۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴
همه درآمدهای ارزی کشور به نرخ نیمایی فروخته می‌شود
رئیس سازمان برنامه و بودجه:

همه درآمدهای ارزی کشور به نرخ نیمایی فروخته می‌شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: طبق قانون بودجه ۱۴۰۱، کلیه درآمدهای ارزی کشور باید به نرخ نیمایی فروخته شود و دیگر چیزی به نام ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد.

به گزارش بازار، سید مسعود میرکاظمی افزود: افزایش قیمت از شهریور ۱۴۰۰ تاکنون بین ۶۰ تا ۸۰ درصد بود که در همه جای جهان اتفاق افتاد، ما باید اثر این افزایش قیمت را در زندگی مردم کم کنیم و این کارها به همین خاطر است، یعنی یک اقدام حمایتی است و قرار است تورم را مدیریت کند و هزینه مواد غذایی را برای مردم پایین بیاورد.

وی ادامه داد: در دولت سابق گزارش شد بانک مرکزی دلار را ۲۳ - ۲۴ تومان خرید و ۴۲۰۰ تومان داد و حدود ۲۰ هزار تومان خلق پول کرد، چون یکی از دلایل افزایش پایه پولی و نقدینگی را اینجا محاسبه می‌کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت:امروز دولت وقتی این یارانه را می‌دهد دلار را ۲۴ هزار تومان نمی‌خرد ۲۰ هزار تومان بفروشد و پایه پولی را بالا ببرد، دلار را با همان ارز نیمایی در بازار عرضه می‌کند و مردم می‌توانند خرید کنند، وارد کنندگان، کالا وارد کنند، تولید کنندگان خود می‌توانند این کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی را وارد کشور کنند و دیگر رانتی وجود ندارد؛ خروج از این زنجیره و مدیریت کلان و نظارت؛ کار دولت است که در این سیستم این اتفاق می‌افتد و به این نقطه خواهیم رسید که از ظرفیت‌های کشور کمال استفاده را داشته باشیم.

وی افزود:نکته قابل توجه این است که وقتی دولت ارز را به تجار، وارد کنندگان، کارخانجات روغن با همان ارز نیمایی می‌دهد در واقع ریال را از بازار جمع می‌کند بنابراین بخشی از پایه پولی بهبود پیدا می‌کند.

وی خاطر نشان کرد:بخش پایه پولی را با عرضه ارز نیمایی می‌توان انجام داد، ولی با این شکلی که یارانه را به خود مردم می‌دهیم اثربخشی اش قطعاً بیشتر خواهد شد.

میرکاظمی گفت: بعضی از اقتصاددانان می‌گویند که این پولی که شما می‌دهید تقاضا را در بازار بالا می‌برد، درست است از این جهت شما نقدینگی را وارد بازار می‌کنید، ولی از طرف دیگر اصلاحاتی انجام می‌دهید، قبلاً دولت با ارز ۴۲۰۰ تومانی پول را جمع می‌کرد امروز با ۲۴ تومان ریال را در بازار جمع می‌کند و این خیلی می‌تواند مؤثر باشد.

وی ادامه داد:طبق قانون بودجه ۱۴۰۱، کلیه درآمدهای ارزی کشور باید به نرخ نیمایی فروخته شود، دیگر چیزی به نام ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد.

وی تصریح کرد:در فاز اول طرح اصلاح یارانه‌ها نان و دارو نیست و دهک بندی هم نمی‌شود و همه دهک‌ها از آن برخوردار خواهند بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت:الآن اگر می‌گوییم سه دهک ۴۰۰ تومان به حسابشان واریز شد و از دهک چهارم تا نهم هم ۳۰۰ هزار تومان، برای دارو و نان دهک‌ها همه مساوی هستند، چون ممکن است فردی بیمار شود و به بیمارستان مراجعه کند همان جا بیمه از او حمایت خواهد کرد، دارو و خبازی‌ها مانند سابق ادامه پیدا می‌کند و هیچ نوع فاصله‌ای در یارانه‌ها اتفاق نخواهد افتاد.

وی افزود:طرحی که در زنجان پیش می‌رود نمونه است و ممکن است جواب بدهد یا ندهد؛ این به معنای این نیست که راجع به نان تصمیم گیری می‌شود تا اطلاع ثانوی همان نظام آرد یارانه‌ای با همان قیمت و شکل قبل توزیع می‌شود و هیچ نگرانی برای مردم نخواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: وقتی یک تولید کننده روغن را با ارز ۴۲۰۰ تومانی خرید می‌کرد امروز باید با ارز نیمایی خرید کند این ما به التفاوتش را زیان نمی‌دهد و باید حمایت شود این حمایت را قبلاً به آن‌ها پرداخت می‌کردیم الآن به مصرف کننده می‌دهیم برای این که قاچاق خارج از شبکه اتفاق نیفتد و کیفیت را ارتقاء دهند.

میرکاظمی گفت:ما در مواد غذایی ظرفیت مازاد داریم، ولی به دلیل موضوع یارانه‌ای نمی‌توانستند استفاده کنند، امروز دیگر آزاد هستند، حتماً رقابت پذیری بالا خواهد رفت، و نظارت دولت و سازمان حمایت در مواد غذایی انجام می‌شود و قطعاً در روزهای آینده این اطلاع‌رسانی کامل انجام خواهد شد، ولی باید بدانیم از تولید کننده و مصرف کننده حمایت می‌شود.

وی ادامه داد: اگر سامانه کالابرگ الکترونیک آمد یارانه به کالا اصابت می‌کند، فعلاً، چون آماده نشد یارانه نقدی را دولت ادامه می‌دهد یعنی حمایت از مردم تحت هیچ شرایطی قطع نخواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت به دنبال درآمدزایی است؟ گفت: قاعدتاً این طور نیست، امروز شرایط جهانی شرایط مناسبی نیست باید متوجه این موضوع باشیم که امنیت غذایی در جهان دچار مشکل شد و همه به فکر حمایت از مردمشان هستند، سال‌های قبل ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار صرف کالاهای اساسی میشد و امروز میزان یارانه‌ای که توزیع می‌شود بالای ۲۰ میلیارد دلار است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: تبصره ۱۴ مربوط به هدفمندسازی یارانه هاست و از بودجه عمومی دولت جداست یعنی آن چه که درآمد آنجا می‌آید آن را باز توزیع می‌کنند به اضافه این که اگر کسری باشد از منابع کشور بایستی کمک کنیم تا این بحرانی که در جهان اتفاق افتاد را پشت سر بگذاریم بنابراین کسری بودجه؛ واقعیت ندارد بلکه دولت کمک می‌کند حتی بیش از آن چیزی که از محل تبصره ۱۴ بدست بیاید دولت منابعی را در اختیار سازمان هدفمندسازی قرار می‌دهد تا حمایت‌های لازم در این شرایط اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به اینکه هدف دولت درآمدزایی نیست بلکه صرفاً حمایت است افزود: باید به سمت بالا رفتن تولید برویم، چون با ارز ۴۲۰۰ تومانی هیچ تولید کننده‌ای قدرت رقابت نخواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: فضایی فراهم خواهد شد که فعالان اقتصادی به فکر تولید بیشتر روی کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی باشند، چون اقتصادی می‌شود، وقتی کالا را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌کنید هیچ تولید کننده داخلی توان مقابله و رقابت با آن را نخواهد داشت.

میرکاظمی گفت: امروز دولت بیش از ان چیزی که در بودجه سنوات قبل دیده می‌شد برای این طرح منابع در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: شاید امروز دولت دو برابر سنوات قبل از دهک‌های مختلف جامعه حمایت می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که یکی از دغدغه‌هایی که همیشه مطرح می‌شد این بود که در پرداخت یارانه‌های پنهان، دهک‌های بالاتر بهره بیشتری را نسبت به دهک‌های پایین‌تر می‌برند، وضعیت در این طرح به چه صورت است و اجرای این طرح و توزیع عادلانه روی ضریب جینی چقدر می‌تواند اثر گذار باشد؟ گفت: قطعاً همین طور است، هم در مواد غذایی به این ترتیب است، دهک‌های بالا بین دو تا سه برابر دهک‌های پایین بهره مند می‌شدند، یعنی سرانه مصرف گوشت، روغن، تخم مرغ و مرغ در دهک‌های بالا دو تا سه برابر دهک‌های پایین است بنابراین هر چه آن‌ها بیشتر خرید می‌کردند یارانه بیشتری نصیبشان می‌شد، در انرژی هم این اختلاف دهک‌ها بسیار زیاد و ده‌ها برابر است البته در همه اقلام دهک‌های بالا میزان مصرفشان بیشتر است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ما طی هشت سال گذشته علیرغم این که خیلی سال‌ها ارز ترجیحی دادیم و یک بخش‌هایی یارانه مستقیم هم پرداخت شد، ولی نتیجه آن موجب افزایش ضریب جینی شد یعنی فاصله طبقاتی بیشتر شد و بالای چهار دهم در پایان دولت قبل رسید و بر اساس تحلیل‌ها با همین رفتاری که در دهک‌ها و پرداخت‌ها که در حساب مردم است پیش بینی می‌شود این چهار دهم زیر ۳۵ صدم بیاید و اصلاح ضریب جینی هم با این اقدام صورت خواهد گرفت و فاصله کمتر خواهد شد.

وی افزود:امیدواریم با اقدامات بعدی که در سنوات آتی ادامه پیدا کند بتوانیم به طور کامل بگوییم در کشورمان فقیر نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد:در قانون بودجه ۱۴۰۱ بند «ب» تبصره ۱۴ دولت را مکلف کرد طی سه ماه دهک‌های بالا را شناسایی کند، یارانه آن‌ها را منتقل کند به افراد جدیدی که مستحق هستند و امروز در لیست یارانه بگیر نیستند و کسانی که احتمالاً طبقاتشان باید تغییر کند وزارت رفاه را مکلف کرد که این تنظیم گری را انجام دهد.

میرکاظمی گفت: مرغ و تخم مرغ بیشترین برخورداری از یارانه نهاده‌های دامی را داشت، گوشت قرمز کمتر بود، لبنیات تا حدودی از یارانه نهاده‌های دامی برخوردار بود که قاعدتاً دیده می‌شود و روغن خوراکی که نکته مهمی است گندم هم در این مرحله ورود به آن نمی‌شود و خبازی‌ها آرد را به همان قیمت قبل تحویل می‌گیرند.

وی افزود:دارو مانند سابق پرداخت هایش صورت می‌گیرد و در آینده بیمه‌ها تقویت خواهند شد، لیست تجهیزات پزشکی مصرفی و دارویی افزایش پیدا خواهد کرد و تحت پوشش بیمه خواهند رفت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد:ما سرانه مصرف را برای دهک‌های مختلف حساب کردیم، میزان این که چقدر هزینه زندگی شان افزایش پیدا می‌کند و ما چقدر باید پرداخت کنیم تا جبران شود حداقل تا شش دهک به نفع مردم خواهد بود، مابقی را با احتیاط می‌گویم ممکن است یکی دو دهک آخر پرداخت بیشتری از جیب داشته باشند به خاطر این که سرانه مصرفشان بالاست و پرداخت‌های بیشتری باید انجام دهند.

کد خبر: ۱۴۹٬۹۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha