۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۰
 تولید سالانه ورق روی در شرکت کالسیمین از مرز ۴۰ هزار تن عبور کرد
گزارش بازار؛

تولید سالانه ورق روی در شرکت کالسیمین از مرز ۴۰ هزار تن عبور کرد

زنجان- طی سال گذشته شرکت کالسیمین رکورد تولید تاریخ را شکست و برای اولین بار تولید سالانه ورق روی از مرز ۴۰ هزار تن عبور کرد و ۴۰ هزار و ۸۰۰ تن ورق روی در سال گذشته تولید شد.

بازار؛ گروه استان‌ها: صنعت سرب و روی صنعتی نوپا است که به طور کامل توسط بخش خصوصی و بدون وابستگی به دولت ایحاد شده است.

اشتغال یکی از دغدغه های جدی اقتصاد امروز کشور است و نقش صنعت سرب و روی در اشتغال افزایی بسیار مهم و موثر است.

صنعت سرب و روی از جمله مهم‌ترین صنایع استان زنجان است و جوانان زیادی در این صنعت مشغول به کار هستند.

شرکت کالسیمین به عنوان بزرگترین تولید کننده شمش روی خاورمیانه متشکل از چهار کارخانه روی دندی، بزرگترین تولیدکننده شمش روی کشور، کارخانه روی زنجان، کارخانه تغلیظ سرب و روی انگوران و کارخانه بازیافت است و طی سال گذشته نام این شرکت در لیست شرکت های تحریم شده آمریکا قرار گرفت و مشکلاتی همچون حذف سهمبه خاک، قطعی برق در چهارماه تابستان و قطعی گاز درزمستان مزید بر علت شد تا عرصه تولید در این مجموعه تنگ شود، از اینرو علیرغم میل باطنی مجموعه کالسیمین مجبور شد تا محصولات خود را بدون برند شرکت به کشورهای مقصد خود یعنی چین و ترکیه صادر کند.

بیش از چند سال است که مقام معظم رهبری شعار سال را بر پایه اقتصادی نامگذاری می کنند و می طلبد همه بر تحقق این مهم تلاش کنند.

مدیرعامل شرکت کالسیمین در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه شرکت کالسیمین بزرگ ترین شرکت تولید کننده شمش روی در خاورمیانه است و از ۴ کارخانه مجزا تشکیل شده است، گفت: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال تولید، پشتیبانی و مانع زدایی ها نامگذاری شده بود بزرگترین تولید کننده شمش روی خاورمیانه با چالش های متعددی مواجه بود و علیرغم تمام مشکلات برگ زرینی در تاریخ این شرکت رقم خورد.

عماد آب خشک افزود: طی سال گذشته این شرکت رکورد تولید تاریخ را شکست و برای اولین بار تولید سالانه ورق روی از مرز ۴۰ هزار تن عبور کرد و ما ۴۰ هزار و ۸۰۰ تن ورق روی در سال گذشته تولید کردیم و ظرفیت اسمی تولید ورق روی ۳۵ هزار تن است ولی از سال ۱۳۹۰ با ۱۸ درصد افزایش در تولید ظرفیت اسمی شرکت و در سال ۹۹ با ۲۵ درصد افزایش تولید کردیم.

میانگین تولید ماهانه شرکت کالسیمین در سال ۱۴۰۰ با افزایش ۲۵ درصدی از دو هزار و ۷۲۶ تن تولید میانگین ماهانه به سه هزار و ۴۰۰ تن رسید.

وی بیان داشت: میانگین تولید ماهانه شرکت کالسیمین در سال ۱۴۰۰ با افزایش ۲۵ درصدی از دو هزار و ۷۲۶ تن تولید میانگین ماهانه به سه هزار و ۴۰۰ تن رسید.

 تولید سالانه ورق روی در شرکت کالسیمین از مرز ۴۰ هزار تن عبور کرد

مدیرعامل شرکت کالسیمین با بیان اینکه تولید ماهانه ورق روی شرکت کالسیمین در فروردین امسال سه هزار و ۹۰۰ تن بود که ۱۵ درصد بیشتر از میانگین تولید سال گذشته است،افزود: کارخانه روی دندی در سال گذشته بالاترین تولید ورق روی را در کارنامه خود ثبت کرد.

آب خشک گفت: تولید این شرکت از ۳۱ هزار و ۹۰۰ تن در سال ۹۶ به ۳۵ هزار ۴۰۰ تن در سال گذشته رسید و نسبت به عملکرد سال ۹۹ که تولید ۲۸ هزار و ۸۶۵ تن بود رشد ۲۳ درصدی در کارنامه خود ثبت کرد.

وی تصریح کرد: میانگین تولید ماهانه ورق روی در کارخانه روی دندی در سال ۱۴۰۰ با رقم دو هزار و ۹۵۱ تن حدود ۲۳ درصد بیش از سال ۹۹ بود و تولید ماهانه این ورق در فروردین امسال از رقم به ۳ هزار و ۴۷۵ تن رسیده و ۱۸ درصد رشد دارد.

مدیرعامل شرکت کالسیمین با بیان اینکه پروسه تولید شمش روی در بزرگترین تولید کننده شمش روی خاورمیانه است،افزود: بعد از تولید ورق روی وارد مرحله ذوب و ریخته گری و تولید شمش روی به عنوان محصول نهایی خواهیم شد و بالاترین تولید کالسیمین در شمش روی در سال گذشته رقم خورد و در این سال ۳۹ هزار و ۱۰۰ تن شمش روی با رشد ۲۵ درصدی نسبت به سال ۹۹ تولید شد.

آب خشک بیان داشت: در یک ماهه فروردین امسال نیز میانگین ماهانه تولید ورق روی با سه هزار و ۳۹۰ تن نیز ۴ درصد رشد دارد.

بالاترین تولید شمش روی کارخانه دندی در سال ۹۶ حدود ۳۰ هزار و ۶۵۰ تن بود و این رقم در سال گذشته به ۳۴ هزار تن برای اولین بار رسید

وی با بیان اینکه بالاترین تولید شمش روی کارخانه دندی در سال ۹۶ حدود ۳۰ هزار و ۶۵۰ تن بود،افزود: این رقم در سال گذشته به ۳۴ هزار تن برای اولین بار رسید که ۲۳ درصد نسبت به سال ۹۹ افزایش دارد.

مدیرعامل شرکت کالسیمین با بیان اینکه در کارخانه روی دندی در فروردین امسال سه هزار و ۲۲۱ تن ورق روی تولید کردیم،افزود: این میزان تولید نسبت به میانگین سال گذشته ۱۴ درصد افزایش دارد.

تمام رکوردهای تاریخ در روی دندی و کالسیمین از نظر کمیت شکسته شد
آب خشک با بیان اینکه از نظر کمیت تمام رکوردهای تاریخ در روی دندی و کالسیمین شکسته شد،افزود: از نظر کیفیت هم در این شرکت رکوردار هستیم و براساس استاندارد ایران، شمش روی تولیدی در چند گروه دسته بندی می شود و بالاترین کیفیت در شمش روی با گرید OZM۸ است که کمترین ناخالصی و بالاترین خلوص روی را دارد.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته۹۴.۱ درصد تولید شمش روی این شرکت با گرید OZM۸ تولید شد،گفت: از سال ۹۴ تا ۹۹ مجموع گریدهای تولید شده در این شرکت ۹۷ درصد کمتر از این کیفیت بوده است و در سال گذشته شمش تولیدی با خلوص بالای روی، ۲۹ هزار و ۴۶۹ تن، در سال۹۹ حدود ۸ هزار و ۹۰۰ تن، در سال ۹۸ حدود ۱۵۴۰ تن، در سال ۹۷ تولیدی با این استاندارد نداشتیم و در سال ۹۶ فقط ۴۰۰ تن، در سال ۹۵ حدود یک هزار و ۵۰۰تن و در سال ۹۴حدود دو هزار و ۵۷۸ تن با این کیفیت تولید شد.

۱۵ پروژه زیرساختی طی سال های ۹۹ و ۱۴۰۰ در شرکت کاسیمین اجرا شد که یکی از این پروژه ها، پروژه so با تکیه بر توان مهندسان شرکت بود

مدیرعامل شرکت کالسیمین افزود: در راستای تقویت توان زیرساختی و سخت افزاری و کاهش آثار تحریم، بالغ بر ۱۵ پروژه زیرساختی طی سال های ۹۹ و ۱۴۰۰ در شرکت اجرا شد که یکی از این پروژه ها، پروژه so با تکیه بر توان مهندسان شرکت بود، در این پروژه خاک های سولفوره که هیچ استفاده ای برای شرکت نداشت تبدیل به خاک های قابل استفاده برای شرکت شدند.

وی افزود: همچنین با توجه به محدودیت خاک برای استفاده بهینه از منابع بازیافتی، تغییراتی در کارخانه BZS که در سال ۹۶ راه اندازی شده بود ولی به دلایلی تنها از یک سوم ظرفیت اسمی آن استفاده می شد توسط مهندسان ایجاد شد و در حال حاضر تا ۱۶ درصد ظرفیت اسمی آن بازیافت خاک انجام می شود.

آب خشک گفت: مهندسان این شرکت با وجود کمبود تجهیزات این کارخانه را در چند فاز راه انداری کردند و ساخت و راه اندازی مخزن سه هزار تنی به دلیل عدم توقف تولید در زمستان به جهت یخ زدگی، بازسازی سالن های الکترولیز، تعویض مسیرهای انتقال برق و جانمایی دکل های برق، افزایش ظرفیت فیلتراسیون کارخانه روی دندی، راه اندازی روت های الکترولیز و تاسیس واحد پودرسازی کارخانه روی دندی، توسعه فیلتراسیون روی زنجان، احداث سد جدید باطله، نصب غبارگیر در ایستگاه یک معدن، احداث حوضچه های جدید اسپنت، نصب بویلر ۵ تنی در کارخانه روی زنجان، ساخت و نصب جرثقیل سقفی واحد فیلتراسیون، اصلام، ترمیم و شیب بندی کانال پست برق کارخانه، دیوارکشی اطراف محل دپوی کیک نیکل و کادمیوم، اصلاح مسیر تردد ماشین آلات حمل کیک در جنب واحد بازیافت از پروژه های به اتمام رسیده کالسیمین هستند.

تاسیس کارخانه بازیافت در کارخانه روی زنجان با ظرفیت ۱۲ تن محتوای فلزی در روزدر دست اجرا است و اواخر مردادماه به بهره برداری خواهد رسید

وی تصریح کرد: تاسیس کارخانه بازیافت در کارخانه روی زنجان با ظرفیت ۱۲ تن محتوای فلزی در روزدر دست اجرا است و اواخر مردادماه به بهره برداری خواهد رسید و تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و همچنین ساخت مخازن جدید و بازسازی واحد انحلال کارخانه روی دندی و احداث کشتی های بتنی کارخانه روی زنجان تا ۲۲ اردیبهشت از دیگر پروژه های در دست اجرا در این شرکت است.

 تولید سالانه ورق روی در شرکت کالسیمین از مرز ۴۰ هزار تن عبور کرد

مدیرعامل شرکت کالسیمین در خصوص مقدار خاک خریداری شده توسط کالسیمین به عنوان ماده اولیه شرکت گفت: بزرگترین معضلی که این شرکت با آن مواجه بوده تامین ماده اولیه است و تا سال ۹۹ تولید کنندگان شمش روی سهمیه ای از خاک انگوران داشتند و با وجود اینکه خاکی که به عنوان سهمیه در اختیار ما قرار می گرفت کمتر از ۱۵ درصد نیاز ما را پوشش می داد ولی از سال گذشته این سهمیه حذف شد و خرید خاک معدن انگوران تنها از طریق مزایده در بورس امکانپذیر شد.

آب خشک، مجموع خاک های خریداری شده برای شرکت در طی سال های ۹۵ تا ۱۴۰۰ را به ترتیب ۷۷ هزار تن، ۳۴ هزار تن، ۱۲ هزار تن، ۴۶ هزار تن ، ۱۳۵ هزار تن و ۲۳۲ هزار تن اعلام کرد و افزود: از منابع داخلی، معادن انگوران و واردات خاک از کشور ترکیه تامین شده و طی دو سال گذشته بالغ بر ۳۷۰ هزار تن خاک خریداری شده است.

شرکت کالسیمین بزرگترین خریدار خاک از معدن انگوران است
وی با بیان اینکه در حال حاضر بزرگترین خریدار خاک از معدن انگوران هستیم،گفت: این شرکت در حوزه جذب نیروی انسانی نیز گوی سبقت را از دیگر شرکت ها ربوده است.

مدیرعامل شرکت کالسیمین به شعار سال نامگذاری شده از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: در راستای تحقق شعار سال و اشتغال آفرین در فروردین امسال با سرانجام رسیدن تعدادی از پروژه های توسعه ای شرکت ۲۴ نفر جذب شده است.

آب خشک ادامه داد: در سال گذشته ۱۱۱ نفر جذب شرکت شدند و همچنین در سال ۹۹ نیز ۸۱ نفر به عنوان نیروی تازه نفس در جبهه جنگ اقتصادی مستقر شدند که در مجموع از ابتدای سال ۹۹ تاکنون ۲۱۶ نفر نیروی انسانی تازه نفس و جوان جذب این شرکت کردند.

 تولید سالانه ورق روی در شرکت کالسیمین از مرز ۴۰ هزار تن عبور کرد

وی با بیان اینکه در شرایطی که این شرکت در تحریم مستقیم امریکا قرار گرفت و با مشکل تامین مواد اولیه و فروش محصولات مواجه شدیم، کارگران و مهندسان با توکل بر آیه حسبی الله تلاش کردند و روحیه امید در بین مجموعه کالسیمین دمیده شد و این شرکت با تمام مشکلات فعل توانستن را به ثمر رساند و رکورد تاریخی تولید خود را شکست.

این شرکت با تمام مشکلات پله های توسعه را طی می کند و در سالجاری هم با تمام توان قوت جذب نیرو خواهد شد و در توسعه اقتصاد و اشتغال استان خوش خواهد درخشید.

کد خبر: ۱۴۸٬۸۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha