ هزار و ۷۵۰ تنی داشت که با قیمت ۱۵ هزار و ۱۶۳ تومان به فروش رسید که در مقایسه با آخرین عرضه کاهش ۱۹۵ تومانی داشت.

با این وجود به نظر می‌رسد در عرضه‌های هفته آتی شاهد دامنه منفی ۳ درصد بوده و کاهش قیمت پایه را تجربه خواهیم کرد که در این صورت انتظار می‌رود در عرضه‌ روزهای آینده میزان معاملات نیز افزایش چشمگیری داشته باشد.

امروز نیز حدود ۳۵۴ هزار تن محصول فولادی بر روی تابلو بورس کالا خواهد رفت که شامل محصولاتی از قبیل تیرآهن، میلگرد، ناودانی، نبشی و ورق گرم است. گفتنی است کف قیمتی میلگرد از ۱۴ هزار و ۷۱۰ تومان تا ۱۶ هزار و ۵۷۶ تومان تعیین شده است.

مسئله دیگری که در چند روز اخیر اخبار ضدونقیضی درباره آن منتشر می‌شود موضوع محدودیت مصرف برق است، به این صورت که فولادی‌ها می‌گویند قطعی برق خواهیم داشت در حالی که مسئولین می‌گویند قطعی برق نخواهیم داشت.

در همین زمینه مصطفی رجبی سخنگوی صنعت برق اظهار کرد: صدور قبض برای همه مشترکان مطابق روال گذشته انجام خواهد شد، همچنین در بخش خانگی تعرفه جدیدی اعمال نشده و در صنایع فولادی نیز قطعی برق نخواهیم داشت.

کد خبر: ۱۴۹٬۹۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha