۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۴
شوکی تازه به بازار؛ چین صادرات کود شیمیایی را کاهش داد
بازار گزارش می دهد؛

شوکی تازه به بازار؛ چین صادرات کود شیمیایی را کاهش داد

چین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کود شیمیایی در دنیا است ولی اخیرا اعلام کرده است صادرات این محصول را کاهش می دهد.

بازار؛ گروه بین الملل: اقتصاد دنیا در یک فضای پرتنش فعالیت می کند، تنشی که ریشه در تحولات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دارد و درگیری های بین کشورها هم بر دامنه این بحران اضافه کرده است.

از یک طرف تبعات منفی اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا همچنان ادامه دارد و کشورهایی مانند چین با ادامه دادن سیاست مقابله با شیوع کرونا و اجرای طرح قرنطینه در زنجیره عرضه کالا اختلال ایجاد می کنند که به تولید و صنعت دنیا آسیب وارد می کند.

از طرف دیگر جنگ روسیه و اوکراین و تحریم های غرب علیه روسیه باعث شد تا اقتصاد جهان با چالشهای زیادی مواجه شود و قیمت کالاهای اساسی با سرعت زیادی افزایش پیدا کند.

اما مسایل دیگری هم بازار را تحت تاثیر قرار داده است که ریشه در تصمیم گیری ها و سیاست گذاریهای بازیگران اصلی در اقتصاد دنیا دارد و تاثیرات آن در میان مدت و دراز مدت در اقتصاد باقی می ماند.

مسایلی از قبیل سیاستهای مرتبط با بخش تولید در کشورهای بزرگ تولید کننده مانند چین. چین یک بازیگر بزرگ در بازار جهانی است به همین دلیل سیاستهای وضع شده در این کشور می تواند روی تمامی دنیا اثر بگذارد.

این کشور در تولید کالاهای صنعتی، محصولات کشاورزی و مواد اولیه نقش مهمی ایفا می کند. چین بزرگترین تولید کننده و صادر کننده فولاد در دنیا است و در صنعت پتروشیمی هم نقش بسیار مهمی دارد. این کشور یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کود شیمیایی در دنیا است و هر ساله سهم زیادی از نیاز صنعت کشاورزی را تامین می کند.

اخیرا دولت چین اعلام کرده است صادرات کودهای شیمیایی را کاهش می دهد که این مساله می تواند روی قیمت محصولات کشاورزی در دنیا تاثیر بگذارد و بازهم باعث افزایش قیمت آن شود. چاینا دیلی در این مورد نوشت: «دولت از شرکتهای تولید کننده کود شیمیایی خواست تا صادرات این محصول را بالغ بر ۲۰ درصد کاهش دهند زیرا کشور برای تامین غذای مردم به این محصولات نیاز دارد.»

وب سایت «مارکت پلیس» در این مورد نوشت: «دلیل اصلی محدودیت وضع شده برای صادرات کود شیمیایی را می توان افزایش قیمت گاز طبیعی بعد از شروع درگیری های روسیه و اوکراین دانست. این مساله سبب شد تا قیمت کود هم در بازار جهانی رشد کند و چین دیگر حاضر نباشد با قیمت قبلی این محصول را صادر کند.»

این رسانه در ادامه در مورد تاثیر این سیاست روی اقتصاد دنیا نوشت: «بدون شک ما شاهد افزایش بیشتر قیمت محصولات کشاورزی در دنیا خواهیم بود. زیرا از یک طرف جنگ روسیه و اوکراین باعث شد تا روسیه از صادرات کود شیمیایی امتناع کند و آن را برای تامین غذای مردم حفظ کند و از طرف دیگر چین محدودیتی در صادرات ایجاد کرد. در واقع دو کشور که از بزرگترین تولیدکنندگان کود هستند، صادرات آن را محدود کردند و این مساله می تواند قیمت کود را به شدت افزایش دهد. این مساله باعث افزایش هزینه نهاده های مورد نیاز صنعت کشاورزی، افزایش قیمت تمام شده محصولات کشاورزی و در نهایت افزایش قیمت غذای دنیا شود و بر دامنه تورم و گرسنگی در جهان بیفزاید.»

این سیاست در شرایطی وضع شده است که افزایش قیمت مواد غذایی و محصولات کشاورزی به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات این روزهای دنیا معرفی شده است و اجرای سیاست محدودیت صادرات کود توسط چین می تواند بر دامنه این مشکل اضافه کند.

کد خبر: ۱۴۹٬۲۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha