۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹
مزایای نمای کرتین وال

مزایای نمای کرتین وال

هنگامی که شروع به ساخت ساختمان می کنید، از ابتدا تا انتهای کار با اصطلاحات مختلفی آشنا می شوید.

به گزارش بازار، هنگامی که شروع به ساخت ساختمان می کنید، از ابتدا تا انتهای کار با اصطلاحات مختلفی آشنا می شوید. نمای کرتین از آن دسته اصطلاحاتی است که در آخرین مراحل ساخت ساختمان به آن بر می خورید. اما آیا به طور کامل با آن آشنایی دارید؟

اگر پاسخ شما منفی است و با چیستی نمای کرتین وال آشنا نیستید، این مقاله مخصوص شماست. در ادامه این مطلب شما را با نمای کرتین وال آشنا کرده و مزایا و معایب آن را بیان خواهیم کرد. امید است تا بتوانیم در انتهای این مقاله به تمامی سوالات شما در مورد نمای کرتین وال پاسخ دهیم. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

نمای کرتین وال چیست؟

در همین ابتدای کار لازم است بدانید که کرتین وال یک نوع نمای ساختمان است. در گذشته عموماً ساختمان ها با سنگ، آجر و ... نما می شدند. اما چندین سالی است که شیشه ها و ابزار آلات مدرن، جای سنگ و آجر را گرفته اند. کرتین وال نیز نوعی از همین نماهای مدرن است که عموماً از جنس شیشه ساخته می شود.

پس از گذر از کلیات نمای کرتین وال، اگر بخواهیم نگاهی جزئی تر به این نما داشته باشیم می توان گفت که نمای کرتین وال ترکیبی از یک نمای سبک به علاوه استحکام بالاست. نام دیوار پرده ای (curtain wall) به همین سبب بر روی آن قرار گرفته است.

استحکامی مثل دیوار در کنار سبک بودن همانند پرده، ویژگی بارز نمای کرتین وال است. اما کرتین وال در همین جا خلاصه نشده و خود ایستایی، ویژگی دیگر آن است. نمای کرتین وال وزن خود را به طور مستقل متحمل شده و هیچ وزن اضافی به ساختمان وارد نمی کند.

نمای کرتین وال به وسیله پروفیل ها یا لامل ها بر روی بدنه بیرونی ساختمان نصب می شود. لامل ها می توانند از جنس فولاد، چوب یا آلومینیوم باشند. اما این روز ها اکثراً از ترکیب شیشه و آلومینیوم برای این منظور استفاده می شود؛ چرا که آلومینیوم سبک بوده، مقاومت بالایی داشته و احتمال شکستگی آن ها نیز کمتر است.

پس از بررسی جنس لامل ها، نوبت به سایز آن ها می رسد. لامل ها در سایز های مختلف وجود دارند که انتخاب سایز به میزان تحمل نیروی خارجی وابسته است. مسلم است که لامل هایی با سایز بزرگ تر قابلیت تحمل بالاتری در برابر باد و نیرو های خارجی دارند.

لامل ها در دو جهت عرضه می شود که لامل های افقی ترنسم و لامل های عمودی مولیون نامیده می شوند. پس در نتیجه مطالب بالا می توان گفت که، در این نمای مدرن، لامل ها واسطه بین ساختمان و نما هستند. یعنی سازه کرتین وال بر روی لامل ها سوار است و تمام بار نما توسط آن به دوش کشیده می شود.

مزایای نمای کرتین وال

مزایای نمای کرتین وال

  • محدودیتی در مدل نما نداشته و انواع مدل ها در متراژ مختلف قابل اجرا است.
  • به دلیل سبک بودن ساختمان و عدم وجود بار مرده، نما رفتار مناسبی در برابر عوامل بیرونی مثل باد یا زلزله خواهد داشت.
  • به دلیل استفاده از شیشه، نور ورودی به ساختمان افزایش می یابد.
  • قابلیت اجرا به صورت پیش ساخته را نیز دارد.
  • نمای کرتین وال یکی از انواع نما های مدرن و امروزی است.
  • بسیار سبک است و بار مرده به ساختمان وارد نمی کند.
  • قابلیت اجرای مدل های باز شو را دارد.
  • قابلیت اجرا با شیشه های دو جداره و سه جداره را داراست.
  • در برابر نور خورشید دچار تغییر رنگ نخواهد شد.

معایب نمای کرتین وال

  • در مراحل پایانی اجرای نمای کرتین وال، ممکن است به دلیل کمبود پروفیل یا تجهیزات، نیاز به هزینه مضاف برای خرید تجهیزات داشته باشید.
  • ممکن است برای بالا رفتن سرعت انجام کار به استفاده از نمونه های پیش ساخته روی بیاورید که هزینه آن نسبت به کرتین وال معمولی بالا تر است.
  • در صورت بارش باران، لکه ها بر روی شیشه باقی می مانند که جلوه خوبی برای ساختمان ندارد. پس برای نظافت پنجره ها در فواصل زمانی منظم، هزینه ای مجزا نیاز است.
  • برای جلوگیری از اثرات مخرب رطوبت و باد، گاهاً محافظی روی نما قرار می دهند که پس از گذشت هر 10 سال باید تعویض شود که جزو هزینه های نگهداری به حساب می آید.
  • ممکن است به دلیل شرایط جوی نامناسب، امکان اجرای نما نباشد.
  • اجرای نمای کرتین وال، به نیروی کار حرفه ای و متخصص نیاز دارد.
  • مزایای نمای کرتین وال

قیمت نمای کرتین وال

همانطور که پیش تر گفتیم، اگر شما قصد استفاده از نمای کرتین وال پیش ساخته دارید، بایستی هزینه بالاتری را بپردازید. از سوی دیگر عوامل دیگری قیمت نهایی نما را تعیین می کنند. برای مثال جنس لامل ها یا سایز آن ها متفاوت هستند پس قیمت نهایی، وابسته به آن چیزی است که شما انتخاب می کنید و برای ساختمان شما مناسب است. مسلماً هر چه ارتفاع ساختمان بیشتر باشد، به پروفیل ها و تجهیزات بیشتری نیاز است. نوع معماری اجرای کرتین وال، نوع شیشه، متراژ و ... از دیگر پارامتر هایی است که تأثیر مستقیم بر قیمت نهایی نما خواهد داشت.

کلام پایانی

شیشه نیز جزء آن دسته از متریال است که به ساختمان جلوه ویژه ای می دهد. می توان گفت یکی از بهترین روش ها برای اجرای نمای شیشه ای بر روی ساختمان ها، اجرای نمای کرتین وال است. از طرفی این روز ها که ساختمان ها در برابر عوامل بیرونی مثل زلزله بسیار آسیب پذیر هستند، تمرکز بایستی هر چه بیشتر بر روی استحکام و وزن ساختمان باشد؛ که کرتین وال بهترین گزینه برای این منظور است.

همانطور که گفتیم، اجرایی کردن نمای کرتین وال نیاز به نیروی کار حرفه ای و متخصص دارد که بایستی از طرف معمار ساختمان مورد تأیید قرار بگیرد. پس به این ترتیب شما به یک تیم حرفه ای نیاز دارید که از مرحله مشاوره، تا اجرا و پایان کار، قدم به قدم همراه شما باشد.

نگین شرق همان تیم حرفه ای و متخصصی است که شما به آن نیاز دارید. شما می توانید برای استعلام قیمت و دریافت انواع مشاوره های حرفه ای در تمامی زمینه ها، از طریق راه های ارتباطی، با ما در ارتباط باشید. روی ما حساب ویژه ای باز کنید.

کد خبر: ۱۴۷٬۷۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha