۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۹
اجرای ۱۰ برنامه بزرگ فناورانه در صنعت آب کشور

اجرای ۱۰ برنامه بزرگ فناورانه در صنعت آب کشور

بررسی برنامه‌ وزارت نیرو در دولت سیزدهم نشان می‌دهد، ۱۰ برنامه عظیم کشوری در حوزه آب، آبرسانی و فاضلاب با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، دولت سیزدهم در حالی کار خود را آغاز کرد که اغلب شهرها و روستاهای کشور با چالش کم آبی مواجه بودند؛ بعد از ورود محرابیان به وزارت نیرو و برگزاری جلسات مختلف با کارشناسان، متخصصان و فعالان این حوزه، برنامه‌ریزی دقیقی برای تامین آب، آبرسانی و طرح‌های فاضلاب در کشور شکل گرفت.
این برنامه‌ریزی دقیق، عزمی جدی را در مدیران صنعت آب ایجاد کرد به‌طوری که بیشتر پروژه‌های غیرفعال دوباره با قدرت بیشتر فعال و در اکثر استان‌ها نیز کارگاه‌هایی تجهیز شد که نشان دهنده اقدامات گسترده وزارت نیرو برای کاهش چالش آب و رضایت مردم در این است.
علاوه بر این موضوعات، نگاهی به قانون بودجه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که تعامل بین دولت و مجلس در این راستا بهتر بوده و این بودجه نسبت به سال‌های گذشته از نکات مثبت بیشتری برخوردار است.

اجرای ۱۰ برنامه بزرگ در صنعت آب کشور
بر این اساس، ۱۰ برنامه بزرگ فناورانه در صنعت آب کشور که در برنامه دولت مردمی قرار دارد شامل، آبگیری یا افتتاح ۴۵ سد، تامین آب شرب پایدار ۲۸۸ شهر، اجرای خطوط انتقال آب به طول ۲۴ هزار کیلومتر، بهره‌برداری از ۳۵ تصفیه‌خانه آب، اجرای ۳۰ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی، بهره‌برداری از ۶۹ تصفیه‌خانه فاضلاب، احداث ۱۲ هزار کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب، بهره‌برداری از ۵۵۰ هزار مترمکعب آب شیرین‌کن، بازسازی و ارتقای تاسیسات آب به طول ۱۴ هزار کیلومتر و تامین آب شرب پایدار ۱۴ هزار روستا در پایان چهار سال است.

در همین زمینه علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو در حاشیه جلسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات این وزارتخانه در خصوص آبرسانی روستایی و با بیان اینکه در قرارگاه جهاد آبرسانی، قراردادهایی برای اجرای این پروژه‌ها منعقد شده است، افزود: قراردادهایی با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) برای آبرسانی به بیش از ۷ هزار روستا، خیرین و پیمانکاران بخش خصوصی منعقد شد تا بتوانیم به صورت گسترده در مدت ۳۰ ماه بالغ بر ۱۰ هزار روستای کشور را آبرسانی کنیم.
محرابیان با بیان اینکه عملیات اجرایی این طرح عمرانی آغاز شده و در اکثر استان‌ها نیز کارگاه‌هایی تجهیز شده است، گفت: در زمان شروع به‌کار دولت ۳۰۰ شهر در کشور مشکل آبی داشتند که برای رفع این مشکل باید پروژه‌ها و طرح‌های مختلفی از جمله خطوط انتقال، حفر چاه، ایستگاه‌های پمپاژ، تامین آب از سدها و استفاده از آب شیرین‌کن‌ها اجرایی شود.

بهره‌مندی از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای اجرای طرح‌ها
نکته جالب توجه دیگر استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان برای اجرای اکثر این پروژه‌هاست که نوعی عمل به فرامین مقام معظم رهبری در تحقق شعار سال است به‌گونه‌ای که "محمد جوانبخت معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز در نشست تخصصی وزیر نیرو با مدیران صنعت آب و آبفای کشور که ۲۱ فروردین سال‌جاری برگزار شد، گفت: قالب اصلی اجرای کارها و برنامه‌ها در بخش آب وزارت نیرو طی سال جدید، استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان چه در بخش سازه‌ای و چه در بخش حفاظت و بهره‌برداری در نظر گرفته شده است.

مجموعه اقدامات دولت سیزدهم به‌ویژه وزارت نیرو در مدت حدود هشت ماه نشانگر عزم و حرکت این دستگاه برای تامین یکی از ضروری‌ترین‌ کالاها برای مردم بوده و همزمان با تخصیص اعتبارات بودجه سال ۱۴۰۱، اجرایی خواهند شد.

کد خبر: ۱۴۹٬۲۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha