۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶
بی‌قانونی پاشنه‌آشیل صنعت رمزارز و بلاکچین
یک بام و دو هوا در صنعت نوپا؛

بی‌قانونی پاشنه‌آشیل صنعت رمزارز و بلاکچین

نباید برای قانون‌گذاری در صنعت رمزارز و بلاکچین مانند صنعت ماینینگ عمل کرد، زیرا آسیب‌های ناشی از تبعات این اتفاق می تواند تبعات جبران ناپذیری را بر بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی کشور داشته باشد.

احمدرضا صباغی؛ بازار: قانون‌گذاری برای صنعت بلاکچین همواره از دغدغه‌های مهم پس از ظهور و خرید و فروش رمزارزها در ایران به شمار می‌رفت. در واقع باید به این موضوع مهم اشاره کرد که

ظرفیت صنعت بلاکچین و رمزارز در کشور با توجه به تولید برق ارزان نسبت به سایر کشورهای جهان یک پتانسیل بالقوه است که باید از آن به صورت بهینه استفاده کرد.

بسیاری از کشورهای حوزه دریای خلیج فارس با اتخاذ قوانین مشخص برای فعالان در صنعت رمزارز و بلاکچین به نوعی چارچوب‌های قانون گذاری را مشخص کرده اند، اما متاسفانه در کشور خودمان همچنان برای تدوین قانونی مشخص در صنعت بلاکچین با موانع متعدد و عدم برنامه‌ریزی نهادهای قانون‌گذاری و حتی دولتی روبرو هستیم.

بلاتکلیفی در شرایط کنونی موجب شده است تا بسیار ی از شرکت‌های فعال در صنعت بلاکچین و صرافی‌های رمزارزی نتوانند در مسیر رشد و توسعه گام بردارند. به منظور بررسی چگونگی قانون گذاری در صنعت رمزارز و بلاکچین به دو تن از فعالان و کارشناسان این حوزه گفت‌وگو کرده‌ایم تا نظر آنها را درباره این موضوع با اهمیت که به نوعی در بین آحاد مختلف جامعه هم مطرح شده و آنها را به فکر فروبرده است، مطلع شویم.

زمانی که به بسیاری از افراد مجوز ماینینگ داده شد بلافاصله دوستان قانون‌گذار اعلام کردند که ۳ تا ۶ ماه دستگاه‌های برای کاهش مصرف برق در کشور خاموش باشند، در حالی که بسیاری از دستگاه‌ها طول عمر داشته و عدم استفاده از آنها موجب انقضای تاریخ مصرف این دستگاه‌ها خواهد شد

اشتغالزایی و ارزآوری نتیجه توسعه صنعت رمزارز و بلاکچین

محمدرضا طلایی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران با اشاره به اینکه صنعت رمزارز و بلاکچین در حال گسترش در کشورها و مناطق مختلف جهان است، گفت: نباید از ذکر این نکته مهم غافل شد که در زمان ورود این صنعت به کشور فعالان ایرانی هم‌پای فعالان کشورهای دیگر اقدام به توسعه کسب و کار کردند اما، هم اکنون با نوعی بلاتکلیفی به واسطه عدم وجود اعتماد نسبت به قانونمندی فعالیت رمزارزی و بلاکچینی در ایران روبرو هستند که باید نگرانی و دغدغه این قشر متخصص جامعه را در ک کرد.

وی افزود: فراگیری اقتصاد دیجیتال در نقاط مختلف جهان بر هیچ کس پوشیده نیست و کشوری که نتواند در این حوزه رشد و توسعه پیدا کند به طور قطع نخواهد توانست آینده روشنی را برای نسل آینده رقم بزند. طلایی نقش صنعت بلاکچین در تبادل اطلاعات را با اهمیت عنوان کرد و افزود: وقتی ما می توانیم با گسترش یک صنعت بخش مهمی از مشکلات اقتصادی همچون ارزآوری و اشتغالزایی را برطرف کنیم، چرا نباید برای این صنعت در ایران قانون‌گذاری کرد؟

رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران تاسیس کارگروه صنعت بلاکچین و رایزنی با مجلس و دولت به منظور قانون گذاری در صنعت بلاکچین و رمزارز را با اهمیت عنوان کرد و گفت: قانون‌گذاری در صنعت رمزارز و بلاکچین را نمی توان بر عهده یک نهاد حاکمیتی قرار داد، زیرا فعالان و متخصصان در این حوزه نظراتی دارند که به طور قطع باید در فرآیند قانون‌گذاری به آن توجه کرد.

وی قانون‌گذاری برای صنعت ماینینگ را نمونه‌ای از اشتباه استراتژیک در حوزه بلاکچین و رمزارز دانست و افزود: زمانی که به بسیاری از افراد مجوز ماینینگ داده شد بلافاصله دوستان قانون‌گذار اعلام کردند که ۳ تا ۶ ماه دستگاه‌ها برای کاهش مصرف برق در کشور خاموش باشند، در حالی که بسیاری از دستگاه‌ها طول عمر داشته و عدم استفاده از آنها موجب انقضای تاریخ مصرف این دستگاه‌ها خواهد شد.

طلایی تصریح کرد: نباید برای قانون‌گذاری در صنعت رمزارز و بلاکچین مانند صنعت ماینینگ عمل کرد، زیرا آسیب‌های ناشی از تبعات ان اتفاق می تواند صدمات جبران ناپذیری را بر بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی کشور داشته باشد.

اگر قرار است قانونی برای صنعت رمزارز و بلاکچین تدوین شود که محل سوء استفاده برای بسیاری ازفرصت طلبان باشد، به نظر بلاتکلیفی بهتر است

برقراری عدالت در زمان قانون‌گذاری برای صنعت رمزارز و بلاکچین

امیرعباس امامی، عضو کارگروه رمزارز و بلاکچین فاوا اتاق ایران با اشاره به اینکه بانک مرکزی نباید در حیطه قانون گذاری برای صنعت رمزارز و بلاکچین وارد شود، گفت: اگر نگاهی دقیق به صنعت رمزارز و بلاکچین داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که رمزارز نوعی دارایی است و حتی هم اکنون با ظهور موضوعاتی همچون متاورس شاهد خرید و فروش دارایی ها در فضای مجازی هستیم پس باید سازمان بورس به عنوان یک متولی برای قانون گذاری در صنعت رمزارز و بلاکچین معرفی شود.

وی با بیان اینکه اگر قرار است برای حوزه رمزارز قانون گذاری شود، باید شرایط تولید و عرضه توکن همراه با اخذ مالیات از خرید و فروش رمزارزها و دارایی‌های بلاکچینی در نظر گرفته شود، گفت: اگر قرار است قانونی برای صنعت رمزارز و بلاکچین تدوین شود که محل سوء استفاده برای بسیاری ازفرصت طللبان باشد، به نظر بلاتکلیفی بهتر است.

امامی افزود: وقتی برای یک حوزه اقتصادی قانونی تدوین می شود باید عدالت کامل در نظر گرفته شود و بخش های دولتی و خصوصی فعال در یک حوزه اقتصادی به طور یکسان دیده شوند، اما متاسفانه در سایر صنایع شاهد وقوع چنین اتفاقی نبودیم.

عضو کارگروه رمزارز و بلاکچین فاوا اتاق ایران ابراز امیدواری کرد که صنعت رمزارز و بلاکچین بتواند به ساحل آرامش قانون‌گذاری هر چه زودتر برسد تا شاهد رشد و توسعه اقتصادی همراه با اشتغال زایی مولد در ایران اسلامی باشیم.

کد خبر: ۱۴۷٬۴۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha