۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴
سیل خراسان رضوی را درنوردید/رسوب خسارت در اراضی کشاورزی
بازار گزارش می دهد؛

سیل خراسان رضوی را درنوردید/رسوب خسارت در اراضی کشاورزی

مشهد- خراسان رضوی در آخرین روز های هفته گذشته شاهد بارش های رگباری شدیدی بود که این بارندگی ها جدا از خوشحالی زاید الوصف برای مردم اما خسارت های بسیاری در سراسر استان به همراه داشت.

بازار-گروه استان ها: هفته گذشته اداره کل هواشناسی خراسان رضوی از بارش های سیل اسا خبر داد و به همین منظور با صدور اعلامیه نارنجی از تمامی مسئولان و مردم خواست تا برای مقابله با سیل و آبگرفتگی احتمالی هوشیار باشند اما متاسفانه به رغم تمامی آمادگی لازم برای مقابله با بارش های رگباری اما کار چندانی از دست مردم و یا مسئولان ساخته نبود و سیل خسارت های زیادی را به همراه آورد.

بارش باران و جاری شدن سیل در حراسان رضوی بسیاری از شهرستان ها مانند تربت حیدریه؛ گناباد و کلات را با خود درگیر ساخت و به تاسیسات بسیاری از روستاها خسارت وارد کرد.

شدت سیل به حدی بود که خطوط انتقال سه روستای شهرستان مرزی کلات و خط انتقال آب روستای «بهمن‌جان» شهرستان چناران نیز به دلیل سیلاب از مدار خارج شد و سایر شهرستان های استان از جمله باخزر؛ فیروزه و قوچان نیز در تامین آب شرب با مشکل مواجه شدند.

بارش های سیل آسا هم چنین راه بسیاری از رئوستاها در شهرستان سبزوار را سد کرد و امکان تردد به روستاهای بخش شامکان شهرستان «ششتمد» و سه روستای بخش روداب و مرکزی سبزوار شد.

بارندگی اخیر در شهرستان کلات نیز راه افزون بر ۲۰ روستا را مسدود کرد و همچنین به خط انتقال آب روستاهای سیرزار، خلج، قله زو، باغگاه، نفطه، حصار، قلیچ آباد، قره‌تیکان، مؤمن‌آباد، باغگاه، طاهرآبادترک‌ها آسیب وارد کرد و مسئولان را ناچار کرد تا با استفاده ازر تانکر نسبت به آبرسانی اقدام کنند.

خسارات وارده در شهرستان گناباد
بارش ۳۸ میلی متری باران در شهرستان گناباد و کوتاهی برخی از مسئولان در لایروبی رودخانه و یا بند کشی لازم نیز موجب شد تا حجم زیا دآب روان آب از سمت کاخک و جاده کلات به سمت این شهر حرکت کرده و وارد برخی از زمین‌های کشاورزی محدوده مرکزی گناباد و بخشی از مناطقی مانند نوغاب، بهاباد، روستای مند، بیدخت، قصبه شهر شده و خسارتهای زیادی به بخشهای کشاورزی و دامداری این شهرستان وارد کند.

سیل خراسان رضوی را درنوردید/رسوب خسارت در اراضی کشاورزی

بنا بر اظهارات کارشناسان بعد از وقوع سیلاب سال گذشته برخی مسئولان دستگاه های اجرایی و سایر بخش ها در این شهرستان باید به وظایف خود در کاهش آسیب ها و مخاطرات برای وقوع سیلاب ها و حوادث بعدی عمل می‌کردند، ولی به دلیل توجه نداشتن به این مسئه خسارت های زیادی به مردم وارد شد.

گفته می شود بر این اساس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی گناباد بعد از وقوع سیل پارسال بایستی نسبت به مقاوم‌سازی اصولی بندسارهای خود در محدوده این شهر اقدام می‌کرد، ولی به صورت خیلی سطحی و بدون کیفیت این کار را انجام داده بود که این مسئله موجب شد بندسارهای فوق در سیلاب هفته گذشته تخریب و در نتیجه حجم زیادی از روان آبها به سمت مناطق شهری و روستایی وارد شوند که خسارت های زیادی به دنبال داشت.

همچنین شهرداری گناباد هم باید بعد از سیلاب پارسال پل‌های محدوده این شهر را بازسازی و مقاوم‌سازی و آب‌نماهایی در این مکان ها احداث می‌کرد، ولی به این مسئله توجه نشد و در سیلاب اخیر حجم زیادی روان آب وارد بخش هایی از این شهر شد و خسارت هایی را به بار آورد.

در همین حال دادستان عمومی و انقلاب گناباد اعلام کرده است برخی از عوامل موثر در آسیب‌ها و خسارتهای سیلاب چند روز گذشته در گناباد به دلیل ضعف نظارتی و توجه ناکافی برخی از دستگاه های اجرایی در عمل به وظایفشان در لایروبی مناسب بستر رودخانه‌ها و جلوگیری از ساخت و سازهای بستر رودخانه‌های فصلی و انباشت حجم زیادی از نخاله‌های ساختمانی در سنوات قبل به ویژه یکسال گذشته بود که موجب بروز خسارتهای زیادی شد.

امیری بیان کرده است: بعد از وقوع سیلاب سال قبل به دفعات از شهرداری گناباد خواسته شده بود که اعتبارات این بخش را به جای احداث و توسعه فضای سبز شهری به اجرای طرح های مقابله با سیلاب و مقاوم‌سازی پل های این شهر اختصاص دهد که به این مسئله توجهی نشده است.

آسیب دیدگی خطوط انتقال آب
در همین حال مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: خطوط انتقال و شبکه‌های توزیع و منابع تامین آب ۱۰۰ روستا و دو شهر در این استان بر اثر سیلاب اخیر دچار خسارت شد.

سید ابراهیم علوی افزود: این شهر و روستاها در شهرستان‌های گناباد، فریمان، قوچان، فیروزه، کلات، تربت‌حیدریه،خوشاب، چناران، نیشابور، تایباد، باخرز و جوین دچار خسارت و یا قطع موقت آب شدند.

وی خاطر نشان کرد: با تلاش بی وقفه اکیپ‌های رفع اتفاق در حال حاضر آب شرب پایدار سالم و بهداشتی در تمام نقاط آسیب دیده ناشی از سیل در خراسان رضوی برقرار شده است.

علوی اضافه کرد: بیشترین خسارت ناشی از سیل مربوط به شهرستان گناباد است که بدین طریق یک هزار متر خطوط انتقال و هزار متر شبکه توزیع دچار خسارت شد.

سیل خراسان رضوی را درنوردید/رسوب خسارت در اراضی کشاورزی

وی ادامه داد: همچنین سیلاب به خط انتقال فاضلاب به طول ۱۰ کیلومتر ورود کرد و باعث پر شدن ۲۰۰ منهول شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی افزود: همچنین شبکه توزیع و خطوط انتقال در ۲۵ روستای شهرستان تایباد، ۲۵ روستا در شهرستان باخرز ، ۱۹ روستا در شهرستان فریمان و تصفیه‌خانه آب شهر قوچان و ۱۱ روستا در این شهرستان تحت تاثیر سیلاب قرار گرفت.

علوی ادامه داد: خط انتقال آب یک مجتمع هفت روستایی در تربت حیدریه نیز دچار شکستگی و قطع جریان آب شد، در شهرستان‌های نیشابور نیز چهار روستا، در خوشاب یک روستا و در فیروزه هزارمتر از خط انتقال چهار روستا تحت تاثیر سیل قرار گرفت و تصفیه‌خانه فاضلاب روستایی با بستر نیزار در فیروزه نیز آسیب دید که همه این مشکلات رفع شده است.

وی گفت: خطوط انتقال سه روستای شهرستان مرزی کلات و خط انتقال آب روستای "بهمن‌جان" شهرستان چناران نیز به دلیل سیلاب از مدار خارج شده بود که لوله‌گذاری جدید انجام شد و روستاییان از آب شرب برخوردار شدند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی با بیان اینکه خط انتقال مجتمع آبرسانی روستایی «برغمد» شهرستان جوین هم دچار آسیب شد، افزود: در کنار تلاش همکاران برای رفع آسیب‌های شبکه، آبرسانی سیار نیز به گناباد و خوشاب انجام و در شهرستان کلات به علت صعب‌العبور بودن مسیر، نسبت به توزیع آب بسته‌بندی اقدام شد.

زیان میلیاردی سیل در تربت حیدریه
بارش ۲۹ میلی تری باران در شهرستان تربت حیدریه نیز نه تنها بسیاری از شهروندان را به زحمت انداخت بلکه بر تاخت و تاز در اراضی کشاورزی بسیاری از کشاورزان را متاثر کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری تربت حیدریه میزان خسارت وارده ناشی از بارندگی اخیر و وقوع سیل به بخش شهری و روستایی این شهرستان را ۱۱ میلیارد و ۱۷۶ میلیون تومان اعلام کرد.

احسان کریمی افزود: این خسارت ها به حوزه های مختلف کشاورزی، راه، معابر شهری تربت حیدریه و بخش رخ و کدکن وارد شد.

وی ادامه داد:در بخش کشاورزی خسارت ناشی از تگرگ و سیل در بخش رخ هشت میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برآورد شد که ۸۲ هکتار مزرعه گندم،۱۱۰هکتار مزرعه چغندر، پنج هکتار یونجه‌کاری ، پنج هکتار زعفرانکاری،۲واحد اماکن دامی، ۱۵ رشته قنات و ۹کیلومتر جاده بین مزارع را شامل شد همچنین خسارت سیل در بخش کدکن نیز ۵۵۰ میلیون تومان برآورد شد که ۲ رشته قنات،۲۰هکتار مزارع گندم و جو و پنج هکتار مزارع چغندر قند را شامل گشت.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری تربت حیدریه گفت:در بخش آب و فاضلاب خسارت وارد شده ناشی از سیل در خط انتقال مجتمع امام علی(ع)روستای حصار ۲۰۰میلیون تومان، خط انتقال روستای اسدآباد ۳۰۰میلیون تومان، شبکه توزیع روستای کلاته سم ۲۵ میلیارد تومان و خط انتقال بایگ ۵۰۰ میلیون تومان بود.

کریمی افزود:به حوزه راهداری و حمل و نقل جاده ای خساراتی شامل آبشستگی محور رباط سنگ-اسدآباد به میزان ۸۰۰میلیون تومان، محور سرهنگ -حصار-یزدان ۸۰میلیون تومان و محور کدکن به میزان ۱۳۰میلیون تومان وارد شد.

کد خبر: ۱۴۹٬۰۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha