۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۸
سونامی ارزی در راه است؟ | افزایش 40 درصدی قیمت تمام شده | هر ماه یک برنامه جدید 5 ساله می نویسیم!
در نشست خبری استصنا عنوان شد

سونامی ارزی در راه است؟ | افزایش 40 درصدی قیمت تمام شده | هر ماه یک برنامه جدید 5 ساله می نویسیم!

عضو هیات مدیره انجمن استصنا با اشاره به افزایش ۴۰ تا ۴۵ درصدی قیمت تمام شده ساخت کالاها، گفت: قوانین در ایران به قدری زود به زود عوض می شود که ناچاریم هر ماه با یک برنامه جدید ۵ ساله مواجه شویم.

بازار؛ گروه آب و انرژی:جلال جانی عضو هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات نفت طی نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یکی از مسائل مهم ما تغییر مکرر قوانین به خصوص در حوزه بیمه و مالیات است، گفت: تقاضای ما این است که بخشنامه‌ها ثابت بمانند تا هر دفعه با مشکل جدید مواجه نشویم. افزایش ناگهانی، مشکلاتی ایجاد می‌کند.

او افزود: در حال حاضر ما برای اجرای پروژه در ابتدای کار ۹۰ درصد هزینه می‌کنیم اما پیش‌پرداخت‌ها از سوی کارفرما تنها ۲۵ درصد است و این مباحث مالی ما را دچار چالش می‌کند. البته تفاهم‌نامه‌هایی با بانک‌ها داریم امیدواریم راهکاری اندیشیده شود با موسسات مالی نیز به تفاهم برسیم تا کارها سریع‌تر پیش بروند.

عضو هیات مدیره انجمن استصناء با بیان اینکه افزایش قیمت تاثیر زیادی روی قراردادهای در جریان دارد، ابراز امیدواری کرد که تعدیل مناسبی در قراردادهای در حال اجرا ایجاد شود تا تولید ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به افزایش ۴۰ تا ۴۵ درصدی قیمت تمام شده ساخت کالاها خاطرنشان کرد: با کاهش ارزش ریال و گران شدن ارز و همچنین بی‌ارزش شدن پول ملی، این ۴۵ درصد به ۶۰ درصد هم خواهد رسید.

جانی همچنین درباره احتمال تعدیل نیروها گفت: اعضای انجمن نیروهای متخصص هستند و تولیدات ما نیز تخصصی است. ما حتی به دنبال نیروی متخصص هستیم بنابراین تعدیل نیرو نداریم ولی با توجه به بار مالی که ایجاد می‌شود ممکن است تعدیل شرکت داشته باشیم یعنی شرکت‌ها مجبورند از چرخه تولید خارج شوند.

نرخ تورم در یک سال گذشته ۲.۵ برابری شده اما نرخ ارز در این مدت تغییری نداشته است. به همین دلیل ما انتظار سونامی شدید نرخ ارز را داریم و این نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است

نگرانی نسبت به افزایش قیمت ارز

او در ادامه با اشاره به معضلات مربوط به افزایش رقم یارانه‌ها بیان کرد: قطعا تعیین نرخ جدید برای یارانه‌های پرداختی به خانوار مشکل ایجاد می‌کند و تورم شدیدتر می‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات نفت تاکید کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی با توجه به تمامی مشکلات باید اجرایی می‌شد چرا که باعث ایجاد فساد و رانت شده بود.

او ابراز امیدواری کرد که دولت با درایت خاص بتواند مسئله را حل کرده و پیش‌بینی مشکلات بعدی را داشته باشد.

عضو هیات مدیره انجمن استصناء در ادامه یادآور شد: نرخ تورم ۲.۵ برابری شده اما نرخ ارز در این مدت تغییری نداشته است. به همین دلیل ما انتظار سونامی شدید نرخ ارز را داریم و این نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

کد خبر: ۱۴۹٬۳۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha