۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳
کدام پالایشگاه ها ۱۰۰ درصد در اختیار دولت است؟
پیش بینی کرک اسپرد پالایشی ها

کدام پالایشگاه ها ۱۰۰ درصد در اختیار دولت است؟

میانگین شاخص کرک اسپرد در سال ۹۹ معادل ۶.۵ بوده و در سال ۱۴۰۰ به نزدیکی ۱۲ رسیده و در سال جدید براساس پیش بینی با جهشی خیره کننده به محدوده ۲۹ می رسد.

بازار؛ گروه بورس: در چند وقت اخیر با افزایش قیمت نفت بسیاری از سرمایه گذاران در حال رصد وضعیت نمادهای پالایشی در بورس هستند، در بین ۹ پالایشگاه کشور دو پالایشگاه آبادان و اراک در تملک کامل دولت هستند و از لحاظ شاخص کرک اسپرد پالایشگاه اراک در رتبه اول قرار دارد که بواسطه نوع سبد محصولات تولیدی این شرکت است.

میانگین شاخص کرک اسپرد در سال ۹۹ معادل ۶.۵ بوده و در سال ۱۴۰۰ به نزدیکی ۱۲ رسیده و در سال جدید با جهشی خیره کننده به محدوده ۲۹ می رسد، نفت کوره که جز کم ارزش ترین محصول پالایشی محسوب می شود کرک اسپرد آن در سال ۱۴۰۱ مثبت شده است.

کرک اسپرد (Crack Spread) به تفاوت کلی قیمت گذاری بین هر بشکه نفت خام و فرآورده‌های نفتی و پالایش شده از آن اشاره دارد. به بیان ساده‌تر، به اختلاف قیمت بین یک بشکه محصول با یک بشکه نفت خام، کرک اسپرد گفته می‌شود.

به طور کلی پالایشی ها در وضعیت بسیار مناسبی قرار داشته و حفظ شاخص کرک اسپرد در محدوده های فعلی منجر به جهش سود آوری این صنعت خواهد شد.

گزارش سالیانه این شرکت ها که به زودی منتشر خواهد شد و همچنین گزارش ۳ ماهه ۱۴۰۱ بسیار مطلوب خواهد بود و در گزارش صندوق بین المللی پول پیش بینی شده میزان سودآوری پالایشگاه ها نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ درصد رشد خواهد داشت، البته بسیاری از پیش بینی ها بر این اصل استوار است که اگر قیمت نفت بالای ۱۰۰ دلار باقی بماند این تئوری محقق می شود در غیر اینصورت احتمالا کرک اسپرد پالایشی ها کمتر از پیش بینی ها خواهد بود.

کد خبر: ۱۴۸٬۴۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha