۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۱
افزایش قیمت‌ها و تورم در فرانسه و اروپا

افزایش قیمت‌ها و تورم در فرانسه و اروپا

میزان تورم در فرانسه و ۱۹ کشور اروپایی با عبور از ۷ و نیم درصد در شرف رسیدن به شاخص ده درصد است که تاکنون سابقه نداشته است.

به گزارش بازار، بر اساس گزارش موسسه ملی آمار ومطالعات اقتصادی فرانسه (اینسی)؛ در یک سال اخیر میزان تورم در این کشور ۴ و هشت دهم درصد افزایش یافته که از سال ۱۹۸۵ تاکنون این نرخ دیده نشده است.

در یک سال گذشته به ویژه با شروع جنگ اوکراین؛ افزایش قیمت‌های موادغذایی و کالا در فرانسه حداقل بین ۳ و هشت دهم تا ۶ و شش دهم درصد به ثبت رسیده است.

در میان انواع مواد غذایی؛ ماکارونی که مصرف بسیار زیادی در بین خانواده‌های فرانسوی دارد در این مدت ۴۳ درصد گرانتر شده است.

در اغلب سوپرمارکت‌ها، قفسه‌های برخی مواد غذایی به ویژه روغن و ماکارونی خالی شده و مسئولین فروشگاه‌ها از مردم خواسته اند برای رعایت حقوق سایر مشتریان، خریدهای خود را محدود نمایند.

در این دوره زمانی بهای بنزین و گازوئیل نیز از مرز دو یورو در هر لیتر فراتر رفته که مشکلات مضاعفی را برای شهروندان به ویژه در بخش حمل و نقل عمومی بوجود آورده است.

در ماه‌های اخیر اوج گیری قیمت‌ها مخصوصا در بخش انرژی و مواد غذایی چشمگیر بوده، بهای انرژی در این مدت حدود ۲۷ درصد افزایش یافته که بسیار کم سابقه بوده است.

نکته قابل توجه اینکه آمار و ارقامی که در این گزارش ذکر شده باید در ظرف جغرافیایی اروپا و با توجه به دخل و خرج مردم این قاره بررسی شود نه به عنوان مقایسه با دیگر کشورها؛ بنابراین طبق گفته تحلیل گران اقتصادی گرانی و تورم این روزها در فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی تقریبا در نیم قرن اخیر بی سابقه می‌باشد.

کد خبر: ۱۴۹٬۱۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha