۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰
ابلاغ مصوبه کاهش عوارض صادراتی کالاها به گمرکات
مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت اعلام کرد

ابلاغ مصوبه کاهش عوارض صادراتی کالاها به گمرکات

امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت گفت: مصوبه عوارض جدید صادراتی شامل کاهش یک یا دوپله‌ای عوارض برخی کالاها از ۷ اردیبهشت‌ماه به گمرکات ابلاغ شده است.

به گزارش بازار، سیف‌الله امیری با اشاره به کاهشی شدن قیمت بیشتر کالاها با توجه به کاهشی که در قیمت‌های جهانی رخ‌داده است، افزود: این کاهش قیمت‌های جهانی در وضع عوارض جدید اعلام و اعمال شده است.

وی همچنین از حذف عوارض صادراتی برخی از کالاها که عوارض آن‌ها به‌طور تقریبی به صفر رسیده است در عوارض جدید خبر داد و تأکید کرد: با این‌وجود درصورتی‌که دوباره موضوعات بحرانی مانند جنگ اوکراین و به دنبال آن افزایش قیمت‌های جهانی رخ دهد، برای این‌گونه کالاها که عوارضشان به صفر رسیده است، بازهم عوارض در نظر گرفته می‌شود.

امیری افزود: عوارض صادراتی برخی کالاها با سه پله و برخی دیگر از کالاها با یک یا دو پله نزولی اعلام شده است.

وی گفت: اگر رشد قیمت صادراتی کالایی از پنج درصد به بالا باشد، برای آن کالاها عوارض در نظر گرفته شده است، برای کالاهایی که رشد قیمتی صادراتی آن‌ها بین صفر تا پنج درصد بوده است، هیچ‌گونه عوارضی در نظر گرفته نشده است.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت تصریح کرد: در دو هفته آینده نیز با توجه به شرایط بازار درصورتی‌که قیمت‌ها باز هم نزولی باشد، دوباره عوارض صادراتی تغییر می‌کند و عوارض صادراتی کالاهایی که رشد قیمتی آن‌ها کاهش‌یافته و به صفر رسیده است، حذف خواهد شد.

امیری بیان کرد: کالاهایی که تا پیش از ابلاغ این اصلاحیه ثبت سفارش شده‌اند و یا قبض انبار دارند، نیازی به پرداخت عوارض ندارند. همچنین ورود موقت‌ها نیز مطابق ماده ۱۱ آیین‌نامه گمرکی نیاز به پرداخت عوارض ندارند.

وی تأکید کرد: برای مصوبه تنظیم بازار نیز یک سری اصلاحات در نظر گرفته‌شده است که این اصلاحات در ستاد تنظیم بازار کشور مطرح‌شده و در صورت موافقت اعمال خواهد شد تا موضوع عوارض صادراتی مرتفع شود.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت گفت: برای وضع عوارض صادراتی علاوه بر توجه به بازارهای جهانی، بازارهای داخلی نیز موردتوجه قرارگرفته‌اند؛ بر همین اساس عوارض صادراتی کالاهایی که در بازار داخل مشکلی ندارند را حذف کردیم تا بتوانند صادرات خود را به‌راحتی انجام دهند.

کد خبر: ۱۴۸٬۱۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha