۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷
قیمت‌گذاری نهاده‌ها متناسب با افزایش هزینه تولید باشد
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

قیمت‌گذاری نهاده‌ها متناسب با افزایش هزینه تولید باشد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس عملکرد وزارتخانه‌های جهاد و صمت در نظارت بر بازار را قابل قبول ندانست و گفت: دولت باید پاسخ دهد چرا به رغم فراوانی کالا در داخل کشور، توزیع و نظارت بر بازار انجام نمی شود.

به گزارش بازار، علیرضا نظری در نشست علنی امروز (شنبه، ۱۰ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: امام راحل(ره) در شانزدهم مرداد ۵۸ ضمن هشدار نسبت به خطر رژیم صهیونیستی از ملت های اسلامی دعوت کرد در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان هر سال، با حضور در راهپیمایی روز قدس، پشتیبانی خود را از ملت مظلوم فلسطین در مقابله با جنایات رژیم غاصب صهیونیستی، تا محو رژیم غاصب و جعلی و ریشه کن شدن این جرثومه فساد از روی زمین، به نمایش بگذارند.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دیروز ملت های اسلامی در سراسر جهان و علی الخصوص ملت مسلمان ایران در جای جای میهن اسلامی با حضور حماسی، یکپارچه و دشمن شکن خود، در راهپیمایی روز قدس، بار دیگر با آرمان های بنیانگذار انقلاب اسلامی تجدید بیعت کردند، اظهار داشت: آنها مجددا این پیام را به سردمداران رژیم کودک کش جعلی و حامیان جنایتکارش منتقل کردند، که ملت ایران همچنان بر آرمانهای انقلاب اسلامی که دفاع از مظلومین جهان و ملت فلسطین از آن جمله است استوار و در صحنه هستند.

وی افزود: گرچه در دو سال گذشته به واسطه ویروس منحوس کرونا امکان حضور گسترده و فراگیر امت اسلامی در راهپیمائی روز قدس فراهم نشد اما پس از دو سال محدودیت، همان شکوه و عظمت اجتماعات گذشته بار دیگر به رخ دشمنان کشیده شد که اینجانب بر خود واجب می دانم از این حضور حماسی و گسترده در سراسر کشور و علی الخصوص مردم انقلابی ومومن شهرستان خمین، شهر بنیانگذار انقلاب اسلامی و شهرستان هزار شهید خمین صمیمانه تشکر کنم.

نظری در ادامه در تذکری خطاب به وزرای جهاد کشاورزی و صنعت معدن و تجارت عنوان کرد: عملکرد این دو وزارتخانه در نظارت بر بازار به هیچ وجه قابل قبول نبوده و دولت باید پاسخگو باشد که چرا به رغم فراوانی کالا در داخل کشور در حوزه توزیع و نظارت بر بازار این کار به درستی انجام نمی شود. همچنین باید پاسخ داده شود که چرا در اجرای حذف ارز ترجیحی در سطح استان ها با سیاست‌های چندگانه، آن هم بدون توجیه دستگاه‌های مرتبط، انجام می شود و آیا قرار است این جراحی مهم و حساس با این بی برنامگی پیاده سازی شود؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم همچنین بیان داشت: با توجه به کمبود نهاده ها در بازار و افزایش قیمت آن از یک طرف وافزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران در سال جاری، به منظور حمایت از تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی و لبنی، باید قیمت گذاری این محصولات متناسب با افزایش هزینه های تولید، مورد بازنگری مجدد قرار گیرد زیرا که قیمت دستوری و بدون ملاحظات واقعی، موجب نابودی تولید کننده و تولید می شود.

وی در ادامه خطاب به وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: میزان مصرف محصولات کشاورزی یک سال کشور مشخص است، پس با چه توجیهی در فصول مختلف، شاهد عرضه مازاد بر نیاز بازار و یا عرضه کمتر از نیاز هستیم که یا با عرضه مازاد شاهد کاهش شدید قیمت و به خاک سیاه نشستن کشاورز و تولید کننده هستیم و یا با عرضه کمتر از نیاز، و افزایش نجومی قیمت، مصرف کننده مستاصل و ناتوان از خرید می شود. برنامه وزارت جهاد برای این مشکل چند ده ساله چیست؟

نظری ادامه داد: همچنین چرا اجرای الگوی کشت که از تکالیف برنامه توسعه ششم بوده اجرائی نمی شود و با این وضع آشفته آبی در کشور، تا کی باید شاهد هدر دادن منابع آب های زیرزمینی در کشور باشیم.

این عضو مجمع نمایندگان استان مرکزی همچنین خطاب به رئیسی با بیان اینکه ما در دولت گذشته به تصمیمات یک بام و دو هوای مدیران، در حوزه آب انتقاد می کردیم، اما همچنان شاهد برخوردهای دوگانه هستیم، گفت: کشاورزان روستاهای شرق شهرستان خمین که بر اساس اسناد ثبتی رسمی، دارای حق آبه از رودخانه اناربار هستند اما متاسفانه قطره ای از حق قانونی آب به این کشاورزان زحمتکش داده نمی شود و به بهانه اولویت تامین آب شرب، حق مسلم آنان نادیده گرفته می شود، در صورتی که از همین آب، برای کشاورزان بالادست رهاسازی می شود! ما در پاسخ به مطالبات به حق مردم چه بگوییم. بگوییم خون آنها از شما رنگین تر است یا مدیران و مسئولان شهرستانی و استانی در احقاق حقوق شما ناتوان هستند!

وی همچنین در تذکری خطاب به وزیر راه بیان کرد: استان مرکزی در نوروز گذشته حائز رتبه سومین استان پرتردد کشور شد، اما در حوزه رسیدگی به طرح های راه سازی باید بگوییم این استان جایگاه خوبی ندارد و بعضی جاده های این استان تبدیل به قتلگاه مردم شده است. همچنین محور مواصلاتی دلیجان-خمین در نقطه روستای میشیجان، تقاطع غیرهمسطح محور دلیجان-خمین، جاده خمین-الیگودرز و وضعیت نامطلوب کمربندی خمین، وضعیت نامطلوب محور گلدشت-آشیانه و محور خمین-قورچی باشی- شازند، سال ها است که منتظر اقدام مناسب از سوی وزارتخانه است.

نظری ادامه داد: با پیگیری های صورت گرفته قرار بود عملیات اجرایی بیمارستان ۱۴۴ تختخوابی خمین تا پایان سال ۱۴۰۰ به پایان برسد اما عدم تامین اعتبارات را بهانه ای در تکمیل این بیمارستان اعلام می کنند، مردم خمین بیش از یک دهه چشم انتظار راه اندازی بیمارستان جدید هستند، تا کی قرار است این طرح های نیمه کاره تکمیل شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس شورای اسلامی در پایان در تذکری خطاب به وزیر نیرو خاطرنشان کرد: دستور العمل ابلاغی آن وزارتخانه مبنی بر اعمال تعرفه قیمت تمام شده هر کیلوات برق مصرفی چاه های کشاورزی مازاد بر قدرت مجاز پروانه ها به قیمت تمام شده، یعنی افزایش از ۱۶ تومان به ۳۰۷ تومان یعنی افزایش ۲۰ برابر قبوض برقی مصرفی چاه های کشاورزی و این یعنی ندیدن حال و هوای کشاورزان، زیرا اکثر منصوبات مستقر روی چاه های کشاورزی باید بازنگری و اصلاح شوند که با توجه به هزینه بالای آن، در توان کشاورزان نیست.

کد خبر: ۱۴۸٬۱۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha