۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۳
اثرات منفی جنگ اوکراین تا سال ۲۰۲۶ می ماند
تاثیر منفی جنگ روسیه و اوکراین؛

اثرات منفی جنگ اوکراین تا سال ۲۰۲۶ می ماند

جنگ روسیه و اوکراین علاوه براقتصاد این دو کشور ، اقتصاد دیگر کشورهای دنیا را نیز درگیر خواهد کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: جنگ روسیه و اوکراین برای شهرهای درگیر فاجعه بار است. هر روز خبرهایی در مورد درگیریهاو مرگ و میر و آسیبهای فیزیکی وارد شده به این دو کشور منتشر می شود. این بحران باعث ایجاد تاریک ترین روزهای تاریخ اروپا بعد از جنگ جهانی دوم شده است و حال پیش بینی می شود ابعاد منفی این بحران تمامی کشورهای جهان را درگیر کند.

اکونومیست نوشت: «بحران ناشی از اختلال در عرضه سوخت و منابع انرژی به اروپا در کنار اختلال در عرضه دیگر کالاهای اساسی و مواد غذایی که نه تنها اروپا بلکه تمامی دنیا را درگیر کرده است.»

مرکز مطالعاتی اکونومیست در مطالعه اخیر خود به دامنه وسیع این بحران اشاره کرد و نوشت: «به نظر نمی رسد درگیری های روسیه و اوکراین تا انتهای سال جاری به پایان برسد. درگیریهایی که باعث تنش میان تمامی کشورهای غربی با روسیه شده است و تحریم های اقتصادی را نیز به همراه آورده است. انتظار می رود با توجه به دامنه وسیع تاثیرگذاری این درگیری و اثرات منفی آن روی اقتصاد و بازارهای مالی دنیا تا سال ۲۰۲۶ قابل مشاهده باشد.»

تاثیر منفی این بحران روی قیمت غلات در ماه های اخیر کاملا مشهود بوده است. دو کشور درگیر جنگ در مجموع بیش از ۲۵ درصد تجارت گندم دنیا را به خود اختصاص داده اند و ۱۲ درصد از کالری مصرفی دنیا را تامین می کنند.

هم اکنون بالغ بر ۱.۲۵ میلیون تن غلات و دانه های روغنی روی کشتی و در بنادر اوکراین هستند ولی به دلیل جنگ امکان حرکت را ندارند و این مساله باعث کمبود عرضه این محصولات در ماه های آتی خواهد شد.

در ادامه این گزارش افزایش قیمت کالاهای اساسی به خصوص نفت و گاز طبیعی و اختلال بیشتر در زنجیره عرضه کالاهای صنعتی به عنوان مشکلاتی که در سالهای آتی با آن روبرو خواهیم بود معرفی شده است.

انتظار می رود در سال جاری نرخ تورم در دنیا به مرز ۷.۷ درصد برسد که بالاترین تورم در ۲۶ سال اخیر است. تسریع روند افزایش نرخ بهره بانکی برای مقابله با این تورم مساله دیگری است که می تواند باعث تشدید اختلال در اقتصاد دنیا شود.

اکونومیست پیش بینی می کند تا زمانیکه درگیری های روسیه و اوکراین ادامه دارد، قیمت نفت در بازاد جهانی در بازه ۱۰۰ تا ۱۲۰ دلار باشد که ۳۰ دلار بیشتر از متوسط قیمت هر بشکه نفت در سال گذشته است.

اما رشد بالغ بر ۱۵ درصدی قیمت گاز طبیعی هم مساله دیگری است که به اقتصاد دنیا آسیب وارد خواهد کرد. کشورهای اروپایی که بخش اصلی گاز مصرفی خود را از روسیه وارد می کنند نگران کمبود عرضه در فصل پاییز و زمستان هستند.

در این سال ما شاهد افذایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت دانه های روغنی و فلزات اساسی نسبت به سال قبل خواهیم بود. دلیل رشد قیمت فلزات در سال جاری سهم بالای روسیه در تولید مواد معدنی و فلزات است.

این کشور از بزرگترین تولیدکنندگان آلومینیوم، تیتانیوم،پالادیوم و نیکل است و سهم زیادی از فولاد تولیدی خود را به کشورهای اروپایی صادر می کند. مرکز مطالعاتی اکونومیست بر این باور است درگیری های روسیه و اوکراین تاثیر بسزایی روی تولیدات صنعتی به خصوص خودروسازی دارد.

کد خبر: ۱۴۷٬۷۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha