۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۲:۴۸
برای حمایت از صندوق‌های بیمه‌گر اصلاح سن کار و عمر مفید در ساختار بیمه‌ای کشور الزامی است
رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس:

برای حمایت از صندوق‌های بیمه‌گر اصلاح سن کار و عمر مفید در ساختار بیمه‌ای کشور الزامی است

رئیس کمیته اشتغال کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در مورد افزایش سن بازنشستگی در تلاش هستیم که اقدامی موثر به نفع صندوق‌های بیمه‌گر و بیمه شدگان صورت پذیرد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، علی اصغر عنابستانی در مورد ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی در کشور گفت: ایران کشور جوانی است و بیشتر جمعیت آن در سن کار قرار دارند، اما با این ساختار شاهد ورشکستگی بسیاری از صندوق‌های بازنشستگی هستیم.

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجلس‌ شورای اسلامی افزود: صندوق‌های بازنشستگی باید با برنامه‌ریزی و نگاه کارشناسی از تراز مالی خود پیشی می‌گرفتند که متاسفانه این‌گونه نشده است، مسئله صندوق‌های سازمان تامین اجتماعی جدای از سایر صندوق‌های بیمه گر است، طی ۱۰ الی ۱۲ سال گذشته این صندوق به سازمان تبدیل شده و این یکی از اشتباهاتی بود که رخ داد؛ مشخص کردن الزامات بیمه‌ای خاص یکی از دلایل ورشکستگی صندوق‌ها بوده است.

وی در ادامه تاکید کرد: صندوق‌های بازنشستگی سرمایه حاصل از بیمه گذاری را به سمت سرمایه‌های ثابت خود نبرده و از طرفی ساختار این صندوق‌ها منجر به فربگی و چاقی آنها شده است و همین تهدید و عاملی برای ورشکستگی بسیاری از صندوق‌های بازنشستگی از کشوری و لشگری، تامین اجتماعی و سایر صندوق‌ها بود تا بخش بسیاری از دریافتی حق بیمه خود را به جای تبدیل به سرمایه پایدار صرف هزینه اداره خود کند، یعنی فرآیند اداره صندوق‌ها یک بروکراسی پیچیده و فربه است که درآمد خود را صرف هزینه‌های جاری خود می‌کنند و در نتیجه زمان ارائه خدمات به بیمه گذاران ناتوان هستند.

عنابستانی در ادامه تاکید کرد: باید ساختار اداره صندوق‌های بازنشستگی با جدیت متحول شود و هزینه جاری آنها به شدت کاهش پیدا کند و همچنین سرمایه گذاری آنها را باید متحول کنیم از حالت بنگاه داری رانتی و زیان دهی خارج و به سمت سرمایه گذاری پر سود هدایت شوند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه تصریح کرد: نیروی کار فعال برای هر کشوری یک فرصت طلایی محسوب می‌شود و پنجره سنی کشور ما در موقعیت فعال قرار دارد که می‌توانند تبدیل به یک موتور محرک تولید در کشور باشند اما متاسفانه ما از این نیروی انسانی استفاده نکرده و از طرفی ساختار صندوق‌ها به گونه‌ای است که نیروی انسانی در اوج فعالیت و تجربه کاری به زمان بازنشستگی می‌رسد در صورتی که می‌توان از توانمندی آن به بهترین شکل ممکن بهره‌مند شد.

عنابستانی با اشاره به افزایش سن بازنشستگی در کشور گفت: به اعتقاد بنده باید سن بازنشستگی در کشور تغییر پیدا کند، در بسیاری از کشورهای دنیا سن بازنشستگی ۳۵ سال است در حالی که ما در کشور شاهد بازنشستگی زیر ۳۰ سال سابقه هستیم این فرآیندهای بازنشستگی باید اصلاح شود.

رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در مورد افزایش سن بازنشستگی در تلاش هستیم که اقدامی موثر به نفع صندوق‌های بیمه‌گر و بیمه شدگان صورت پذیرد و ساختار بازنشستگی را در کشور تغییر دهیم، همچنین سن کار و عمر مفید در ساختار بیمه‌ای کشور باید اصلاح شود. برای اصلاح صندوق‌های بازنشستگی در کشور تاکنون قانونی وجود نداشته است، کمیسیون اجتماعی به دنبال تدوین ساختاری برای اصلاح قانون صندوق‌های بازنشستگی کشور است تا قابل کنترل بوده و شرایط و وضعیت صندوق‌ها را از وضعیت زیان دهی خارج کند.

کد خبر: ۱۴۹٬۰۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha