۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
عرضه قطره چکانی شگردی برای گرانفروشی | احتکار لوازم خانگی داخلی بیداد می‌کند
بازار گزارش می‌دهد؛

عرضه قطره چکانی شگردی برای گرانفروشی | احتکار لوازم خانگی داخلی بیداد می‌کند

گرگان- برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی داخلی با کاهش عرضه محصولات در بازار، قیمت لوازم خانگی را افزایش داده‌اند که این رویه، ‌ضرورت نظارت و بازنگری در محدودیت واردات و انحصار داخلی را دو چندان کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: ماه ها است که با هدف حمایت از محصول و تولیدکنندگان داخلی عرضه و فروش لوازم خانگی خارجی در بازار ممنوع شد تا از این طریق کارخانجات و واحدهای تولیدی بتوانند بازار داخلی را تصاحب کنند. در همین راستا مقادیر مکفی ارز یارانه ای در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفت تا بتوانند اقلام اولیه و مورد نیاز خود را با خیال راحت و با قیمت مناسب تر تهیه کنند تا دغددغه ای برای تولید با تیراژ بالا و کیفیت مطلوب نداشته باشند.

هر چند در ابتدای راه بسیاری از برند های معروف تولید کننده لوازم خانگی رویکردهای مناسبی و معقولی با این سیاست حمایتی دولت از خود نشان دادند و وضع کمی و کیفی تولیدات در بخش لوزام خانگی بهبود یافت اما در ادامه بیش از نیمی از کارخانجات با روش های مختلف تلاش کردند تا قیمت محصول تولیدی خود را افزایش دهند.

یکی از شگردهایی که اخیرا در بازار مشهود است، احتکار کالاهای تولیدی درزمان های خاص است؛ به طور مثال در آستانه فصل گرما و کشش بازار در خصوص وسایلی مانند اسپیلت و یخچال شاهد آن هستیم که وسایل در بازار کمیاب شده و قمیت آن نسبت به ماه های اخیر افزایش داشته که این امر مشکلات زیادی را برای مصرف کنندگان ایجاد کرده است تولیدکنندگان باید بدانند که محدودیت در عرضه و فروش لوازم خارجی دائمی نبوده و در صورت استمرار احتکار و افزایش قیمت، دولت راهکارهای تقابلی مناسبی با این رفتار منفعت طلبانه برخی از تولید کنندگان خواهد داشت.

قیمت‌ها افزایش یافته است
یکی از شهروندان بندرگز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه از نخستین روزهای سال جاری برای خرید اسپیلت به چند فروشگاه لوازم خانگی مراجعه کردم تا قبل از فصل گرما این وسیله سرمایشی را تهیه کنم، گفت: با وجود آنکه قیمت دلار در بازار ثابت است و فروشندگان و تولیدکنندگان داخلی بهانه ای برای افزایش قیمت ندارند اما قیمت لوازم خانگی به ویژه کولر و یخچال و اسپیلت هر هفته در حال افزایش است.

یکی از شگردهایی که اخیرا در بازار مشهود است، احتکار کالاهای تولیدی درزمان های خاص است

عیسی مزنگی با بیان اینکه معمولاً فروشندگان لوازم خانگی در نمایندگی های فروش بخشی از قیمت نهایی اسپیلت را مطالبه می کنند تا کالا سفارش بدهند و در خصوص زمان تحویل کالا هم مهلت خاصی را به خریدار نمی گویند، بیان داشت: همین اقدامات برندهای معروف موجب می شود تا دوباره شاهد سراریزشدن انواع کالای خارجی قاچاق از مناطق جنوبی و غربی کشور به منطقه باشیم و مردم به سراغ کالای غیرایرانی بروند.

وی بیان کرد: وقتی کارخانجات داخلی از تسهیلات و حمایت های دولت استفاده می کنند باید شرایطی فراهم کنند تا یارانه های دولتی به خریدار و مشتری ایرانی هم برسد، قرار نیست میلیاردها تومان تسهیلات کم بهره بگیرند و در مقابل با تزریق قطره چکانی اسپیلت و یخچال هر روز قیمت جدیدی اعلام کنند.

عرضه قطره چکانی شگردی برای گرانفروشی | احتکار لوازم خانگی داخلی بیداد می‌کند

گروکشی در عرضه محصولات به بازار
یکی از اعضای اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی گلستان با اشاره به رویه بیشتر واحدهای تولیدی لوازم خانگی در تزریق قطره چکانی تولیدات به خبرنگار بازار گفت: افزایش قیمت و زیان مشتریان نتیجه این رفتار است همچنین بازار محصولات کالاهای خانگی در سال های اخیر تحولات زیادی را تجربه کرده که همانند یک شمشیر دولبه برای مشتریان و مصرف کنندگان عمل می کند.

قربان محمد ایری با بیان اینکه پس از تشدید تحریم ها و البته خروج برندهای معتبر بازار لوازم خانگی از بازار زمینه رشد و نمو و البته توسعه کارخانجات تولید کننده لوازم خانگی در کشور مهیا شده است، ادامه داد: در این شرایط شاهد آن هستیم که برخی از برندهای مطرح کشور به جای افزایش کیفیت و تصاحب بازار به دنبال سودجویی و افزایش بی رویه قیمت ها هستند؛ شاید در این خصوص در ابتدا مشتریان ضرر کنند اما در ادامه دود گرانی به چشم کارخانه داران هم می رود.

وقتی کارخانجات داخلی از تسهیلات و حمایت های دولت استفاده می کنند باید شرایطی فراهم کنند تا یارانه های دولتی به خریدار و مشتری ایرانی هم برسد.

وی با بیان اینکه در آستانه فصل گرما عرضه محصولاتی مانند یخچال و اسپیلت با محدود انجام می شود و شرکت ها تمایلی برای ارائه محصولات تولیدی به بازار نداشته و در نتیجه قیمت کالا در سطح بازار در حال افزایش است، افزود: هر چند امکان فروش اقساطی برخی لوازم خانگی در برندهای معتبر داخلی فراهم شده ولی این رویه صرفا محدود به برخی لوازم خاص و مد نظر شرکت های تولیدی محدود است.

این اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی گلستان با بیان اینکه افزایش قیمت تمام شده قطعات جانبی محصولات تولیدی زمینه افزایش قیمت تمام شده لوازم خانگی تولید داخل را سبب شده است اما این مسائل مجوزی برای گروکشی در عرضه محصولات در بازار نمی شود، ابراز کرد: کاهش تیراژ تولید لوازم خانگی در کشور بوده که با هدف افزایش قیمت انجام شده است و در صورت ادامه این روند خسارت ها و ضررهای زیادی به خریداران و مصرف کنندگان وارد می کند.

رفتار تولیدکنندگان مصداق «خوداحتکاری» است
نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به ضرورت حمایت از تولیدات داخلی در بخش های مختلف، به خبرنگار بازار گفت: «خوداحتکاری» لوازم خانگی با مصالح ملی کشور در تضاد است البته برخی رفتار تولیدکنندگان در حوزه اقتصاد مصداق بارز «خود احتکاری» تلقی می شود که مانعی برای تحقق سیاست کلی «ایران قوی» است.

غلامرضا منتظری با بیان اینکه در بخش اقتصاد همیشه آسیب و خسران از ناحیه دشمن نیست، برخی رفتارها زمینه تقابل با مصالح ملی هستند که باید با چنین رویکردهایی برخورد شود، بیان کرد: بخش های نظارتی وزارت صنعت، معدن و تجارت و یا سازمان بازرسی باید به طور جدی در نظارت بر امر تولید و توزیع کالاهای مورد نیاز جامعه حضور داشته باشند تجربه نشان می دهد هنگامی که در بحث نظارت به طور جدی ورود کردیم، بسیاری از احتکارها از بین رفته و تعداد زیادی از انبارها گشوده و کالاهای موردنیاز جامعه تامین شده است

برخی رفتار تولیدکنندگان در حوزه اقتصاد مانعی برای تحقق سیاست کلی «ایران قوی» است.

وی با اشاره به اینکه در شرایط خاص اقتصادی کشور و در دوران تحریم، متولیان بخش نظارت هیچگاه نباید از انجام وظایف خود غفلت کنند زیرا نظارت‌ اهرمی ثمربخش برای حفظ مصالح و منافع مشتریان و مصرف کنندگان محسوب می شود، اضافه کرد: تولیدکنندگان بخش های مختلف کشور به ویژه در حوزه صنعت و لوازم خانگی باید کیفی سازی را به عنوان سرلوحه تفکر و اندیشه خود قرار دهند تا شهروند ایرانی مزیت‌های تولید داخل را درک کند؛ با این راهبرد، مقوله حمایت عملی از تولید و اشتغال پایدار محقق می شود.

ضرورت راستی‌آزمایی آمار تولید لوازم خانگی
نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به ضرورت راستی‌آزمایی آمار تولید لوازم خانگی در کشور به خبرنگار بازار، گفت: برای کنترل قیمت و جلوگیری از احتکار نیازمند نقش آفرینی نهادهای نظارتی هستیم.

رحمت الله نوروزی با اشاره به اینکه با توسعه سامانه های الکترونیک، امکان رصد و پایش واحدهای تولیدکننده لوازم خانگی امری سخت و محال نیست، بیان کرد: نهادهای نظارتی مانند تعزیرات باید آمار تولید لوازم خانگی در کارخانجات و آمار عرضه این اقلام در بازار را بررسی و راستی‌آزمایی کنند و با جلوی سوء استفاده و تقلب را بگیرند. اگر موضوعی از احتکار و یا کمبود در عرضه تولیدات اثبات شد باید به‌ صورت قاطع و براساس مر قانون با متخلفان برخورد شود.

وی با بیان اینکه قرار نیست که برخی واحدها از اعمال محدودیت ها در فروش لوازم خانگی خارجی سوء استفاده کنند و عرصه را بر مصرف کنندگان داخلی تنگ کنند، افزود: هرگونه افزایش قیمت باید بر اساس چارچوب و راهکارهای قانونی و از مسیر درست آن انجام شود.

حال که شرایطی برای حمایت حداکثری از تولیدکنندگان داخلی به وجود آمده لذا لازم است که این واحدها در راستای ارتقاء کیفیت تلاش کنند و زمینه رضایت مشتری را فراهم کنند زیرا در غیر این صورت محکوم به شکست خواهند بود.

کد خبر: ۱۴۸٬۲۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسین IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      0 0
      سلام دولت و مسئواین باید تیز باشند تولیدکنندگان خودرو ولوازم خانگی مسئواین را بازی میدهند و دروغ میگن و اونارو سرکار می‌دارند اما تصمیم گیرندگان هم ترسو هستند و در کارشان جدیت ندارند بخدا وضع کیفیت و قیمت ها اصلا خوب نیست و باید با جدیت با آنها برخورد کرد دولت های ترسو اصلا به درد نمی خورند و کارآیی شأن پایین می آید به صورت یک مرد میخواهد انقلابی برخورد کند در ضمن خرید کالای ایران نباید زورکی باشد به مردم ستم نکنید بروید اصل کار را درست کنید