۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
پرشدگی سدهای کشور به ۵۴ درصد رسید
مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آبی کشور:

پرشدگی سدهای کشور به ۵۴ درصد رسید

قاسم زاده، مدیر کل دفتر اطلاعات و داده‌های آبی از پرشدگی ۵۴ درصدی مخازن سدهای کشور خبر داد و اعلام کرد بارش‌های دو هفته گذشته موجب بهبود ذخیره آب سدها شده است.

به گزارش بازار، فیروز قاسم زاده گفت: از ابتدای سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ (مهر سال گذشته تاکنون) ۲۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب، ورودی آب به مخازن سدهای کشور داشته ایم که مقداری بیش از سال آبی کم بارش پارسال می‌باشد.

مدیر کل دفتر اطلاعات و داده‌های آبی افزود: در سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ همچنین ۲۶ درصد کاهش خروجی آب از سدها داشته ایم که عدد قابل توجهی در ذخیره آب سدها می‌باشد.

وی گفت: هم اکنون میزان کل حجم آب مخازن سدهای کشور حدود ۲۷ میلیارد متر مکعب است که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته ۸ درصد کمتر است.

قاسم زاده تصریح کرد: حدود ۷ درصد بارش‌های سال آبی امسال، معادل یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون متر مکعب (مجموع بارش‌ها و ورودی ثابت رودخانه ها) متعلق به ۲ هفته قبل می‌باشد که وارد مخازن سدهای کشور شده است.

وی افزود: بیشترین بارش‌های ۵ اردیبهشت تاکنون، در حوزه آبریز کرخه بود که علاوه بر تامین مستقیم آب کشاورزی این منطقه، موجب ورود ۶۰ میلیون متر مکعب آب به پشت سد بزرگ کرخه و کاهش مقداری از تنش آبی موجود آن شد.

قاسم زاده درباره وضع ذخیره سدهای پنج گانه استان تهران نیز گفت: بارش‌های اردیبهشت، موجب ورود ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب به پشت سدهای استان شد که میزان پرشدگی آن را از ۲۶ درصد ۲ هفته پیش به ۳۰ درصد رساند، اما در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کماکان ۲۹ درصد کمتر است.

وی افزود: بر اساس پیش بینی ها، در ۲ هفته آینده نیز جبهه‌های بارشی فعالی خواهیم داشت، اما میزان بارش آن به اندازه ۲ هفته قبل نمی‌شود.

مدیر کل دفتر اطلاعات و داده‌های آبی شرکت مدیریت منابع آب ایران همچنین میزان پرشدگی سد زاینده رود در استان اصفهان را ۳۲ درصد اعلام کرد و گفت: میزان پرشدگی این سد هم اکنون ۳۹۳ میلیون متر مکعب است که ۳ درصد بیش از ۲ هفته گذشته،، اما در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵ درصد کمتر است.

کد خبر: ۱۴۹٬۷۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha