۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۳
 کاهش ۶ درصدی تورم طی ۶ ماهه اخیر
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد

کاهش ۶ درصدی تورم طی ۶ ماهه اخیر

مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: طبق آماری که در مرکز آمار ایران و بانک مرکزی مشاهده می شود تورم در فروردین ماه امسال نسبت به شهریور ماه سال گذشته که رقم ۴۵.۸ بود به ۳۹.۲ رسیده است.

به گزارش بازار، غلامرضا مصباحی مقدم، استاد تمام دانشگاه امام صادق (ع) و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظاممهم ترین راهکار مبارزه با تورم را مبارزه با عوامل ایجاد تورم دانست و گفت: در اقتصاد ایران یک عامل اساسی ایجاد تورم، کسری بودجه دولت و استقراض از بانک مرکزی است که دولت سیزدهم از زمان روی کار آمدن جلوی این کار را گرفته و در واقع هیج گونه استقراضی از بانک مرکزی نداشته است.

وی افزود: عدم استقراض از بانک مرکزی به این معنا است که جلوی نقدینگی گرفته می شود زیرا برخی دولت ها از طریق افزایش پایه پولی به منابع جدید مالی می رسند. این اقدام دولت، مهم ترین گام برای مهار تورم است. نتیجه این اقدامات در آمار مرکز آمار ایران و بانک مرکزی مشاهده می شود زیرا تورم در شهریور ماه سال گذشته به ۴۵.۸ بود اما در فروردین ماه امسال به ۳۹.۲ رسیده است.

استاد تمام دانشگاه امام صادق (ع) در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو در عین حال با بیان اینکه شاید کاهش تورم برای مردم قابل لمس نباشد، اظهار کرد: کاهش تورم به معنای کاهش شتاب قیمت ها است؛ شتاب قیمت ها در شهریور سال گذشته بالای ۴۵ درصد بوده است اما امسال شتاب قیمت ها به زیر ۴۰ درصد رسیده است و در حقیقت نباید تصور کرد که قیمت ها کاهش پیدا کرده است.

وی از انتظارات تورمی به عنوان عامل دیگر تورم یاد کرد و گفت: این مسئله به انتظارات مردم از آینده قیمت ها باز می گردد. اگر انتظار این باشد که قیمت ملک بالا می رود، ملک خود را نمی فروشند تا قیمت آن افزایش پیدا کند و اگر قصد خرید داشته باشند، به سرعت این کار را انجام می دهند. خود این اقدامات موجب شتاب و افزایش تورم می شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: انتظار تورمی تا حد زیادی به اعتماد مردم به دولت باز می گردد؛ اگر مردم به دولت اعتماد کنند و وعده های دولت را بپذیرند، آرامش بر جامعه حاکم می شود و کسی در تصمیمات اقتصادی خود، تعجیل نمی کند و در نتیجه عامل انتظارات تورمی است.

وی افزایش هزینه ها را از علل دیگر رشد تورم عنوان و اظهار کرد: وقتی حقوق ها افزایش پیدا می کند، حتما شاهد یک اثر تورمی خواهیم بود. به عنوان مثال وقتی تصمیم بر این شد که کف حقوق کارگران ۵۷ درصد رشد کند، حتما این اقدام، اثر تورمی خواهد داشت.

کد خبر: ۱۴۹٬۵۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha