۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸
حاریا بدون برجام ورشکسته می شود؟
سرنوشت وام کشتی بانک پارسیان

حاریا بدون برجام ورشکسته می شود؟

نماد حاریا که سال ها پیش برای خرید کشتی وام های سنگین ارزی از بانک پارسیان دریافت کرده، بعد از تحریم ها سرمایه ارزی این شرکت بلوکه شد و حالا سرنوشتش به برجام گره خورده است.

بازار؛ گروه بورس: کشتیرانی آریا با نماد آریا که در یک سال اخیر بیش از ۸۰ درصد افت قیمت داشته و ارزش سهام آن از ۳۵۰۰ تومان به ۵۶۰ تومان رسیده هنوز نتوانسته جلوی روند نزولیش را بگیرد، زیرا از یک سو سهامداران خرد بعد از مطالعه گزارش های ۱۲ ماهه و ... پی برده اند که این نماد بسیار شکننده و در آستانه ای ورشکستگی است، زیرا این نماد سال ها پیش برای خرید کشتی وام های سنگین ارزی از بانک پارسیان دریافت کرده، بعد از تحریم ها سرمایه ارزی این شرکت بلوکه شد و حالا سرنوشتش به برجام گره خورده است.

براساس گزارش حسابرسی شده تأکید شده امکان بازیافت مطالبات مشکوک الوصول وجود ندارد. سنگینی بار هزینه مالی ناشی از تسهیلات بانکی دریافتی به حدی است که سال به سال بر فشار زیان افزوده می‌شود. «حاریا» بالغ بر ۳۴ میلیارد تومان وام از بانک پارسیان دریافت کرده که ۳۵ میلیارد تومان سود کارمزد و جرائم معوق آن است. به عبارتی، معادل وام دریافتی باید سود و جریمه پرداخت کند. این وام که به صورت ارزی دریافت شده و زمین شرکت در گرو آن قرار دارد و باید در سال ها قبل تسویه می‌شد اما به دلیل عدم وجود نقدینگی کافی، پرداخت آن تاکنون به تعویق افتاده است.

در شرایط کنونی مدیریت این شرکت در گزارش هایی اعلام کرده پس از اینکه قیمت شناورهای خارجی بالا رفت و این شرکت توان پرداخت نداشت شرکت خارجی قراردادها را یک طرفه لغو کرده و بخشی از منابع ارزی توسط بانک های خارجی برداشت شد و مباقی هم همچنان به دلیل تحریم ها بلوکه مانده است و حالا سهامداران با زیان سنگین منتظر ببینند آیا قرار است این نماد ورشکست شود و بورس هم به نوعی به بازاری تبدیل شده تا شرکت‌های ورشکسته سهام خود را در معرض فروش عموم قرار دهند.

کد خبر: ۱۴۸٬۹۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha