۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۸
صادرات بیش از ۳ میلیارد دلاری آذربایجان ‌شرقی در سال گذشته
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان‌ شرقی خبر داد

صادرات بیش از ۳ میلیارد دلاری آذربایجان ‌شرقی در سال گذشته

تبریز- رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی صادرات، گفت: مقدار صادرات از این استان در سال ١٣٩٨ به سه میلیارد و ۹۰ میلیون دلار رسید.

به گزارش خبرگزاری بازار و به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان‌شرقی، داود بهبودی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در تبریز اظهار کرد: استان آذربایجان شرقی با حدود چهار میلیون نفر جمعیت پنج درصد از سهم جمعیتی کشور را به خود اختصاص داده و کلانشهر تبریز هم برای استان های مجاور و در بیرون از کشور نقشی فرامنطقه ای دارد.

وی افزود: از منظر اقتصادی، ۲۰ درصد شاغلان استان در بخش کشاورزی، ۳۵ درصد در بخش صنعت و ۴۵ درصد نیز در بخش خدمات هستند.

بهبودی با بیان اینکه ۸۵ درصد شاغلان آذربایجان شرقی در بخش خصوصی و تنها ۱۵ درصد شاغلان در بخش عمومی فعالیت می کنند، اظهار کرد:  ‌این استان درونزا بوده و به توانمندی های فعالان اقتصادی و اجتماعی خود متکی است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی ادامه داد: شعار سال گذشته کشور رونق تولید بود و یکی از شاخص ترین نمودهای تحقق این شعار در آذربایجان شرقی افزایش ۵۰ درصدی میزان صادرات استان و رسیدن به رقم سه میلیارد و ۹۰ میلیون دلاری در برابر متوسط رشد ۱۸ تا ۲۰ درصدی صادرات کشور است.

وی اظهار کرد: در سال گذشته تحرکات خوبی در عرصه سرمایه گذاری بخش صنعت استان و درخواست صدور مجوز بهره برداری صورت گرفت، به طوری که ۲۰۰ واحد صنعتی استان جهت دریافت مجوز طرح توسعه اقدام کردند.

وی بیان کرد: در عرصه معدن نیز که یکی از محورهای توسعه استان در سال های آینده خواهد بود، قدم های ارزشمندی برداشته شد و به بهره برداری رسیدن طرح های توسعه مس و نفلین سینیت چهره صنعتی استان را متحول خواهد کرد و سهم استان را در اقتصاد کشور افزایش خواهد داد.

بهبودی به فعالیت های کشاورزی آذربایجان شرقی نیز اشاره کرد و گفت: در سال گذشته سه هزار هکتار از اراضی استان به آبیاری تحت فشار مجهز شدند که موجب افزایش محصولات، بازدهی کشاورزی و درآمد کشاورزان می شود.

وی یادآوری کرد: البته سال ۹۸ سالی پرحادثه بود و شاهد بحران های طبیعی زیادی مثل سیل، زلزله و آتش سوزی جنگل بودیم؛ مسایل  اجتماعی و اقتصادی مهمی هم پیش آمد و پایان سال نیز موج کرونا گریبانگیر کشور و البته کل دنیا شد و همه مسائل را تحت تاثیر قرار داد که اکنون تلاش می کنیم تبعات منفی اقتصادی را تقلیل دهیم.

کد خبر: ۱۴٬۸۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha