۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷
کشت قراردادی سیاستی حمایتی از کشاورزان است
معاون جهاد کشاورزی گلستان:

کشت قراردادی سیاستی حمایتی از کشاورزان است

گرگان- عباسی، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان گفت: کشاورزی قراردادی راهی مطمئن برای حمایت از کشاورز، تامین نهاده‌های مورد نیاز، بیمه محصولات و خرید تولیدات کشاورزان است.

محمد رضا عباسی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: کشاورزی قراردادی راهی مطمئن برای حمایت از کشاورز، تامین نهاده‌های مورد نیاز آنها، بیمه محصولات و خرید تولیدات کشاورزان است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان افزود: معمولاً کشاورزان در زمان کاشت محصولات خود به دلایل مختلف از جمله نداشتن نقدینگی کافی در تامین نهاده‌ها دچار مشکلاتی می‌شوند و همین مسئله موجب عدم تناسب استفاده از کودهای شیمیایی در مزارع می‌شود.

وی اضافه کرد: در کشت قراردادی نهاده‌های اصلی در اختیار کشاورز قرار داده می‌شود و در زمان برداشت محصول، هزینه آن از کشاورزان اخذ می‌شود و با این شیوه دیگر کشاورز دغدغه تامین نهاده را ندارد.

عباسی تصریح کرد: در کشت قرار دادی کشاورزان ملزم هستند محصولات خود را بیمه کنند و در صورت بروز خسارت می‌توانند بخشی از ضرر و زیان خود را جبران کنند.

معاون جهاد کشاورزی بیان کرد: مزارعی که تحت کشت قراردادی قرار می‌گیرند تحت نظر کارشناسان جهاد کشاورزی قرار گرفته و آموزش‌های لازم به کشاورز داده می‌شود و در زمان برداشت هم دغدغه فروش محصول را نخواهند داشت.

وی با بیان این مطلب که کشت قراردادی بیشتر در محصولات استراتژیک که ارزش غذایی بالایی دارند انجام می‌شود افزود: در حال حاضر کشت قراردادی در محصولاتی مثل گندم، برنج، کلزا، چغندر قند، پنبه و سویا انجام می‌شود.

عباسی ادامه داد: سال گذشته ۵۰ هزار هکتار سهم کشت قراردادی گندم گلستان بود که ۲۶ هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت قراردادی گندم رفت.

وی عنوان کرد: با زیاد شدن قیمت خرید تضمینی گندم و قرار دادن طرح تشویقی دولت که پرداخت ۴۰ تومان کرایه بار به ازای هر کیلو است، امسال استقبال کشاورزان از کشت قرار دادی گندم افزایش یافت.

معاون بهبود تولیدات جهاد کشاورزی گفت: به دلیل آنکه کشت قراردادی طرحی نو در کشور است، استقبال کشاورزان در ابتدا با استقبال زیادی همراه نبود اما به مرور با آگاهی یافتن بیشتر، استقبال آنها افزایش یافت، به طور مثال در سال اول از کشت قراردادی چغندر قند استقبال زیادی نشد اما امروز بعد از چهار سال استقبال زیادی داریم.

وی در پایان گفت: سهم کشت قراردادی برنج در گلستان ۱۰ هزار هکتار است و تا امروز هزار هکتار از اراضی گلستان به کشت قراردادی برنج اختصاص یافته است.

کد خبر: ۱۴۸٬۰۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha