۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
افت شدید منابع آب شرب دره شهر| مردم برای تابستان دغدغه دارند
بازار گزارش می‌دهد؛

افت شدید منابع آب شرب دره شهر| مردم برای تابستان دغدغه دارند

ایلام- افت شدید منابع آب شرب در دره شهر باعث شده مردم این شهرستان برای تابستان امسال دغدغه کمبود آب را داشته باشند.

بازار؛ گروه استان ها: زنگ خطر کم آبی در شهرستان دره شهر پیش از رسیدن فصل گرما به صدا درآمده است، امسال کاهش ۴۶ درصدی بارش سبب افت شدید منابع آب شرب در سراب دره شهر شده است.

اما در این شرایط کم آبی برخی ها با بی توجهی آب را هدر می دهند، علاوه بر مردم مردم مسئولان نیز وظیفه دارند تا از هدر رفت آب در بخش های مختلف جلوگیری کنند.

نبود سدهای ذخیره آب در این شهرستان و کاهش منابع آبی یعنی یک هشدار جدی برای صرفه جویی در مصرف آب در شهرستان دره شهر است.

رودخانه های دره شهر خشک شدند
یکی از اهالی شهرستان دره شهر در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: هر سال آب رودخانه های دره شهر بسیار زیاد بود اما هم اکنون در حال خشک شدن هستند.

صادق میری افزود: در چند روز گذشته این رودخانه ها دارای آب دهی بودند اما هم اکنون خشک شده است، مردم واقعا با کمبود آب مواجه هستند و البته همه باید مصرف آب را مدیریت کنیم تا با مشکل مواجه نشویم.

وی تصریح کرد: علاوه بر مشکل تامین آب شرب، شهرستان دره شهر با وجود ۱۳ هزار اراضی کشاورزی از قطب های اصلی کشاورزی استان محسوب می شود ولی متاسفانه کشاورزان نیز با کمبود آب مواجه هستند.

۳۰ روستای شهرستان دره شهر با مشکل آب مواجه هستند
فرماندار دره شهر در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: متاسفانه در ۳۰ روستای شهرستان با کمبود و افت شدید آب مواجه هستیم.

برخی مناطق با تنش آب مواجه هستند، وضعیت آب به دلیل خشکسالی بحرانی شده و با آغاز فصل گرم سال قطعا این مشکلات نمود بیشتری خواهد داشت

هوشنگ طاهری افزود: ما انتظار داریم که با همکاری و و مدیریت مصرف آب توسط مردم از این بحران عبور کنیم.

افت شدید منابع آب شرب دره شهر| مردم برای تابستان دغدغه دارند

وی با اشاره به اینکه برخی مناطق با تنش آب مواجه هستند، تصریح کرد: وضعیت آب به دلیل خشکسالی بحرانی شده و با آغاز فصل گرم سال قطعا این مشکلات نمود بیشتری خواهد داشت.

فرماندار دره شهر اضافه کرد: برخی مناطق سطح شهر، بخش ماژین و برخی روستاهای بخش مرکزی با افت فشار آب مواجه هستند که امیدواریم در کمترین زمان با توسعه شبکه آب این مشکل نیز رفع شود.

با توجه یه کاهش ۷۱ درصدی روان آب رودخانه های دره شهر برای گذر از این بحران کم آبی در ماه های پیش رو راهی جز صرفه جویی در مصرف آب وجود ندارد

وی اظهار داشت: با توجه به اندازه گیری دبی رودخانه دره شهر در بهمن و اسفندماه سال گذشته که ۵۵۸ لیتر در ثانیه بوده، در فروردین ماه سال جاری به ۱۵۸ لیتر در ثانیه رسیده است.

زنگ خطر کم آبی در استان به صدا درآمده است
مدیرعامل آب و فاضلاب ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: زنگ خطر کم آبی در استان ایلام به صدا درآمده است، اگر ۱۰ تا ۲۰ درصد مصارف را کم کنیم می توانیم این تابستان را با مشکلات ذکر شده پشت سر بگذرانیم.

افت شدید منابع آب شرب دره شهر| مردم برای تابستان دغدغه دارند

پرویز ناصری بیان کرد:کم‌آبی جزو چالش‌های اصلی شهرستان دره شهر است، بیشتر مردم از وضعیت نامناسب منابع آبی شهرستان آگاه هستند و باید تلاش کنیم در مصرف آب صرفه جویی بهینه کنیم.

بحران کم آبی علاوه بر تهدید منابع ذخیره آب شرب، بخش کشاورزی را نیز با چالش جدی روبه رو کرده است و امسال با توجه یه کاهش ۷۱ درصدی روان آب رودخانه های دره شهر برای گذر از این بحران کم آبی در ماه های پیش رو راهی جز صرفه جویی در مصرف آب وجود ندارد.

۶۰ درصد مردم شهرستان دره شهر به کشاورزی مشغول هستند، آمارها نشان می دهد خشکسالی علاوه بر کاهش منابع آب شرب مردم دره شهر تولیدات غلات و دانه های روغنی در شهرستان دره شهر۱۲ هزار تن کاهش یافته است.

بیش از ۱۰ سال است که استان ایلام با کاهش نزولات جوی و کاهش پوشش گیاهی روبه رو شده است، گرمای زیاد، برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی و فرسودگی شبکه‌های آب باعث کاهش شدید منابع آبی استان شده و زنگ خطر بحران کم آبی در استان به صدا درآمده است.

کد خبر: ۱۴۸٬۸۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      0 0
      سلام سی درصد آب شرب دره شهر صرف استفاده از کارواشها و مصارف مرغداریها و دامداری و دامپروری میشود مجوزها را لغو کنید تا کمبود آب مرتفع گردد اگه اطلاع ندارید تمام مصرف کنندگان برای صدور مجوز تعهد محضری به امور آب داده اند که در موارد اینچنین امتیازشون لغو گردد