۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲
طرح جامع مسیل یزد در اسرع وقت آماده شود | لزوم استفاده از ظرفیت قنوات برای مدیریت روان‌آبها
وحیدی:

طرح جامع مسیل یزد در اسرع وقت آماده شود | لزوم استفاده از ظرفیت قنوات برای مدیریت روان‌آبها

یزد- وحیدی، وزیر کشور با اشاره به سیل هفته گذشته یزد که خسارات بسیاری برجای گذاشت، گفت: طرح جامع مسیل یزد باید در اسرع وقت آماده شود.

به گزارش خبرنگار بازار، احمد وحیدی، شنبه شب در سفر کوتاه خود به یزد در جلسه ستاد مدیریت بحران استان یزد با بیان اینکه پیشنهادات استان در قالب کمک های بلاعوض و پرداخت تسهیلات به وزارتخانه در حال بررسی است، اظهار داشت: در فاصله کوتاهی بعد از ارسال گزارش نهایی از سوی استان، خسارت ها پیگیری و جبران خواهد شد.

وی درباره مدیریت بحران هم نکاتی را مطرح کرد و افزود: برخی حوادث هر روز و هر سال نیست اما قرار نیست به دلیل اینکه هر روز و هر سال اتفاق نمی‌افتد مورد کم توجهی واقع شود، سیل هر سال اتفاق نمی‌افتد اما باید مسیلی باشد شود که در زمان وقوع سیل از ورود آب به داخل شهر جلوگیری کند و این مسیل باید همیشه باز و آماده بهره برداری باشد.

وحیدی گفت: واگذاری، تعرض و ساخت و ساز دولتی و خصوصی و تخلیه نخاله یا هر اتفاق دیگری قابل پذیرش نیست. مسیل باید همیشه آماده باشد به همین دلیل است که بستری تعریف می‌کنند و حریمی برای آن تعیین می‌شود که باید رعایت شود.

استفاده از ظرفیت قنوات یزد برای مدیریت روان آب‌ها
وزیر کشور با تاکید بر اینکه باید مسیر انتقال آب را باز کنیم تا از ورود روان آب به داخل شهر جلوگیری شود، ادامه داد: باید ارزیابی، بازیابی و بررسی لازم صورت گیرد البته دادستانی یزد در حال بررسی است، اگر دستگاه‌های دولتی جلوی مسیر را گرفتند که باید تخریب صورت گیرد و اگر مردم این کار را انجام داده اند نیز باید بررسی‌های لازم انجام شود چرا که اگر تلفات جانی به همراه داشت، مسئولیت آن را چه کسی قرار بود به عهده بگیرد.

وحیدی با اشاره به مشارکت وزارت نیرو و شهرداری‌ها در مدیریت رودخانه‌ها بیان کرد: باید از ظرفیت قنوات یزد برای مدیریت روان آب‌ها بهره گرفت، قنات بهترین فناوری زیرسطحی آب بوده است. آبرسانی زیرزمینی، نوعی طراحی است که بهترین وجه طی قرن ها اجرا شده بنابراین احیای قنوات باید حتما دنبال شود و در کنار آن، سیل بندها نیز باید احیا و بازسازی شود.

وی بر ضرورت انجام عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری برای بهره برداری از این آب خدادادی برای جلوگیری از ویرانگری آن تاکید کرد و افزود: باید مسیلی ایجاد شود که روان آب ها شهر را دور بزند و وارد شهر نشود از اینرو طرح هایی که در این جهت تهیه شده باید تجمیع و هر چه زودتر در قالب یک طرح جامع آماده و اجرایی شوند.

وزیر کشور درباره خسارت های استان در حوزه سرمازدگی هم گفت: در قضیه سرمازدگی هم باید گفت علم پیشرفت کرده و پاسخی برای کاهش خسارت وجود دارد که در جهاد کشاورزی باید دنبال شده و به کشاورزان آموزش داده شود که خسارت کمتری ببینند.

وی همچنین از مسئول صندوق بیمه کشاورزان خواست برای ارائه آموزش های لازم و توضیح به کشاورزان درباره سطح بیمه ها و میزان خسارت پرداختی اقدامات لازم را انجام دهد تا کشاورزان از میزان خسارت و اهمیت بیمه مطلع باشند.

خسارت شدید استان از تغییرات و حوادث اقلیمی
استاندار یزد هم در این جلسه با بیان اینکه استان کویری یزد مخاطرات اقلیمی را در شدیدترین حالات ممکن تجربه می‌کند اعلام کرد: سال گذشته خسارت استان از ناحیه خشکسالی ۲ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان از ناحیه طوفان ۷۳۸ میلیارد تومان، از ناحیه ریزگردها ۵۲۵ میلیارد تومان و از ناحیه سیل اخیر ۱۲۶۴ میلیارد تومان بوده است.

مهران فاطمی گفت: در حالی که متوسط بارش استان ۴۷ میلی متر در سال است، در بارش اخیر طی ۵۵ دقیقه، ۲۷.۶ میلیمتر باران بارید که منجر به بروز سیل شد و احتمال وقوع این اتفاق هر صد سال یک بار در استان کویری یزد وجود دارد.

وی با اشاره به مشکلا وقوع سیل از جمله طراحی سیل بندها برای دوره بازگشت ۲۵ ساله، تصرفات صورت گرفته در مسیر رودخانه و حجم روان آب ها، بیان کرد: همه این عوامل آب را به سمت شهر هدایت کرده و خسارت زیادی را در شهرستان و شهر یزد و بخش عقدا و خرانق در شهرستان اردکان و بفروئیه در شهرستان میبد به جای گذاشته است.

درخواست های استاندار از وزیر کشور
استاندار یزد با اشاره به اقداماتی که برای مدیریت سیلاب و روان آب ها در این مدت کوتاه بارندگی و حجم زیاد سیلاب اتفاق افتاده است، درخواست های استان را تخصیص پنج میلیارد تومان تنخواه برای رهن منزل مسکونی برای ۵۰ خانوار خسارت دیده، ۱۰۰ میلیارد تومان برای ایمن سازی ۵۰ کیلومتر از سیل بند شهر و ۲۰۰ میلیارد تومان برای ایمن‌سازی سطح تاسیسات شهر یزد و بازبینی طرح مقاوم سازی آن، امحال تسهیلات کشاورزان به مدت سه سال و سایر موارد در نزدیک ترین زمان ممکن مطرح کرد.

سایر مسئولان استان یزد و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص اقدامات صورت گرفته و وضعیت استان و خسارت های وارد گزارش های ارائه داده و راهکارهای پیشنهادی خود را مطرح کردند.

گفتنی است؛ در این نشست وزیر کشور نسبت به تامین برخی از خسارت ها از جمله پرداخت تنخواه برای مدیریت بحران استان یزد برای انجام هزینه های جاری، تامین هزینه رهن خانه خانوارهای سیل زده، خرید تجهیزات شهرداری‌ها به ویژه شهرداری یزد و خسارت دام و طیور تلف شده شامل ۵۵۰ راس دام و هزار قطعه طیور قول مساعد داد و مصوب شد استان تمام خسارت ها را برآورد و به وزارت کشور اعلام کند تا در کوتاه ترین زمان ممکن جبران شود.

کد خبر: ۱۴۹٬۱۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha