۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶
کاهش اشتغال، یک درصد تولید ناخالص جهان را کم می کند
بیکاری و فقر پیامدهای ویروس کرونا

کاهش اشتغال، یک درصد تولید ناخالص جهان را کم می کند

تعطیلی بازار و فعالیت های اقتصادی در پی شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان باعث افزایش بیکاری و در نتیجه فقیر تر شدن جهان می شود.

فاطمه محمدی پور؛ بازار – سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای با عنوان «ویروس کرونا باعث فقیرتر شدن جهان می شود» منتشر نموده است. متن کامل مقاله در ادامه آمده است.

تأثیر بحران کوئید- ۱۹ بر اشتغال در بیش از ۱۰۰ کشور باعث از بین رفتن کانال نقل و انتقال دستمزد کارگران در خارج از کشورها شده، منبعی که حداقل ۱ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشورها را تشکیل می دهد.

بر اساس گزارش سازمان بین المللی کار ایالات متحده آمریکا، اقدامات قرنطینه کامل یا جزئی برای مهار بیماری همه گیر کوئید- ۱۹ تقریباً ۲.۷ میلیارد کارگر در سراسر جهان یا حدود ۸۱ درصد از نیروی کار جهانی را تحت تأثیر قرار می دهد. تقریبا نیمی از کارگرانی که تحت تاثیر قرار می گیرند دارای مشاغل پر کار و کم مهارت بوده – مشاغلی که به طور سنتی  توسط مهاجرانی که اغلب درآمد خود را به وطن خود می فرستند پر شده اند و متاسفانه این کارگران اگر شغل خود را از دست دهند منبع درآمد جایگزینی برای امرار معاش ندارند.

بر اساس آمار معتبر جهانی در سال ۲۰۱۹، مهاجران در سرتاسر جهان حداقل ۷۰۰ میلیارد دلار حواله های ثبت شده به کشورهای اصلی خود ارسال کردند. علاوه بر این، صندوق بین المللی پول معتقد است مبلغ نقل و انتقالات غیرقابل کنترل از طریق کانالهای غیررسمی ممکن است ۵۰ درصد بیشتر از جریان حواله های ثبت شده باشد، که این مهم نشان می دهد کل حواله های مهاجران از ۱.۷ تریلیون دلار در سال گذشته بیشتر شده است، این مبلغ نزدیک به ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می دهد. این حواله ها منبع درآمد ویژه ای برای هائیتی هستند و ۳۴.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهند. این واقعیت در مورد دیگر کشورهای آمریکای مرکزی مانند هندوراس و السالوادور نیز صدق می کند.

چشم انداز

بحران اشتغال فعلی به دلیل اقدامات قرنطینه در اثر بیماری همه گیرکوئید- ۱۹ اثرات درآمد چشمگیری در کشورهای نسبتا فقیر جهان خواهد داشت زیرا این اقدامات به طور نامتناسب بر مشاغل پر کار و کم مهارت که اغلب توسط مهاجران پر می شوند، تأثیر می گذارد، از جمله کارگرانی که در بخش تجارت خرده فروشی، تولید و خدمات مسکن و غذا کار می کنند. تأثیرات این اقدامات بر بخش کشاورزی، که به نظر می رسد بزرگترین بخش در بسیاری از کشورهای در حال توسعه باشد، نیز بسیار زیاد خواهد بود. هنوز اطلاعاتی درمورد تأثیر کوئید- ۱۹ بر جوامع روستایی مشهود نیست. اما حتی اگر مناطق روستایی آلودگی کمتری را تجربه کنند، بخش های کشاورزی در بسیاری از کشورها به دلیل بسته شدن مرزها و عدم امکان تردد کارگران مهاجر و همچنین محدودیت در فروش محصولات کشاورزی به شدت آسیب می بیند.

بیکاری به طور معمول یک شاخص مهم از شرایط اقتصادی است و این شاخص منفی در پی اخراج نیروی کار مهاجر و انقباضات اقتصادی رو به افزایش در اثر ویروس کرونا افزایش می یابد. سرعت و شدت خاموشی های فعلی در بخش اقتصاد، تأثیرات واقعی بر بازارهای کار و اشتغال دارد که به راحتی قابل کاهش نیست. تأثیر خالص افزایش بیکاری و کاهش حواله در بحران جهانی کنونی این خواهد بود که کشورهایی که اقتصاد شکننده دارند یا حاکمیت ضعیفی دارند با تعدیل بحران کنونی، با فشار اضافی روبرو خواهد شد درست مانند کشورهایی که درگیر جنگ هستند یا با بلایای طبیعی احتمالی مواجه هستند. این به نوبه خود می تواند منابع ناآرامی های اجتماعی و ثبات سیاسی در بسیاری از کشورهایی که در حال حاضر با این مشکلات مواجه هستند باشد.

در اقتصادهای کوچک باز با مزیت کار مقایسه ای اما فعالیت های تولید داخلی محدود اغلب کارگران به اصطلاح صادر می شوند - کسانی که دستمزد خود را به صورت نقل و انتقالات نقدی به کشور مبداء خود ارسال می کنند. بیش از سه چهارم  این کارگران متعلق به کشورهای کم درآمد و متوسط ‌است و این مهم تأثیر قابل توجهی در کاهش سطح فقر جهانی دارد. برخلاف جریان سرمایه ، حواله های نقل و انتقالاتی پایدار هستند و معمولاً تحت تأثیر بحران های اقتصادی قرار نمی گیرند.

اما بحران کوئید- ۱۹ و قرنطینه اجباری و موقت در بسیاری از کشورها باعث شده مهاجران شغل خود را از دست  بدهند. کارگران با از دست دادن شغل خود معمولاً سعی در به دست آوردن درآمد با کاهش مصرف و حرکت به سمت مشاغل در سایر بخش ها دارند. باید گفت که مهاجرت معکوس به ندرت یک اثر جانبی است که ناشی از ترس از عدم امکان ورود مجدد به کشور محل اقامت است. حواله ها یک منبع پشتیبان ارائه می دهند  در کشورهایی که فاقد شبکه رسمی امنیت اجتماعی هستند و متاسفانه در صورت بازگشت مهاجران به خانه این منبع درآمد از بین می رود.

در عین حال، حواله ها برای اقتصادهای گیرنده به طور واضح سودمند نیستند، زیرا حواله ها کشورها را از نیروی کار خود محروم می کنند – نیرویی که می تواند در داخل کشور مورد استفاده قرار گیرد و این مهم پتانسیل توسعه اقتصادی این کشورها را محدود می کند. و در حالی که حواله ها می توانند از مصرف حمایت کنند، می توانند به دلیل افزایش نرخ ارز، مانع از توسعه مشاغل محلی در خارج از بخش بانکی شوند.

کد خبر: ۱۴٬۸۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha