۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
چین نسخه تسهیل کمی خود را عرضه می کند

چین نسخه تسهیل کمی خود را عرضه می کند

واگرایی سیاست ها بر تحولات اقتصادی و مالی نسبی بین ایالات متحده و چین تأثیر می گذارد و پیامدهای مهمی برای اقتصاد جهانی و بازارهای نوظهور خواهد داشت.

بازار؛ گروه بین الملل: بانک خلق چین پیش‌نویس قانون ثبات مالی را در ۶ آوریل منتشر کرد تا مجموعه‌ای از احکام اداری را که برای مدیریت ریسک‌های بخش مالی چین وضع شده بودند، ادغام کند.

در میان مفاد این قانون، طرح ایجاد یک صندوق ثبات مالی که از حمایت نقدینگی بانک خلق چین برای پراکنده کردن ریسک‌های ثبات مالی برخوردار می‌شود، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در نتیجه، در لحظه ای که فدرال رزرو ایالات متحده در آستانه کاهش ترازنامه خود پس از سال ها تسهیل کمی است، بانک خلق چین در حال آماده شدن برای اجرای نسخه تسهیل کمی خود - با استفاده از ترازنامه خود برای حمایت از بخش مالی و اقتصاد - است.

واگرایی سیاسی بین دو بانک مرکزی بزرگ، پیامدهای متفاوتی برای چشم‌انداز رشد هر دو کشور و همچنین بازارهای مالی بین‌المللی و جریان‌های سرمایه، به‌ویژه در مورد بازارهای نوظهور خواهد داشت.

به طور مشخص، پیش نویس قانون کمیته جدیدی برای ثبات مالی و توسعه به ریاست لیو هه، معاون نخست وزیر ایجاد خواهد کرد تا وزارتخانه ها و آژانس های مختلف را برای مدیریت ریسک های ثبات مالی، که عمدتاً از سطوح بالای بدهی شرکت ها ناشی می شود، هماهنگ کند.

این کمیته صندوق ثبات مالی را مدیریت خواهد کرد که از طریق مشارکت بانک ها و سایر مؤسسات مالی از جمله اپراتورهای زیرساخت مالی - مانند تسهیلات تسویه اوراق بهادار، تأمین مالی می شود.

مهمتر از همه، صندوق از پشتیبانی نقدینگی توسط بانک خلق چین برخوردار خواهد شد. این اقدام منعکس کننده نگرانی مقامات چین در مورد خطراتی است که حل و فصل بدهی سازندگان مستغلات چینی به سایر بخش ها سرازیر می شود و ثبات مالی کلی را تهدید می کند و فعالیت اقتصادی را کاهش می دهد.

این خطرات به دلیل نابسامانی‌های اقتصادی مجدد ناشی از گسترش نوع جدید کووید ۱۹ که منجر به تعطیلی شانگهای شد و همچنین شوک‌های سوخت، عرضه مواد غذایی و قیمت ناشی از جنگ در اوکراین، افزایش یافت.

با این حال، چین در حال بسیج منابع برای حمایت از ثبات مالی و تسهیل سیاست های مالی و پولی برای حفظ رشد است. بانک خلق چین به تازگی نسبت ذخایر مورد نیاز خود را ۰.۲۵ درصد کاهش داده است تا بانک ها بتوانند وام های بیشتری بدهند - به کمک این واقعیت که تورم کاملاً در سطح ۱.۵ درصد کاهش یافته است.

در مقابل، ایالات متحده باید برای اصلاح سیاست‌های سخاوتمندانه در سال‌های گذشته برعکس عمل کند - سیاست مالی از ابتدای سال ۲۰۲۱ تشدید شده و فدرال رزرو نرخ‌های سیاست خود را ۰.۲۵ درصد افزایش داده است. انتظار می رود که افزایش بیشتری داشته باشد و همچنین ترازنامه خود را با قدرت بیشتری کاهش دهد - برای مقابله با نرخ تورم بالای ۸.۵٪ طی دهه های گذشته.

واگرایی سیاست ها بر تحولات اقتصادی و مالی نسبی بین ایالات متحده و چین تأثیر می گذارد و پیامدهای مهمی برای اقتصاد جهانی و بازارهای نوظهور خواهد داشت. با افزایش نرخ بهره ایالات متحده و تقویت دلار آمریکا به لطف سیاست های ایالات متحده، سرمایه شروع به خروج از بازارهای نوظهور کرده است.

به گفته موسسه مالی بین المللی، ماه مارس ۲۰۲۲ شاهد خروج خالص تقریبا ۱۰ میلیارد دلاری از بازارهای نوظهور بود که منجر به خروج از سهام و اوراق قرضه چینی شد. چین می‌تواند با چنین جریان‌های خروجی کنار بیاید زیرا ابزارهای زیادی برای کنترل سرمایه دارد و همچنان به جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) قابل توجهی ادامه می‌دهد - که در دو ماه اول سال ۲۰۲۲ با ۳۸ درصد افزایش سالانه به ۳۸ میلیارد دلار رسید.

نگران کننده تر، چشم انداز تعداد فزاینده ای از بازارهای نوظهور و کشورهای کم درآمد، مانند زامبیا، اتیوپی، چاد و سریلانکا است که با خطرات بالای بدهی های دولتی مواجه هستند یا در حال حاضر در معرض خطر هستند.

در آینده، مهم است که به خاطر داشته باشیم که اگر پیامدهای اقتصادی جنگ در اوکراین ادامه یابد، چین فضای سیاستی زیادی برای حمایت از رشد در مقایسه با ایالات متحده دارد. برآوردهای رشد چین برای سال ۲۰۲۲ با یک درصد کمتر از هدف ۵.۵ درصدی دولت به سمت پایین بازبینی شده است.

در مقایسه، برآوردهای رشد ایالات متحده برای کل سال به ۳ درصد کاهش یافته است. بسیاری از اقتصاددانان می گویند که نمی توان از رکود جلوگیری کرد زیرا فدرال رزرو برای کاهش تورم باید نرخ ها را با شدت بیشتری افزایش دهد.

در این زمینه، ایالات متحده فضای کمی برای تحریک مالی نسبت به چین دارد - بدهی عمومی دولت ایالات متحده ۱۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی آن است، در حالی که بدهی چین ۷۲ درصد است.

به طور مشابه، ترازنامه بانک خلق چین از سال ۲۰۰۸ بیش از دو برابر شده است در حالی که ترازنامه فدرال رزرو ده برابر شده است. اگر فشارهای رکود تورمی برای مدت طولانی‌تر از آنچه در حال حاضر انتظار می‌رود ادامه داشته باشد و پیامدهای قابل‌توجهی برای اقتصاد جهانی و بازارهای مالی داشته باشد، واگرایی در اتاق اقدامات سیاستی بین دو کشور، چشم‌انداز رشد نسبی آنها را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

کد خبر: ۱۴۷٬۴۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha