۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸
مداخلات چین و افت قیمت فلزات

مداخلات چین و افت قیمت فلزات

روند نزولی قیمت محصولات ساختمانی در نیمه دوم هفته شتاب گرفت.

به گزارش بازار، بار دیگر، مقامات چینی تصمیم گرفتند در مکانیسم بازار مداخله کنند تا سیاست کنترل قیمت خود را حفظ کنند. انجمن آهن و فولاد چین هفته گذشته اعلام کرد که هدف تولید فولاد چین برای سال ٢٠٢٢ حداقل ٣٠ میلیون تن کمتر از سال ٢٠٢١ خواهد بود. تاسیاست توسعه پایدار صنعت فولاد را ادامه دهد. این اقدام فشار بر قیمت مواد اولیه را افزایش داد، در حالی که تا حدودی از قیمت محصولات فولادی حمایت کرد. با این حال، تقاضای واقعی فولاد در بازار همچنان فاقد قدرت است و هزینه تولید که تاکنون از قیمت ها حمایت کرده بود، ضعیف تر شده است.

روند نزولی قیمت محصولات ساختمانی در نیمه دوم هفته شتاب گرفت. قرارداد اصلی میلگرد ٢٢١٠ در روزهای پنجشنبه و جمعه به شدت کاهش یافت و به٤٨٨٩ یوان/تن رسید که ١٤٩ یوان در هفته افت داشت. اما میانگین قیمت میلگرد در بازار فیزیکی با افزایش هفتگی ٢٠ یوان به ۵۱۳۵یوان بر تن رسید، هرچند ذهنیت بازار بسیار محتاطانه است. در حال حاضر تولید بیلت با ضرر ٢٤ یوان انجام می شود و انتظار برای افزایش قیمت کماکان وجود دارد. با این حال، قیمت مواد اولیه ممکن است در هفته آینده اصلاح شود و با نزدیک شدن به فصل آف سیزن، قیمت ها ممکن است کاهش یابند. به نظر میرسد باتوجه به تقاضای کم خریداران، فضا برای افزایش قیمت فولاد محدود شود؛ زیرا تجار سعی می کنند موجودی های خود را با نزدیک شدن به فصل آف سیزن کاهش دهند.

قرارداد اصلی سنگ آهن بازار بورس دالیان در طول هفته با بیش از ٩٠ یوآن کاهش همراه بود و به ٨٣٦ یوآن/تن رسید، با وجودیکه موجودی سنگ آهن در بنادر اصلی چین در حال کاهش است. سنگ آهن فاین ٦٢ درصد استرالیا هم با ٥ دلار کاهش در این مدت روبه رو بود. این کاهش قیمت را می توان به محدودیت های کرونایی در شهر شانگهای از زمان افزایش تعداد مبتلایان به کووید ١٩ در این شهر مرتبط دانست. البته محدودیتها در اصلی ترین قطب فولادسازی چین یعنی تانگشان کاهش یافته و اغلب کارخانه ها تولید را از سر گرفته اند اما این روند نتوانست از بهای مواد اولیه حمایت نماید. بعلاوه، مقامات هم درخصوص کاهش تولید فولاد در سال جاری نسبت به سال گذشته تأکید نموده اند که می تواند فشار بیشتری بر بهای سنگ آهن وارد آورد. باتوجه به اینکه سودآوری فولادسازان در نقطه سر به سر قرار دارد ممکن است قیمت سنگ آهن نه تنها فرصتی برای رشد نیابد بلکه در هفته پیشرو شاهد اصلاح بیشتر هم باشد.

کد خبر: ۱۴۷٬۵۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha