۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲
دردسرهای نظرات غیرکارشناسی دولتی ها برای مرغداران/انباشتگی مرغ در مرغداری ها
رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه در گفتگو با بازار:

دردسرهای نظرات غیرکارشناسی دولتی ها برای مرغداران/انباشتگی مرغ در مرغداری ها

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه گفت: مسئولان دولتی در قبال فیلم معدوم سازی جوجه های یک روزه تصمیمات احساسی نگیرند بلکه با راهکارهای منطقی به کمک تولیدکنندگانی که ماهانه ۱۳۰۰ میلیارد تومان ضرر و زیان متحمل می شوند، بیایند.

مژده خورده پا ؛خبرگزاری بازار: انتشار تصاویری از معدوم سازی جوجه های یک روزه منجر به جریحه دارشدن افکار عمومی از رفتارنامناسب تولیدکنندگان و فعالان صنعت مرغداری با موجودات زنده شده و همین امر موجب شد تا شاهد واکنش های مختلفی از سوی کاربران شبکه های اجتماعی، مردم و برخی مسئولان در وزارت جهاد کشاورزی باشیم.

 آن دسته از فعالان اقتصادی که اقدام به معدوم سازی جوجه های یک روزه کرده اند برای این عملکرد خود توضیحات و توجیهاتی دارند اما مساله اصلی ریشه یابی این رفتار به لحاظ انسانی و پس از آن در بعد اقتصادی است.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه با ابراز مخالفت از کشتن جوجه های یک روزه اظهارکرد: کاهش ۴۰ درصدی مصرف مرغ موجب شده تا مرغداران متحمل ضرر و زیان های جدی شوند.

غلامعلی فارغی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور مشخص بود که باید ظرفیت تولید مرغ و جوجه ریزی ها کاهش بیاید اما اصرارهای مسئولان میزان تولید جوجه یک روزه را به ۱۴۰ میلیون قطعه رساند و این درحالی بود که نیاز واقعی بازار به ۸۵ تا ۹۰ میلیون قطعه جوجه بود.

وی افزود: باتوجه به تشدید کاهش مصرف مرغ در جامعه به دلیل شیوع ویروس کرونا نیاز بود تا میزان جوجه ریزی از ۸۵ میلیون قطعه نیز کمتر شود تا شاهد بروز چنین مشکلاتی نباشیم به همین دلیل به تولیدکنندگان جوجه های یک روزه اعلام کردیم که نسبت به حذف تخم مرغ از کلون اقدام کنند.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: بین ۱۰ تا ۱۵ روز است که مشتری برای جوجه نداریم به همین دلیل باید نسبت به حذف تخم مرغ از کلون اقدام می شد اما تاخیر عده ای در این فرآیند موجب شد تا تخم  مرغ های نطفه دار به جوجه تبدیل شده و در نهایت به دلیل نبود مشتری تولیدکنندگان به ناچار اقدام به نابودی جوجه ها کنند.

دانه بار نداریم

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه با اشاره به استفاده از فرآیند معکوس سازی در صنعت مرغداری اظهارکرد: این یک فرآیند حذفی است که در مرغداری ها استفاده می شود.

فارغی افزود: تولیدکنندگان مرغ تخم گذار ۵۰ درصد جوجه ها را در چاه می ریزند زیرا به طورمعمول نیمی از جوجه ها خروس هستند که نه برای تولیدکنندگان تخم مرغ می توانند مورد استفاده قرار بگیرند و نه برای تولیدکنندگان مرغ گوشتی کاربردی دارند بنابراین چاره ای به غیر از معدوم سازی جوجه خروس های یک روزه وجود ندارد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: معدوم سازی جوجه خروس ها در تعداد ۱۰ تا ۲۰ هزار قطعه انجام می شود ولی این بار تعداد زیادی از جوجه های یک روزه به دلیل زیاندهی تولیدکنندگان و نبود بازار مصرف معدوم شدند.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه گفت:البته این بار علت معدوم سازی جوجه های یک روزه فراتر از استفاده از شیوه معکوس سازی در صنعت مرغداری بود.

وی تصریح کرد: این روزها تولیدکنندگان با مشکلات متعددی روبرو هستند؛ که یکی از این معضلات کاهش ۳۰ درصدی مصرف مرغ است و این امر منجر به انباشت مرغ در سالن ها شده است.

این فعال اقتصادی اظهارکرد: کاهش میزان مصرف مرغ موجب شده تا مرغ هایی که باید در ۴۲ روزگی با کشتار از سیستم مرغداری حذف شوند در ۶۰ تا ۶۵ روزگی از این سیستم خارج شوند و همین امر منجر به تلف شدن تعداد زیادی از مرغ ها می شود.

وی با تاکید بر ضرورت حمایت دولت از مرغداران خاطرنشان کرد: فعالان صنعت مرغداری برای تامین نیاز مردم به صورت مستمر فعالیت کرده و زیان ماهانه ۱۳۰۰ میلیارد تومان را متقبل شده اند تا تنظیم بازار مرغ به ویژه برای ایام عید و ماه مبارک رمضان برهم نخورد اما کاهش مصرف و اصرارهای غیرکارشناسانه از سوی دولت بر روی میزان تولید موجب شد تا شاهد چنین شرایطی در بازار مرغ باشیم.

دولتی ها یا از اظهارنظر غیرکارشناسی و تحمیل آن به تولیدکنندگان خودداری کنند و یا در شرایطی که تولیدکنندگان براساس نظرات آنها اقدام به تولید کرده و متضرر شدند با قیمت منصفانه محصولات آنان را خریداری کنند تا  شاهد معدوم سازی جوجه ها نباشیم و از سوی دیگر تولیدکنندگان با زیان های کلان روبرو نشوند

دولت دخالت غیرکارشناسی نکند

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه اعمال نظر غیرکارشناسانه دولت برای تعیین میزان تولید مرغ برای تنظیم بازار اعلام کرد و گفت: در شرایطی که مشتری برای مرغ در بازار وجود نداشت تولیدکنندگان براساس نظرات غیرکارشناسی دولت ناچار به تولید ۱۳۵ تا ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه شدند.

فارغی تحمیل نظرات غیرکارشناسی دولتی ها به تولیدکنندگان را یکی از عوامل مهم در زیاندهی امروز مرغداران دانست و گفت: دولتی ها یا از اظهارنظر غیرکارشناسی و تحمیل آن به تولیدکنندگان خودداری کنند و یا در شرایطی که تولیدکنندگان براساس نظرات آنها اقدام به تولید کرده و متضرر شدند با قیمت منصفانه محصولات آنان را خریداری کنند تا از یک سو شاهد معدوم سازی جوجه ها نباشیم و از سوی دیگر تولیدکنندگان با زیان های کلان روبرو نشوند.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: پیش  از این قیمت جوجه یک روزه سه هزار تومان بود اما نبود مشتری موجب شده تا قیمت آن به ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان برسد.

 واردکنندگان نهاده های دامی در کمبود کالا نقشی ندارند

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه با تاکید بر نبود دانه بار و ذرت سیاه در بازار گفت: کمبود نهاده های دامی در بازار داریم اما واردکنندگان در این مشکلی که تولیدکنندگان با آن مواجه شده و به ناچار زیان پرداخت می کنند، نقشی ندارند. 

فارغی تصریح کرد: طبق آمار اعلام شده ۲.۵ میلیون تن نهاده های دامی رسوبی در گمرکات داریم که این آمار نشان می دهد کم کاری برای واردات صورت نگرفته و علت رسوبی شدن کالا نیز عدم تامین و تخصیص ارز است بنابراین نمی توان انگشت اتهام را به سمت واردکنندگان به دلیل کمبود نهاده های دامی در بازار گرفت.

وی با انتقاد از عملکرد توزیع نهاده های دامی در سامانه بازارگاه تصریح کرد: این سامانه  ضعف های بسیار دارد و این ضعف ها تا رفع نشود توزیع در سامانه بازارگاه یک توزیع منطقی نخواهد بود.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه خاطرنشان کرد: پیش از آنکه تولیدکنندگان را مجبور به تامین نهاده ها از سامانه بازارگاه بکنیم ابتدا لازم است تا معایب و نقاط ضعف این سامان برطرف شود.

کد خبر: ۱۴٬۸۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha