۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵
آزادسازی بی سابقه ذخائر نفت توسط بایدن| کنار گذاشتن شرکای جهانی انرژی
بازار گزارش داد؛

آزادسازی بی سابقه ذخائر نفت توسط بایدن| کنار گذاشتن شرکای جهانی انرژی

ایالات متحده بدون مشورت با شرکای خود در آژانس بین‌المللی انرژی و در اعلامی غافلگیرانه، از آزادسازی بی‌سابقه ذخایر نفت خام اضطراری خود برای کنترل قیمت بالای نفت در جهان خبر داده است.

بازار؛ گروه بین الملل: به تازگی خبری مبنی بر این موضوع که ایالات متحده، در ماه مارس، بدون مشورت با شرکای خود در آژانس بین‌المللی انرژی، از آزادسازی بی‌سابقه ذخایر نفت خام اضطراری خود برای کنترل قیمت بالای نفت در جهان خبر داده و آنها را مجبور به تقلا برای تطبیق این حرکت با نسخه‌های آزاد شده خود کرده، منتشر شده است.

اقدام یکجانبه واشنگتن برای رسیدگی به مسائل عرضه جهانی یا قیمت نفت، خطر تضعیف روابط ایالات متحده با آژانس بین‌المللی انرژی که به عنوان ناظر انرژی جهان که معمولاً بر عرضه‌های بین‌المللی از ذخایر اضطراری نظارت می‌کند، به همراه دارد که می‌تواند ابهاماتی را در مورد ارتباط مداوم این گروه ایجاد کند.

آژانس بین‌المللی انرژی مستقر در پاریس که ۳۱ کشور عمدتاً صنعتی را گرد هم می‌آورد، پس از شوک قیمتی نفت در سال ۱۹۷۳ برای اطمینان از تامین انرژی مداوم اعضای خود در صورت تحریم، جنگ یا طوفان ویرانگر تأسیس شده است. با این اعلام امریکا، اعضای این گروه نگران شده‌اند که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، از اس پی آر یا ذخایر استراتژیک نفت امریکا برای مهار تورم افسار گسیخته داخلی به دلایل سیاسی، به جای محافظت از کشورهای مصرف‌کننده در برابر اختلال عرضه جهانی استفاده می‌کند.

منابع آگاه اعلام کرده اند که آژانس بین المللی انرژی از این آزادسازی که در ابتدا اساساً به صورت یکجانبه توسط ایالات متحده انجام شد، اظهار تاسف کرده است. یک منبع از یکی از کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی نیز گفته که این اعلام آمریکا غافلگیرکننده بود ضمن این که این موضوع نشان می دهد که اعضای آژانس بین‌المللی انرژی باید همکاری همه جانبه ای با یکدیگر داشته باشند.

بر اساس گزارش رویترز، در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده که در آستانه دو اعلامیه آزادسازی ذخایر راهبردی خود در سال جاری، با همه کشورهای عضو از جمله ایالات متحده در ارتباط نزدیک بوده است، وزارت انرژی ایالات متحده گفته که امریکا با آژانس بین المللی انرژی و کشورهای عضو آن در ارتباط با امنیت انرژی پیش از اعلام این خبر، تماس مکرر داشته ضمن اینکه که تصمیمش برای آزادسازی نفت، مستقل از اعلام و تصمیم آژانس بین المللی انرژی است.

البته، در مورد اینکه آیا ایالات متحده از قبل زمان و حجم آزادسازی ذخایرخود را به اشتراک گذاشته است یا خیر، اظهار نظری صورت نگرفته است.

کارشناسان معتقدند که ایالات متحده و سایر کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی می‌توانند و به‌طور مستقل، ذخایر استراتژیک نفتی خود را جدا از هرگونه اقدام جمعی آژانس بین‌المللی انرژی، آزاد کنند.

موضوع این است که این اعلامیه ایالات متحده در ۳۱ مارس مبنی بر آزادسازی ۱۸۰ میلیون بشکه از اس پی آر با میزان یک میلیون بشکه در روز برای کاهش قیمت های جهانی انرژی و رسیدگی به کاهش عرضه نفت روسیه از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه منتشر شده است.

با این حال، واشنگتن به آژانس بین المللی انرژی یا اعضای آن اطلاع نداده که قصد انتشار این اعلامیه را دارد و حجم این رکورد، بیش از سه برابر بیشتر از میزان SPR قبلی آزاد شده، غافلگیرکننده بوده است. این اعلامیه ایالات متحده یک روز قبل از نشست اعضای آژانس بین المللی انرژی برای گفتگو در مورد آزادسازی هماهنگ منتشر شد. پس از این جلسه که به ریاست وزیر انرژی ایالات متحده برگزار شد، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که با هماهنگی در خصوص آزادسازی موافقت شده، اما جزئیاتی در مورد حجم آن ارائه نشده است.

به گفته منابع آگاه، در آن مرحله، رهبر آژانس بین‌المللی انرژی جلسات دوجانبه‌ای را با سایر اعضا برای جمع آوری کمک‌ ها آغاز کرد. پس از یک هفته مذاکره، این کشور تعهداتی را از اعضای غیرآمریکایی خود برای آزادسازی ۶۰ میلیون بشکه دیگر در مجموع تضمین کرد.

با این حال، این رقم ۶۰ میلیون بشکه ای نسبتاً کوچک بود. طبق قوانین آژانس بین المللی انرژی، سهم یک کشور عضو در آزادسازی اضطراری هماهنگ باید تقریباً با نسبت مصرف نفت آن در داخل گروه مطابقت داشته باشد. با توجه به اینکه ایالات متحده تقریباً نیمی از مصرف را در بین اعضا تشکیل می دهد، سهم آژانس بین المللی انرژی باید تقریباً با میزان مصرف ایالات متحده مطابقت داشته باشد.

در حالی که اعلامیه آژانس بین‌المللی انرژی، عدم این تطابق را پنهان کرده است، به تفصیل، آزادسازی ۱۲۰ میلیون بشکه‌ای را نشان داده که ۶۰ میلیون بشکه از آن را ایالات متحده در دو ماه اول سال جاری انجام داده است. عملاً این اعلامیه واقعیت را نادیده گرفته که ایالات متحده قصد داشته تا جریان نفت را برای چهار ماه دیگر حفظ کند.

آزادی سازی ذخایر راهبردی نفت در دولت بایدن برای دومین بار در شش ماه گذشته صورت گرفته که بدون کمک آژانس بین‌المللی انرژی، یک خروج بزرگ از SPR را امضا کرده است. در نوامبر، ایالات متحده متعهد شد ۵۰ میلیون بشکه نفت عرضه کند تا قیمت‌ها را به دلیل بازگشت ناگهانی تقاضا در تاریک‌ترین روزهای همه‌گیری کووید-۱۹ مهار نماید.

در حالی که برخی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی مانند کره جنوبی، بریتانیا و ژاپن به این آزادسازی کمک کرده اند، خود آژانس به دلیل اینکه در آن زمان هیچ اختلال عمده‌ای در عرضه مشاهده نکرد، با این قضیه کنار آمد. با این حال، پس از تهاجم روسیه، کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی، سازماندهی آزادسازی را مناسب دیده اند.

در یکم مارس، آنها از انتشار ۶۰ میلیون بشکه نفت ، نیمی از ایالات متحده، برای مقابله با اختلالات احتمالی در عرضه از روسیه، یک تولید کننده پیشرو جهانی نفت و گاز، خبر دادند.

انتقاد داخلی
مخالفان جمهوری خواه بایدن، او را به خاطر این اقدام برای آزادسازی ۱۸۰ میلیون بشکه از ذخایر آمریکا به شدت مورد انتقاد قرار داده اند و استدلال می کنند که این تصمیم سیاسی بوده و او باید تولید داخلی نفت را مورد تشویق و ترغیب تولیدکنندگان قرار دهد.

قیمت های بی سابقه بنزین در ایالات متحده به عنوان یک آسیب پذیری بزرگ در برابر حزب دموکرات بایدن در نظر گرفته می شود که منجر به انتخابات میان دوره ای در نوامبر می شود.

بایدن وعده حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی برای کمک به مبارزه با تغییرات آب و هوایی را داده، اما دولت او با موفقیت هیچ محدودیتی بر این صنعت اعمال نکرده است و در ماه‌های اخیر از حفاری‌ها خواسته است که تولید را سرعت بخشند تا قیمت‌ها با کاهش مواجه شوند.

کد خبر: ۱۴۹٬۸۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha