۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵
ارز ترجیحی به کنترل قیمت کالاهای اساسی کمکی نکرد
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی:

ارز ترجیحی به کنترل قیمت کالاهای اساسی کمکی نکرد

تبریز- رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی نه تنها کمکی به بخش تولید نکرد، بلکه به هدف خود در کنترل قیمت ها بخصوص کالاهای اساسی نیز دست نیافت و شکست خورد.

به گزارش بازار، محمدحسین باقری با اشاره به ضرورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و فاصله گرفتن از نظام چند نرخی ارز، اظهار کرد: چند نرخی بودن ارز یک آفت اقتصادی است؛ بر این اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی باید حذف می شد و راه حل دیگری در این زمینه وجود نداشت؛ نظام چند نرخی در اقتصاد ایجاد فساد کرده و کارایی اقتصاد را با مشکلات زیادی مواجه می کند و حذف آن اولویت دارد.

وی با اشاره به تبعات منفی ارز ترجیحی بر اقتصاد کشور به خصوص بخش تولید، اضافه کرد: متاسفانه به رغم اینکه تخصیص این ارز با هدف کنترل قیمت ها اعلام شده بود، اما هم شاهد تورم و افزایش قیمت کالاهای اساسی و ارز بودیم و هم با ایجاد رانت زمینه وارد آمدن آسیب های غیرقابل جبران به بخش تولید فراهم شد.

وی تشریح کرد: ارز ترجیحی به طور قطع اثرات منفی زیادی در اقتصاد دارد و نظر کارشناسان اساتید اقتصاد در این حوزه کاملا درست است؛ عرصه اقتصاد و تولید عرصه پرداخت یارانه نیست و نمی توان با استفاده از این روش به تولید کمک کرد و چرخه اقتصاد را به درستی به گردش درآورد.

باقری با اشاره به اثرات بلند مدت واقعی سازی نرخ ارز در اقتصاد ایران، گفت: باید با استفاده از اساتید اقتصاد قبلا تبعات حذف این ارز ۴۲۰۰ تومانی بررسی و سپس متناسب با این تبعات چاره اندیشی شود؛ بر این اساس باید زمان مناسبی برای عملی کردن این تصمیم انتخاب می شد، متاسفانه زمانی را برای انجام این کار در نظر گرفتند که با تورم همزمان شد، در نتیجه مشکلات زیادی در جامعه به خصوص برای اقشار کم درآمد ایجاد خواهد شد.

وی یادآور شد: قبل از اجرای طرح باید تا اندازه ای تورم کنترل و سپس ارز ترجیحی حذف می شد که نهایتا تورم دوباره به ۵۵ درصد می رسید و فشار زیادی به مردم وارد نمی شد.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی همچنین اظهار کرد: این موضوع مطرح شد که برای جبران حذف ارز ترجیحی به مردم کوپن می دهند که این آثار سوء بیشتری از یارانه ای که قبلا پرداخت می شد دارد؛ اقتصاد نیازی به کوپن و یارانه ندارد و این مسیر که شما کالا را با کوپن و یارانه بگیرید، مسیر درستی نیست و باید عالمانه برخورد کنند.

باقری ادامه داد: بر این اساس می توان با استفاده از اساتید مجرب علوم اقتصادی، روش های بهتر و عملی تری را جایگزین کرد چون سریع و شتاب زده تصمیم گیری شده است و سریعا نیز قصد دارند این تصمیم را اجرا کنند این مساله باعث می شود که نهایتا مشکلی روی مشکل دیگر اضافه شود.

کد خبر: ۱۴۹٬۷۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha