۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
افت بورس برای خروج نوسان گیرها| اصلاح طولانی بازار با شاخص ها همخوانی ندارد
بازار گزارش می دهد

افت بورس برای خروج نوسان گیرها| اصلاح طولانی بازار با شاخص ها همخوانی ندارد

با وجود اینکه بازار روز دوشنبه منفی بود، اما تقاضای خرید بالا بود و نشان داد بورس به واسطه انتظارات تورمی رشد می کند و منفی ها در بازار طبیعی است و اگر بازار قرار بود یکسره رشد کند باز حبابی می شد.

بازار؛ گروه بورس: خوشبختانه در ابتدای هفته شاخص توانسته از محدوده مقاومتی یک میلیون و ۵۲۳ هزار واحد تا یک میلیون و ۵۳۸ هزار واحد عبور کند، از این رو با وجود افت ۱۲ هزار واحدی در روز دوشنبه شاخص به سطح یک میلیون و ۵۴۰ هزار واحد رسیده و این یعنی مقاومت بعدی تبدیل به حمایت شده است، از این رو بازار در نیمه دوم بازار روز سه شنبه یا روز چهارشنبه بر می گردد، زیرا آر اس آیی شاخص کل به بالای ۷۰ رسیده بود و این یعنی تقاضا در بازار افزایش یافته و این افت می تواند یک پولبک به مقاومت شکسته شده باشد و در نهایت دوباره واکنش مثبتی از همین سطح خواهد داشت یا اینکه چند روزی کف سازی خواهد کرد و بعد از آن دوباره روند صعودی خود را دنبال می کند.

افت بورس برای خروج نوسان گیرها| اصلاح طولانی بازار با شاخص ها همخوانی ندارد

پیش بینی ها درست از آب دربیاید و شاخص بعد از پولبک از همین محدوده یک میلیون و ۵۲۳ تا یک میلیون و ۵۳۸ هزار واحد بر می گردد و تا هدف یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد به صورت شارپ رشد خواهد کرد و بعد از آن احتمالا اصلاح زمانی و قیمتی خواهیم داشت که در آن شرایط همین محدوده یک میلیون و ۵۳۰ هزار واحد می تواند کف شاخص کل بورس باشد.

دو سناریو برای بازار مد نظر است؛ اول اینکه این موج صعودی تا محدوده ۱۷۰۰ هزار واحد رشد کند و بعد از آن وارد اصلاح چند ماهه شود و شاخص، همان سناریو سال ۹۵ و ۹۶ را کپی کند. دوم اینکه موج ۳ این حرکت انگیزشی در ۱۷۰۰ به اتمام برسد و بعد از تکمیل موج ۴، تا حوالی ۱۹۰۰ هزار به حرکت صعودی ادامه دهد و الگوی گارتلی تشکیل دهد

به طور کلی در شرایط کنونی دو سناریو برای بازار مد نظر است؛ اول اینکه این موج صعودی تا محدوده ۱۷۰۰ هزار واحد رشد کند و بعد از آن وارد اصلاح چند ماهه شود و شاخص، همان سناریو سال ۹۵ و ۹۶ را کپی کند. دوم اینکه موج ۳ این حرکت انگیزشی در ۱۷۰۰ به اتمام برسد و بعد از تکمیل موج ۴، تا حوالی ۱۹۰۰ هزار به حرکت صعودی ادامه دهد و الگوی گارتلی تشکیل دهد.

یک کارشناس بازار مالی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به موج های تورمی که هم اکنون در اقتصاد ایران و بازار جهانی به وجود آمده است گفت: اصلاح شاخص از این سطح را غیر منطقی است شاید بازار استراحتی چند روزه داشته باشد، اما اصلاح قیمتی در این سطح اصلا منطقی نیست، زیرا قیمت بسیاری از کالاها نسبت به سال گذشته در بازار جهانی بیش از ۳۰ درصد رشد داشته و از طرف دیگر در بازار داخلی هم تحت تاثیر تورم فصلی و ... قیمت کالاها بیش از ۴۰ درصد گران شده است، به همین دلیل اصلاح شاخص بورس منطقی نیست و این افت ها می تواند یک استراحت موقت برای شاخص کل بورس باشد.

عظیم ثابت با اشاره به اینکه بازار رو به رشد است، گفت: این نوسانات به صورت کوتاه مدت در روند صعودی وجود دارد و از دیروز وضعیت نوسانی بازار هویدا شده بود، زیرا حجم معاملات در برخی گروه ها به شدت بالا رفته بود.

او با بیان اینکه همچنین ارزش معاملات در ماه های افزایش یافته است، تصریح کرد: با توجه به اینکه در مجامع برخی نمادها سودهای خوبی می دهند سرمایه گذاران پول های خود را وارد بازار کرده اند به همین دلیل حجم معاملات در چند وقت اخیر بیش از ۵ هزار میلیارد تومان بوده و در برخی مواقع تا ۸ هزار میلیارد تومان هم رشد داشته است.

گزارش دوازده ماهه شرکت ها نشان می دهد که مشکل نگران کننده ای در بازار وجود ندارد و تا زمانی که شاخص بالای یک میلیون و ۵۲۰ هزار واحد قرار دارد نگرانی نیست و پیش بینی می شود مقاومت یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد هم می بیند

ثابت با تاکید بر اینکه تورم کامودیتی ها و مواد غذایی ها و ... مزید بر علت شده تا روند بازار صعودی شود، گفت: گزارش دوازده ماهه شرکت ها نشان می دهد که مشکل نگران کننده ای در بازار وجود ندارد و تا زمانی که شاخص بالای یک میلیون و ۵۲۰ هزار واحد قرار دارد نگرانی نیست و پیش بینی می شود مقاومت یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد هم می بیند.

او با تاکید بر اینکه شنیده ها حکایت از این دارد که در خرداد ماه نرخ سود بانکی روندی نزولی داشته باشد، تصریح کرد: سیاست دولت این است که با کاهش نرخ سود بانکی نقدینگی را به سمت تولید سوق دهد و این مساله می تواند در رشد اقتصادی موثر باشد، از این رو بانک مرکزی، مجلس و ... زمینه را باید برای انتقال نقدینگی به اقتصاد مولد سوق پیدا کند.

ثابت با بیان اینکه در شرایط کنونی ما انتظار داریم که شاخص های تورم کنترل شود و عامل اصلی رشد شاخص بازار تولید و اشتغال و ... باشد، گفت: به طور قطع اقتصاد پایدار همراه با رشد اقتصادی است و باعث می شود شرکت ها هم مسیر سودسازی را دنبال کنند.

این کارشناس بازار مالی با تاکید بر اینکه بازارها در ایران نسبت به توافق یا عدم توافق برجام واکسینه شده اند، گفت: قبلا این دغدغه وجود داشت که با توافق برجام قیمت ارز کاهش می یابد، اما در شرایطی که قبلا به توافق برجام نزدیک شده بودیم بازار واکنش منفی نداشته است و این مساله هم نشان می دهد در ادامه مسائل مربوط به برجام خیلی در بازار تاثیر منفی نمی گذارد.

تقاضای بالا در بازار سرمایه
همچنین یک کارشناس دیگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه امروز با وجود اینکه بازار منفی بود اما تقاضای حقیقی بالا بود، گفت: به طور قطع بازار بورس به واسطه انتظارات تورمی رشد دارد و این منفی بودن بازار طبیعی است زیرا اگر بازار قرار بود یکسره رشد کند باز احتمالا تکرار اتفاقات سال ۹۹ وجود دارد و این افت بعد از یک رشد طبیعی است.

عرفان هودی با بیان اینکه در کوتاه مدت بازار متعادل خواهد بود، افزود: در روز دو شنبه خریدهای خوبی ها در گروه های بانکی، خودرویی ها، فازی و پالایشی ها وجود داشت. برای نمونه بانک تجارت با وجود اینکه تا منفی ۵.۵ رسیده بود، اما در دقایقی پایانی بخشی از این اصلاح جبران شد و به قیمت پایانی نزدیک شد و این مساله نشان می دهد که اصلاح چندانی در بازار قابل تصور نیست و همچنان قدرت خریدار در بازار بیشتر از قدرت فروشنده ها است.

کد خبر: ۱۴۹٬۵۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha