۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
بلاتکلیفی در راهروهای بیمه| کارگرانی که به خدا سپرده شدند
بازار از مازندران گزارش می‌دهد؛

بلاتکلیفی در راهروهای بیمه| کارگرانی که به خدا سپرده شدند

ساری - بیمه آرزوی دست نیافتنی برای کارگران ساختمانی در مازندران شده و بسیاری از آنان سال ها پشت درهای سازمان های بیمه گر معطل هستند.

بازار؛ گروه استان ها: بیش از ۶۰۰ هزار کارگر در مازندران وجود دارد که تاکنون ۴۶ هزار نفر از کارگران ساختمانی استان بیمه هستند و مابقی از این حق طبیعی و اولیه محروم هستند.

بیمه نبودن شمار قابل توجهی ازکارگران و حضور اتباع بیگانه و افاغنه از یک سو و پایین بودن دستمزد و حقوق سفره کارگران بومی ساختمانی در مازندران را روزبه روز کوچک و کوچکتر کرده است.

غلامرضا که دررشته کاشی کاری ساختمان فعالیت می کند، در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه سه سال در نوبت بیمه قرار دارم، اظهار داشت: متولیان امر می گویند سهمیه جدید برای بیمه نداریم.

وی اظهار داشت: درحالی برخی فعالان در صنعت ساختمان و کارگران ساختمانی از بیمه محروم هستند که شاهد بیمه شدن افرادی خارج از اشتغال در این حرفه هستیم که یک عکس حتی با بیل و کمچه بنایی یا کاشی کاری ندارند.

حذف آیتم های حمایتی از کارگران در بیمه
قطع و بسته شدن سامانه بیمه کارگران ساختمانی از یک سو و حضور اتباع بیگانه از سوی دیگر معیشت کارگران بومی را به مخاطره انداخته است و بهزاد بیژنی مسئول انجمن صنفی کارگران ساخمانی نوشهر در این زمینه به خبرنگار بازار گرفت:
این طرح چندسال اجرا شد ولی در سال های بعد دست هایی برای سهمیه بندی بیمه ورود پیداکردند و ماده ۵ بیمه تامین اجتماعی را به آن اضافه کردند.

وی افزود: غرامت ایام بیماری و بیکاری در این بیمه حذف شد و سن بازنشستگی در آن به ۳۵ سال افزایش یافت و وعده ها برای بیمه شدن کارگران ساختمانی محقق نشده است.

وی ادامه داد: طی دو سال اخیر بیمه کارگران ساختمانی انجام نمی شود و در این شهرستان بیش از هزار و ۲۰۰ نفر پشت نوبت برای بیمه شدن قرار دارند.

بلاتکلیفی در راهروهای بیمه| کارگرانی که به خدا سپرده شدند

بیژنی تصریح کرد: آن هایی که بیمه را قطع کردند درواقع پا روی خواسته ها و مطالبات این قشر گذاشته اند زیرا امنیت کار و شغل کارگران به این بیمه بستگی دارد.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی نوشهر یادآور شد: اگر حادثه ای برای کارگران ساختمانی رخ دهد این واقعه کارگر و خانواده اش را تحت تاثیر قرار خواهد می دهد و سبب بروز معضلاتی می شود.

وی با اشاره به مشکل مسکن کارگران و وجود اتباع بیگانه در منطقه اظهار داشت: اتباع بیگانه به صورت غیرمجاز در منطقه وجود دارد که با توجه به تورم و بیکاری، سبب شده سفره کارگران بومی روز به روز کوچکتر شود.

بیژنی ساماندهی کارگران حاشیه خیابان ها را الزامی دانست و گفت: باید جایگاه هایی درخور و شان این کارگران ایجاد شود.

نقش و اهمیت کارگران ساختمانی در کمک به اقتصاد کشور بر کسی پوشیده نیست و بسیاری از کارگران قدیمی و پابه سن گذاشته بدون داشتن بیمه به پیری رسیدند و حال و روز کارگران ساختمان جوان نیز ناخوش است.

هادی ساداتی ریس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: طی سال ۹۳ طی توافقاتی که با تامین اجتماعی انجام دادیم استادکاران و کاران را به سه دسته تقسیم کردیم، گفت: این افراد به کارگران درجه یک، درجه دو و سه تقسیم شدند اما طی این سال ها تامین اجتماعی تمامی مصوبات را زیرپا گذاشت که ظلم آشکار محسوب می شود.

تامین اجتماعی کارگران را به خدا سپرده است
وی ندادن سرانه بیمه، قطع بیمه را از دیگر ظلم های وارده دانست و گفت: افزایش سرانه حق بیمه با هیچ حساب و کتابی جور درنمی آید و مبلغ بیمه پرداختی کارگران ساختمان ۳۶۰ هزار تومان است.

بلاتکلیفی در راهروهای بیمه| کارگرانی که به خدا سپرده شدند

ساداتی با اظهار اینکه کارگران ساختمانی فاقد بیمه بیکاری هستند و غرامت ایام بیکاری دریافت نمی کنند، افزود: اگر حادثه ای برای کارگری رخ دهد و ساختمان بیمه تکمیلی نداشته باشد، تامین اجتماعی کارگران را به خدا می سپارد و حمایتی نمی کند.

کارگران زیادی پشت درهای بیمه بلاتکلیف هستند
در عین حال علی بابایی کارنامی رئیس فراکسیون کارگری مجلس در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه کارگران زیادی پشت درهای بسته تامین اجتماعی بلاتکلیف هستند، افزود سفره کارگران کشور حالی است و بسیاری از آن ها شب گرسته هستند.

وی با بیان اینکه اگر به کارگران توجه نشود معیشت آنان درهظر می افتد، افزود: بیش از دو میلیون کارگر ۱۸ ماه به دلیل کرونا بیکار شدند.

وی با اظهار اینکه اوضاع کارگران ساختمانی مناسب نیس افزود: حقوق مروع کارگران در حال تضییع شدن است و باید مطالبات کارگران پیگیری شود.

در سطح استان مازندران از مجموع کارگران ساختمانی ۴۶ هزار نفر بیمه شدند و با این حال شمار زیادی پشت درهای سازمان های بیمه گر منتظر بیمه شدن هستند. علی باقری مدیرکل تعاون مازندران با بیان اینکه در سطح استان مازندران و در سال گذشته ۱۶ هزار مورد از کارخانجات و معادن بازدید ادواری صورت گرفت، گفت:تلاش می کنیم می کنیم رابطه کارگر و کارفرما منظم و با اعتماد و اطمینان شغلی باشد.

وی بیمه را از جمله دغدغه های کارگران ذکر کرد و گفت:تاکنون ۴۶ هزار کارگر ساختمانی در استان بیمه شدند و نمایندگان مجلس نیز پیگیر آن هستند تا سهم بیمه شدگان افزایش یابد.

وی تشکیل کمیته تخصصی برای رصد و رفع مشکلات کارگران را الزامی دانست.

کد خبر: ۱۴۸٬۵۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha