۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۴
به روز نبودن ماشین آلات و تجهیزات واحدهای قطعه سازی آذربایجان شرقی
رئیس سازمان صمت آذربایجان‌شرقی خبرداد؛

به روز نبودن ماشین آلات و تجهیزات واحدهای قطعه سازی آذربایجان شرقی

تبریز- رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی از به روز نبودن ماشین آلات و تجهیزات واحدهای قطعه سازی استان خبرداد و گفت: توان تامین ۳۰ درصد از قطعات خودروسازان کشور در آذربایجان شرقی فراهم است.

به گزارش بازار، صابر پرنیان افزود: خودروسازی یک صنعت پیچیده است و با رشد آن شاهد رونق بیشتر صنایع پایین دستی از جمله ۶۰ رشته بزرگ و کوچک صنعتی مانند فولاد، پتروشیمی، لاستیک، آلومینیوم، شیشه، نساجی، رنگ و پوشش‌های مواد شیمیائی و ... خواهیم بود.

وی ادامه داد: حدود ۱۹ درصد سرمایه گذاری کشور مربوط به این صنعت است.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی به عنوان قطب خودروهای تجاری و سنگین کشور محسوب می‌شود اظهار داشت: در حال حاظر ۲ واحد خودروسازی سواری با ظرفیت سیصد و سی هزار دستگاه خودروی سواری با میزان اشتغال ۲۴۰۰ نفر و همچنین ۸ واحد تولید خودروهای تجاری و سنگین از جمله اتوبوس و مینی بوس و کامیون و کامیونت با ظرفیت حدود یکصد و پنجاه هزار دستگاه با میزان اشتغال ۱۴۰۰ نفر در استان فعالیت دارند.

پرنیان ادامه داد: فعالیت حداقل ۱۷۰ واحد صنعتی قطعه سازی با میزان اشتغال ۵۰۰۰ نفر بطور مستقیم و ۱۰ هزار نفر بصورت غیر مستقیم در استان از جمله ظرفیت‌های صنعتی است.

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی عمده مشکلات شایع قطعه سازان استان را مربوط به مطالبات این قشر از واحدهای بزرگ کشور عنوان کرد و تصریح کرد: پرداخت نشدن به موقع این مطالبات در طولانی مدت موجب بروز مشکلات عدیده مالی، کمبود سرمایه در گردش، مشکل تهیه مواد اولیه و در نهایت جلوگیری از توسعه فعالیت اینگونه واحدها را در پی دارد.

وی به روز نبودن ماشین آلات و تجهیزات واحدهای قطعه سازی را از دیگر مشکلات عمده قطعه سازان استان دانست که موجب بالا رفتن قیمت تمام شده محصول نیز می‌شود.

پرنیان در پایان به تشریح برنامه‌های سازمان صمت در خصوص صنعت خودرو و قطعه سازی استان پرداخت و اظهار کرد: پیگیری تکمیل زنجیره خودرو و مجموعه سازی در استان جزو اولویت‌های سازمان بوده و پیگیری قطب سوم خودرو در استان و تولید خودرو با پلتفرم مشترک از دیگر برنامه‌های زیر ساختی کلان استان محسوب می‌شود.

وی همچنین پیگیری مطالبات قطعه سازان از شرکت‌های بزرگ خودروساز کشور و الزام واحدهای بزرگ طرف قرارداد به پرداخت مطالبات طی بازه زمانی مشخص، تامین نقدینگی و ارائه تسهیلات ویژه مالی جهت بازسازی خطوط تولید به ویژه از طریق شیوه‌های نوین تامین مالی از جمله تامین مالی زنجیره‌ای در قطعه سازی استان نیز جزو برنامه‌های پیش روی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برشمرد.

کد خبر: ۱۴۷٬۵۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha