۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
یارانه نان بطور مستقیم به مصرف کننده می رسد
معاون وزارت جهاد کشاورزی:

یارانه نان بطور مستقیم به مصرف کننده می رسد

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: سیاست‌های دولت برای اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور رساندن یارانه بطور مستقیم به مردم است

به گزارش بازار، محمد قربانی معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: چون یارانه مابه‌التفاوت قیمت نان پس از اصلاح یارانه آرد، در بودجه دیده شده است افزایش قیمتی در نان سنتی نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اصلاح یارانه آرد بیان کرد: این حرکت در بلندمدت به نفع مردم است. ۲۵۰ هزار تن قاچاق گندم در سال گذشته داشتیم که رشد ۲۰۰ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ داشت. صادرات آرد یارانه‌ای در قالب ماکارونی و بیسکویت نیز ۲۵۰ هزار تن در سال است. ۲۰ تا ۲۵ درصد هم ضایعات آرد است. قاچاق غیرمکشوفه هم داریم. این‌ها نشان می‌دهد که گندمی که کیسه‌ای ۳۸ هزار تومان است خارج از مرز ۸۰۰ هزار تومان است که جذابیت برای قاچاق ایجاد کرده است.

معاون وزیر جهادکشاورزی اضافه کرد: هم‌زمان دو پدیده خشکسالی و جنگ اوکراین را در جهان داریم که میزان تولید غلات را کاهش داده است. جنگ اوکراین و روسیه هم مزید بر علت شده، چون این دو کشور ۲۰ درصد غلات جهان را تامین می‌کنند و عرضه جهانی را کم کرده است. پیش‌بینی می‌شود تبعات این جنگ تا ۵ سال آینده در بازار جهانی ادامه داشته باشد. حدود ۳۵ درصد هم افزایش قیمت جهانی داریم.

قربانی با بیان این که به مردم اطمینان می‌دهیم که در تامین غلات هیچ مشکلی نداریم، گفت: تولیدکنندگان ماکارونی آماده تولید با قیمت جدید هستند. در تامین گندم صنف و صنعت هیچ مشکلی نداریم. به همه ۲۰۰ کارخانه ماکارونی سهمیه کامل داده خواهد شد و طی دو روز آینده قفسه فروشگاه‌ها از ماکارونی پر می شود.

به گفته وی، کشورهای اطراف مثل جاروبرقی دارند آرد و گندم ایران را می‌مکند و دولت باید اصلاح و واقعی‌سازی قیمت را انجام دهد که اقدام بنیادی و اساسی است و یارانه به سفره مردم خواهد رسید.

کد خبر: ۱۴۸٬۷۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha