۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۹
اطلاعات تکمیلی پیش خرید آپارتمان در تهران

اطلاعات تکمیلی پیش خرید آپارتمان در تهران

در مطالب پیشین به بررسی وضعیت پیش خرید آپارتمان در تهران پرداختیم و مسائل مربوط به انواع پیش فروش کننده ها از قبیل شخص، تعاونی و شرکتهای خصوصی را مورد بررسی قرار دادیم.

به گزارش بازار، در مطالب پیشین به بررسی وضعیت پیش خرید آپارتمان در تهران پرداختیم و مسائل مربوط به انواع پیش فروش کننده ها از قبیل شخص، تعاونی و شرکتهای خصوصی را مورد بررسی قرار دادیم. در این مطلب به ارائه اطلاعات تکمیلی پیش خرید آپارتمان در تهران میپردازیم و قوانین مربوط به آنرا بیان خواهیم کرد و همچنین هزینه ساخت و چهارچوب محاسبه قیمت ساخت برای پروژه هایی که بصورت علی الحساب ساخته میشوند را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

پیش خرید آپارتمان در تهران با قیمت علی الحساب

نحوه فروش پروژه های در حال ساختی که بصورت تعاونی ساز میباشد علی الحساب است یعنی ماهیت آن بدینصورت است که افرادی تحت عنوان اعضای تعاونی دور یکدیگر جمع میشوند و از بین خود عده ای را به عنوان مدیر عامل و هیات مدیره برگزیده و مدیریت پروژه را به آنها میسپارند. هدف اینگونه تعاونی ها تهیه زمین، اخذ جواز و تراکم، شروع عملیات ساخت و تکمیل واحدها بصورت کامل میباشد و در واقع پیش خرید آپارتمان در تهران با عضویت در این تعاونی ها نیز قابل انجام است.

در کل این پروسه هزینه ها بر عهده اعضا میباشد. یعنی بصورت مرحله ای زمینی معرفی شده و در صورت تمایل اعضا میتوانند در پذیره نویسی پروژه شرکت نمایند و هزینه مربوط به خرید زمین را پرداخت کنند. در واقع هر کس بنا بر مبلغی که پرداخت کرده در پروژه سهیم است سپس در صورتیکه کاربری زمین مسکونی نباشد اقدامات لازم برای تغییر کاربری و سپس اخذ جواز صورت میگیرد. البته بهتر است از چنین پروژه های دوری نمایید زیرا تغییر کاربری زمین پروسه ای پیچیده و زمانبر میباشد و بهتر است در مرحله ای وارد پروژه شوید که پروژه در حال اخذ جواز ساخت میباشد.

برای هر یک از این مراحل هزینه ها از اعضا دریات میشود و اگر تورمی وجود داشته باشد و باعث افزایش قیمت شود، این هزینه ها به مبلغی پرداختی اعضا اضافه خواهد کرد. در این نوع پیش خرید قیمت ها متغیر است اما سود سازنده دیگر وجود ندارد و اگر پروژه با سرعت خوبی پیش برود میتواند با قیمت بسیار مناسبی نسبت به یک واحد آماده در همان منطقه تمام شود.

اطلاعات تکمیلی پیش خرید آپارتمان در تهران

انوع دیگر پیش خرید

انواع دیگر پیش خرید از قبیل قیمت قطعی، سهامی نیز وجود دارند که مورد اول را حتما با آن اشنایی دارید و مدل سهامی در واقع زمانی است که ارگانی دولتی زمینی را به اعضای سازمان خود واگذار میکند و آن اعضا در واقع تشکیل تعاونی میدهند و مالک زمین هستند. در اینصورت برای ساخت یا میبایست هزینه های مربوط به پروژه را پرداخت کنند و یا با پیمانکار دیگری مشارکت کنند. با توجه به اینکه بیشتر زمین های منطقه ۲۲ تهران متعلق به ارگانهای دولتی هستند پیش فروش چیتگر در این منطقه در جریان است.

در این حالت برخی پروژه ها بصورت سهامی واگذار میشوند در واقع سهم اعضای اصلی یا مالکان زمین از پروژه است که در نهایت با پیمانکار طبق درصدی مشارکت شده و در نهایت بعد از اخذ جواز مشخص میشود که مالکان زمین چه سهمی از متراژ مسکونی خواهند داشت و هر عضو با توجه به سهمی که دارد متراژ مشخصی به وی تعلق میگیرد.

در این حالت هزینه ی دیگری توسط عضو نباید پرداخت شود و پروژه دارای اقساط ماهانه نمیباشد زیرا در واقع سهم زمین مشارکت شده و مابقی هزینه ها پای سازنده است. در مواردی مانند پروژه حکیم شهرداری که مشارکت بصورت تعاونی ساز انجام پذیرفته درصد کمتری به مالکان زمین تعلق یافته و با مشارکت هایی که بصورت خصوصی و ساختمان های کم واحد انجام شده متفاوت است و علت آن نیز سنگین بودن هزینه جواز و شروع عملیات ساخت میباشد که مشارکت با چنین پروژه های نیازمند شرکتهایی با پشتوانه قوی است و در نتیجه شرایطی که تحت آن مشارکت بسته میشود بیشتر به سمت سازنده خواهد بود.

اطلاعات تکمیلی پیش خرید آپارتمان در تهران

تفاوت پروژه های پیش خرید آپارتمان در تهران چیست؟

نحوه سرمایه گذاری در هر یک از پروژه ها بستگی به میزان سرمایه اولیه و هدف شما از سرمایه گذاری دارد. اگر شما خانه ای را فروخته اید و میخواهید آنرا تبدیل به واحدی دیگر کنید صحیح آن است که به دنبال پروژه ای بروید که زمان تحویل آن ۱ یا ۲ ساله و قیمت آن قطعی است. ولیکن اگر به دنبال سرمایه گذاری هستید میتوانید پروژه هایی را انتخاب نمایید که شرایط بهتری دارند و زمان تحویل آنها طولانی تر است.

این نکته را در نظر داشته باشید سازنده های معتبری در تهران وجود دارند که سالانه چند هزار واحد ساخته و تحویل میدهند اما آنها واحدهای خود را به قیمت روز منطقه نیز نمیفروشند بلکه بسیار بیشتر اعلام قیمت میکنند و این به دلیل اعتبار آنها میباشد. در این حالت سرمایه گذاری در پیش خرید نمیتواند پر سود باشد زیرا از طرفی هم خریدار میخواهد ریسک کمی داشته باشد و هم سود ببرد.

همچنین اگر منطقه را انتخاب کنید که رو به رشد باشد سرمایه گذاری شما مشمول ارزش افزوده خواهد بود و سود بیشتری نسیب شما خواهد شد تا منطقه ای که پیشرفت خود را کرده و در پیک قیمت قرار گرفته است. بطور کلی این نکته را بیان کنیم که نحوه سرمایه گذاری بستگی به روحیه و انتظارات شما دارد.

نقش تعاونی های مسکن

تعاونی های مسکن نقش پررنگی در صاحبخانه کردن افراد داشته و دارند. بسیاری از تعاونی های مسکن وابسته به ارگانهای دولتی بعد از انقلاب اقدام به انبوه سازی کرده اند و البته این نکته را هم بگوییم اکثرا این پروژه ها برای تعاونی های دولتی ضرر بوده ولیکن با توجه به تعهداتی که داشته اند اقدام به اتمام و تحویل پروژه کرده اند.

منطقه ۲۲ تهران یکی از مناطقی است که اکثر زمین های آن متعلق به ارتش و سپاه میباشد و این ۲ ارگان ساخت و ساز زیادی در این منطقه انجام داده اند علی الخصوص سپاه و با تمام سختی ها و تورمی که بر روی قیمت ساخت تاثیر گذاشته بالاخره پروژه به اتمام رسیده و طی چند سال اخیر نیز تعداد پروژه هایی که توسط این ارگان شروع شده انگشت شمار است و علت آن نیز همین است که در نهایت حمایت ارگانها باعث تکمیل و تحویل پروژه میشود و بسیار از افراد نیز در این موقعیت ها توانسته اند صاحبخانه شوند در حالیکه ساخت و ساز برای سازنده ضرر ده بوده است.

کلام آخر

اگر قصد پیش خرید آپارتمان در تهران را دارید با جستجو در سایتهای آگهی املاک مواردی را مشاهده میکنید که باعث سردرگمی شما میشود. علی الحساب بودن قیمت ساخت برخی پروژه ها و تعهداتی که سازنده به شما میدهد نمونه ای از این موارد میباشد. بهتر است قبل از خرید از اینگونه پروژه ها ماهیت سازنده یا تعاونی، دولتی بودن و یا خصوصی بودن آنها را بررسی نمایید.

تاسیس تعاونی با هر نامی مشمول قانون خاصی نمیشود و هر فردی قادر به انجام آن میباشد پس صرفا داشتن نام و اسامی شهدا بر روی تعاونی نشانگر دولتی بودن آن تعاونی نمیباشد بلکه ممکن است تعاونی خصوصی باشد که در این حالت باید پشتوانه آن مشخص شود زیرا عملیات ساخت و ساز مخصوصا در حد پروژه های انبوه نیازمند این است که سازنده پشتوانه مالی مناسبی داشته باشد این مطلب جهت ارائه اطلاعات تکمیلی پیش خرید آپارتمان در تهران تقدیم حضورتان شد.

کد خبر: ۱۴۹٬۸۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha