۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۶
کاهش ۶۰ درصدی صدور پروانه ساختمانی در همدان| قیمت بتن رقابتی خواهد شد
بازار گزارش می‌دهد؛

کاهش ۶۰ درصدی صدور پروانه ساختمانی در همدان| قیمت بتن رقابتی خواهد شد

همدان- سال ۹۹ حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار مترمربع پروانه ساختمانی در همدان صادر شد اما این رقم پارسال به یک میلیون مترمربع رسید و کاهش ۶۰ درصدی را به همراه داشت؛ موضوعی که قیمت بتن را رقابتی خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار بازار، محمدصادق پارسا مهر در کمیسیون احداث و خدمات فنی مهندسی اتاق بازرگانی همدان که ظهر یکشنبه در سالن جلسات اتاق بازرگانی همدان برگزار شد با بیان اینکه آنالیز بتن کار مشکلی نیست چرا که بتن از چند قلم جنس تشکیل شده است، گفت: درشت دانه، ریز دانه، سیمان، شن، ماسه، آب و کرایه حمل در قیمت نهایی بتن نقش دارند و به راحتی قیمت هر متر مکعب از آن قابل آنالیز است.

محمدصادق پارسا مهر با بیان اینکه سال ۹۹ حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار مترمربع پروانه ساختمانی در همدان صادر شد که پارسال به یک میلیون مترمربع رسید و ساخت آن ها امسال شروع خواهد شد، گفت: کاهش ۶۰ درصدی صدور پروانه ساختمانی در همدان اثرات خود را به زودی نشان خواهد داد.

اعتراض انبوه سازان به افزایش یکباره قیمت بتن
وی با بیان اینکه افزایش یکباره قیمت بتن باعث اعتراض انبوه سازان شده است، عنوان کرد: قیمت بتن هرچه اعلام شود با توجه به کاهش ۶۰ درصدی صدور پروانه ساختمانی قیمت آن رقابتی خواهد شد ضمن اینکه تاکنون ۹۱۵ متر مربع پروانه ساختمانی از آتش نشانی تایید نهایی را گرفته است.

عضو انجمن انبوه سازان استان همدان نیز با بیان اینکه چه اتفاقی افتاده که از بهمن ۹۹ تا امروز قیمت بتن چندین برابر شده است، گفت: اعلام شده بابت حمل بتن نیز باید هزینه جداگانه پرداخت شود در حالی که پیش از این چنین نبوده است.

کاهش ۶۰ درصدی صدور پروانه ساختمانی در همدان| قیمت بتن رقابتی خواهد شد

سعید افشار با بیان اینکه هزینه‌هایی درخواست می‌شود که قبل از این درخواست نمی‌شد، گفت: شرکت های بتن گاهی مقداری کمتر از قرارداد ذکر شده بتن به محل ساخت و ساز منتقل می کنند و حتی احساس می شود آب مخلوط شده با بتن بیش از حد مجاز است.

قیمت سیمان ۵۰ درصد، قیمت ماسه ۱۷۰ درصد و قیمت شن ۱۷۰ درصد نسبت به سال ۹۹ افزایش داشته ضمن اینکه هزینه دستمزد کارگر در سال ۹۹ رقم ۱۸۰ هزار تومان بود که در حال حاضر به ۳۰۰ هزار تومان رسیده است و اگر دقت کنیم حتی اگر آیتمهای عنوان شده نسبت به سال ۹۹ همگی ۱۰۰ درصد گران شده باشند افزایش ۴۰۰ درصدی قیمت بتن منطقی نیست

وی با بیان اینکه با این وضعیت قیمت تمام شده بتن برای ما مترمکعبی یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تمام می شود و جای سوال وجود دارد که چه اتفاقی افتاده که این رقم افزایش قابل توجه را به خود دیده است، گفت: قیمت سیمان ۵۰ درصد، قیمت ماسه ۱۷۰ درصد و قیمت شن ۱۷۰ درصد نسبت به سال ۹۹ افزایش داشته ضمن اینکه هزینه دستمزد کارگر در سال ۹۹ رقم ۱۸۰ هزار تومان بود که در حال حاضر به ۳۰۰ هزار تومان رسیده است و اگر دقت کنیم حتی اگر آیتمهای عنوان شده نسبت به سال ۹۹ همگی ۱۰۰ درصد گران شده باشند افزایش ۴۰۰ درصدی قیمت بتن منطقی نیست.

وی با بیان اینکه درخواست کرایه حمل برای بتن جدید و غیرقابل قبول است، گفت: هر متر مکعب بتن نسبت به ۶۰۰ هزارتومان سال قبل با لحاظ هزینه هایی که درخواست می شود یک میلیون و ۳۰۰ هزارتومان تمام می شود.

یکی دیگر از اعضای انجمن انبوه سازان همدان نیز با بیان اینکه هیچ کشوری درست شدنی نیست مگر اینکه انسان ها با وجدان کار کنند، گفت: ما یک زنجیره هستیم و باید با یکدیگر کارها را پیش ببریم.

مهدی مرادحاصلی افزود: این که به موازی گران شدن هر چیزی دیگر اقلام نیز افزایش قیمت پیدا کنند منطقی نیست ضمن اینکه قیمت اجناس با بالا رفتن قیمت دلار افزایش می یابد و با کاهش قیمت دلار شاهد کاهش قیمت ها نیستیم و فقط به نوعی با کلاه شرعی کارهایمان را توجیه می کنیم.

زمانی ساختمان سازها به دلیل رقابت مجبور به گذشت از منافع خود هستند
وی گفت: باید به نحوی رفتار کنیم که کارگرها در چرخه فعالیت باقی بمانند ضمن اینکه زمانی ساختمان سازها به دلیل رقابت مجبور به گذشت از منافع خود هستند.

مرادحاصلی به گران بودن قیمت زمین در همدان اشاره کرد و با بیان اینکه این وضعیت نشانه ضعف مدیریت شهری است، تاکید کرد: چرخه عمرانی شهر نباید تعطیل شود.

در حال حاضر در همدان هر اسکلت کار متری ۲۸۰ هزار تومان دریافتی دارد به طوری که درآمد روزانه این فرد به دو تا دو و نیم میلیون تومان می رسد تاجایی که اگر کارمندی از کار استعفا داده و اسکلت کار شود به نفع وی خواهد بود

وی با بیان اینکه وقتی انجمن بتن افزایش قیمت را اعلام کند قطعا انجمن های دیگر نیز وارد کار خواهند شد تا قیمت را افزایش دهند، گفت: در حال حاضر در همدان هر اسکلت کار متری ۲۸۰ هزار تومان دریافتی دارد به طوری که درآمد روزانه این فرد به دو تا دو و نیم میلیون تومان می رسد تاجایی که اگر کارمندی از کار استعفا داده و اسکلت کار شود به نفع وی خواهد بود.

مرادحاصلی با بیان اینکه برق کار در همدان متری ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان دستمزد دریافت می کند و موارد بسیار دیگری در این زمینه وجود دارد، گفت: در برخورد با مسائل ایجاد شده نباید به نحوی پیش رویم که انگار در کشتی نشسته ایم و هر کس قسمت سمت خود را سوراخ می کند.

یکی دیگر از اعضای انجمن انبوه سازان همدان نیز با بیان اینکه با این رویه که در پیش گرفته شده صنعت ساختمان سازی در همدان صدمه می بیند، گفت: اگر برای تعیین قیمت نهایی بتن پنج آیتم آنالیز شده ما ده ها آیتم داریم که باید با توجه به آنها قیمت مسکن را اعلام کنیم.

تمرکز سرمایه‌گذاری در همدان روی مسکن
صادق پوینده گفت: اکثر سرمایه‌گذاری در همدان روی مسکن است و نباید آن را از چرخه سرمایه‌گذاری خارج کنیم.

وی با بیان اینکه در میان شرکت های فعال بتن در همدان مواردی وجود دارند که در روزهای ابتدایی پا گرفتن سختی های بسیاری متحمل شده اند تا به تولید برسند، گفت: این شرکت ها حالا که وضعیت به نسبت بهتر شده و پا گرفته اند اجناس خود را با قیمت گران به مردم می فروشند.

یکی از اعضای انجمن بتن استان همدان نیز با بیان اینکه هزینه ساخت زیربنای مفید کار خوب در همدان کمتر از ۱۰ میلیون تومان نمی شود، گفت: ‌مشکل کمی و کیفی بتن مطرح است چراکه از سال ۹۰ به بعد از لحاظ کمی و کیفی کارخانه‌ها مشکل دارند.

وی با بیان اینکه با دو معیار متفاوت نمی توان به یک قیمت واحد رسید، گفت: اگر تولید کننده بتن یا انجمن تولیدکنندگان بتن قیمتی را لحاظ کند که منفعت باشد قابل پذیرش خواهد بود و مجموعه انبوه سازان کیفیت بتن را در نظر خواهد گرفت.

کاهش ۶۰ درصدی صدور پروانه ساختمانی در همدان| قیمت بتن رقابتی خواهد شد

عضو هیئت مدیره انجمن پیمانکاران همدان نیز با بیان اینکه بعضی مصالح ساختمانی در برخی استان‌ها راحت‌تر تهیه می‌شود و در قیمت‌گذاری نهایی مصالح میانگین قیمت های استانهای کشور را در نظر می‌گیرند، گفت: صنعت ساختمان در کشور پایمال شده است.

زمانی انجمن پیمانکاران همدان ۸۰۰ عضو داشت اما در حال حاضر ۱۸۰ عضو دارد و این موضوع نشان دهنده آن است که وضعیت صنعت ساختمان چگونه شده است

مهدی عقیقی با بیان اینکه زمانی انجمن پیمانکاران همدان ۸۰۰ عضو داشت اما در حال حاضر ۱۸۰ عضو دارد و این موضوع نشان دهنده آن است که وضعیت صنعت ساختمان چگونه شده است، گفت: با این روشی که دولت در پیش گرفته صنعت ساختمان به زودی از بین خواهد رفت.

وی با بیان اینکه در ساخت مسکن ملی قیمت ساخت هر متر مربع زمین را چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت گذاری کرده اند، گفت: نباید ساختمان ها به نحوی ساخته شود که نارضایتی مردم را به دنبال داشته باشد.

عضو انجمن بتن استان همدان نیز با بیان اینکه اگر مشکلی وجود دارد باید قبل از طرح موضوع در مکان های مختلف مسئله در انجمن بتن پیگیری شود، گفت: در اقدامی انجمن بتن کشور پایه‌گذاری قیمت را انجام و در آنالیز قیمت ها برای هر مترمکعب بتن به عدد ۹۱۳ هزار تومان رسید.

سعید درویش با بیان اینکه انجمن بتن در قیمت گذاری ورود نکرده بلکه واحدهای بتن این تصمیم را گرفته اند، گفت: انجمن بتن اعلام کرده واحد های بتنی استاندارد حق فعالیت دارند و به واحدهای بدون مجوز اجازه فعالیت داده نمی شود.

زمانی بازار اعتباری بود اما در حال حاضر این گونه نیست؛ قبل از این مصالح مورد نیاز صنعت ساختمان سازی را یک ساله می‌خریدیم اما در حال حاضر یک ماهه و آنهم با ۵۰ درصد نقد به خریدار فروخته می شود

وی با بیان اینکه زمانی بازار اعتباری بود اما در حال حاضر این گونه نیست، عنوان کرد: قبل از این مصالح مورد نیاز صنعت ساختمان سازی را یک ساله می‌خریدیم اما در حال حاضر یک ماهه و آنهم با ۵۰ درصد نقد به خریدار فروخته می شود.

درویش با بیان اینکه ما سقف قیمتی بتن را اعلام کرده‌ایم تا سقف پرداختی به ازای هر مترمکعب مشخص باشد، گفت: انجمن شن و ماسه نیز قیمت خود را اعلام کرده است.

وی با بیان اینکه ما برای هماهنگی بیشتر هر هفته بازار را پایش می‌کنیم ضمن اینکه از هفته گذشته تاکنون قیمت سیمان ۱۸ درصد گران شده است، گفت: قطع به یقین در تعیین نرخ نهایی نفع مصرف کننده را در نظر گرفته ایم.

درویش گفت: انجمن بتن استان همدان ارائه فاکتور فروش به مصرف کننده را الزامی کرده ضمن اینکه تنها واحدهای دارای پرونده پروانه استاندارد اجازه فعالیت دارند تا محصول بی‌کیفیت وارد شهر نشود.

دبیر اتاق بازرگانی همدان نیز با بیان اینکه اگر قانون تعریف کرده هر واحدی قیمت را خود ارائه دهد طرف بر اساس عرضه و تقاضا خود را هماهنگ می‌کند و انجمن نمی‌تواند تصمیم جمعی بگیرد مگر اینکه ادله ای وجود داشته باشد که باید این زمینه بیان شود، گفت: اگر قانون تعریف کرده واحد باید خود کنترل و نظارت و تعیین قیمت کند ورود انجمن به این بخش موضوعیت ندارد.

طاهره ایزدی بابیان اینکه گاهی تصمیماتی این‌گونه به بازار شوک وارد می کند، گفت: دولت یکسری از واحدها را تعیین می کند که طبق عرضه و تقاضا پیش بروند که این روش شیوه ای از تنظیم گری بازار است و باید به نحوی پیش رفت که بازار دچار شوک نشود.

وی با تاکید بر اینکه انجمن باید به منافع آتی نیز توجه داشته باشد، گفت: گاهی باید ضرر داد تا بازار خود را حفظ کرد.

ایزدی با بیان اینکه باید اعتراضات جامعه انبوه سازان را در جلسه‌ای با حضور مدیران صنعت، معدن و تجارت عنوان و پیگیری کرد، گفت: باید با مشورت با یکدیگر راه را برای بهتر کارکردن هموار کرد.

کد خبر: ۱۴۸٬۱۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha