۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
برگزاری کنفرانس جهانی گاز بدون بزرگترین دارنده ذخایر گازی
«بازار» گزارش می دهد

برگزاری کنفرانس جهانی گاز بدون بزرگترین دارنده ذخایر گازی

بزرگترین کنفرانس جهانی گاز در حالی بدون ایران که بزرگترین دارنده ذخایر گازی دنیاست، برگزار خواهد شد که کارشناسان دلیل این مساله را نبود دیپلماسی انرژی و البته سهم اندک ایران از بازار جهانی می دانند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: بزرگترین کنفرانس جهانی گاز بدون حضور ایران برگزار می شود. در حالی ایران از حضور در بیست و هشتمین کنفرانس جهانی گاز بازمانده که با ۳۴ میلیون مترمکعب بزرگترین دارنده گازی در جهان و تولید یک میلیارد مترمکعب یکی از بزرگترین تولیدکننده بزرگ گاز در جهان محسوب می شود. در این میان برخی از کارشناسان دلیل این رفتار را در سیاست های ضد ایرانی کره جنوبی می دانند و برخی دیگر از نبود دیپلماسی فعال در حوزه انرژی گله می کنند. حمید حسینی رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی در اینباره به بازار می گوید: سیاست های کره جنوبی در سال های گذشته به شدت وابسته به دولت آمریکا بوده و کمترین همکاری با ایران در این خصوص نداشته است.

او همچنین با اشاره به اینکه ایران نتوانست به قدرت گازی منطقه تبدیل شود و در سال های گذشته از نبود دیپلماسی فعال گازی در رنج بوده است، ادامه داد: متاسفانه ایران از نظر ذخایر گاز در جایگاه نخست دنیا قرار دارد اما سهم ما از تجار گازی دنیا کمتر از ۲ درصد است.

اشتباهات ما در سیاست گذاری و برقراری ارتباط با دنیا موجب شده که دنیا از گاز و حتی نفت ما به نوعی بی نیاز باشد. درست است که این روزها بازار به نوعی با کمبود عرضه مواجه بوده و فروش نفت ایران راحت تر شده است. اما واقعیت این است که بازار بدون نفت و گاز ایران هم مدیریت می شود.

باز را از خود بی نیاز کردیم

به گفته این کارشناس انرژی، در سال گذشته سیاست گذاری مناسبی در زمینه انعقاد قرارداد با کشورهای دنیا صورت نگرفته است. حتی نتوانستیم تامین گاز کشورهای همسایه را بدست بگیریم. به نوعی اشتباهات ما در سیاست گذاری و برقراری ارتباط با دنیا موجب شده که دنیا از گاز و حتی نفت ما به نوعی بی نیاز باشد. درست است که این روزها بازار به نوعی با کمبود عرضه مواجه بوده و فروش نفت ایران راحت تر شده است. اما واقعیت این است که بازار بدون نفت و گاز ایران هم مدیریت می شود.

او همچنین به قدرت گازی روسیه اشاره کرد و گفت: با وجود تمامی انتقادات و تهدیدهایی که علیه روسیه صورت می گرفت شاهد هستیم که ۱۰ کشور اروپایی معاملات نفتی خود را بر مبنای روبل انجام می دهند. دلیل این رفتار تنها در وابستگی است که اروپا به انرژی روسیه دارند.

او همچنین با بیان اینکه برای افزایش و توسعه میادین گازی خود نیاز به جذب سرمایه گذار خارجی داریم، افزود: عمر میدان گازی پارس جنوبی به نیمه رسیده است. با توجه به رقابت ایران و قطر در برداشت از این میدان، کم کم با افت فشار در پارس جنوبی مواجه می شویم. بدون شک از هم اکنون باید سرمایه گذاری کلانی برای حفظ و افزایش فشار تولید گاز در این میدان صورت گیرد.

به گفته حسینی ذخایر گازی ایران دائمی نیستند و تولید گاز در این کشور همیشه ارزان نخواهد بود. بنابراین باید تمهیدات پایدار و ریشه ای برای حل مسئله صورت گیرد تا از مزمن و سخت شدن حل مسئله جلوگیری شود.

۶۰ الی ۷۰ درصد از گاز تولیدی ایران صرف گرمایش خانه‌ها می‌شود؛ بدون آنکه ارزش افزوده‌ای برای کشور ایجاد کند. متاسفانه مصرف گاز در ایران به اندازه ۱۲ کشور ثروتمند اروپایی است

مصرف بالای انرژی در ایران

محمد علی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک اما مصرف بالای انرژی در ایران را دلیل اصلی کاهش سهم ایران از بازار گاز دنیا می داند. او به بازار می گوید: در حال حاضر ظرفیت تولید گاز در ایران به حدود یک میلیون مترمکعب در روز رسیده که تقریبا تمام آن را در داخل کشور مصرف می کنیم. تنها مقدار اندکی که به ترکیه و عراق صادر می گنیم.

به گفته او، شدت مصرف انرژی در ایران چهاربرابر میانگین مصرف جهانی است و خانواده های ایرانی تقریبا سه برابر میانگین جهانی مصرف گاز و برق دارند.

این کارشناس انرژی با بیان اینکه ۶۰ الی ۷۰ درصد از گاز تولیدی ایران صرف گرمایش خانه‌ها می‌شود؛ بدون آنکه ارزش افزوده‌ای برای کشور ایجاد کند، ادامه داد: مصرف گاز در ایران به اندازه ۱۲ کشور ثروتمند اروپایی است و مصرف بخش خانگی عامل اصلی برهم خوردن تراز تولید و مصرف گاز در سومین کشور تولیدکننده بزرگ گاز در جهان است.

خطیبی افزود : بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، ایران در سال ۲۰۲۰ میلادی، به تنهایی حدود ۱۶.۵ درصد از یارانه مصرف سوخت های فسیلی در جهان را پرداخت کرده و از این حیث در صدر جدول جهانی قرار دارد. بر اساس این گزارش، ایران در سال ۲۰۲۰ حدود پنج میلیارد دلار یارانه در بخش نفت، ۱۲.۵ میلیارد دلار در بخش برق و ۱۲.۲ میلیارد دلار در بخش گاز پرداخت کرده که در مجموع ۲۹.۵ میلیارد دلار (۷۴۰ هزار میلیارد تومان) یارانه به انرژی اختصاص داده است.

کنفرانس جهانی گاز که هر ۳ سال یکبار برگزار می شود به عنوان بزرگترین گردهمایی متفکران، مدیران، سیاستمداران، فروشندگان، خریداران و فعالان این صنعت محسوب می شود.

بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته بیست و هشتمین کنفرانس جهانی گاز در روزهای ۲۳ تا ۲۷ ماه مه سال ۲۰۲۲ برابر با دوم تا ششم خرداد امسال برگزار خواهد شد.

کد خبر: ۱۴۸٬۴۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha