۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵
پشت پرده توقف مجدد رشد شاخص بورس| چه کسانی مانع می شوند؟
«بازار» گزارش می دهد

پشت پرده توقف مجدد رشد شاخص بورس| چه کسانی مانع می شوند؟

با وجود اینکه عده ای منتظر رشد شارپی بورس بودند اما این روند متوقف شده و کارشناسان ریشه آن را نوسان گیری عده ای خاص می دانند و سرکوب آر اس آی زیر محدوده ۷۰ هم ادامه نوسان گیری را تایید می کند.

بازار؛ گروه بورس: وضعیت بورس بر سر دور راهی قرار دارد، زیرا آر اس آی هفتگی زمانی که بالای ۷۰ می رود حرکت های صعودی هیجانی در شاخص رخ می دهد که این اتفاق در صعود هیجانی و شارپ قبلی از سال ۹۸ تا مرداد ۹۹ و صعودهای دوره ای قبل از آن هم اتفاق افتاده است. در شرایط کنونی شاخص سازها تقریبا در منطقه منفی معامله می شوند و شاخص هم وزن هم در حال رسیدن به محدوده مقاومتی است، از این رو تا مادامی که شاخص ساز ها فعال نشوند و آر اس آی بالای ۷۰ نرود انتظار حرکتی برگ از بازار بعیده است.

بعد از یک رشد تقریبا شارپ تا محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد بعد از آن به راحتی هم بالای ۷۰ نمی رود الان دوباره مثل قله قبلی آر اس آی هفتگی به مرز ۷۰ رسیده و شاهد افزایش عرضه در نمادهای با بازدهی مناسب بودیم از این رو باید بازار را از دید واقع بینانه بررسی کرد

نباید انتظار داشت بعد از یک رشد تقریبا شارپ تا محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد بعد از آن به راحتی هم بالای ۷۰ نمی رود الان دوباره مثل قله قبلی آر اس آی هفتگی به مرز ۷۰ رسیده و شاهد افزایش عرضه در نمادهای با بازدهی مناسب بودیم از این رو باید بازار را از دید واقع بینانه بررسی کرد و این با موضوع تایید روند صعودی بازار فرق می کند. زیرا در حال حاضر سرمایه گذاران به دنبال این هستند که سرمایه خود را بالا ببرند که با خوشبینی معاملات را دنبال کنند این بدین معناست که بازار تثبیت می شود و در کوتاه مدت باید بتواند وارد محدوده هیجان مثبت شود.

پشت پرده توقف مجدد رشد شاخص بورس| چه کسانی مانع می شوند؟

هیجان مثبت در شاخص جایی است که اگر بازار بتواند وارد آن شود سودهای خوبی برای اکثر سهامداران می تواند به ارمغان بیاورد ولی اگر وارد آن ناحیه نشود در یک روند نوسانی و بیشتر با رویکرد توجه به تک سهم ها فعلا درجا خواهد زد.

در حال حاضر بیشتر از اینکه روند بازار به صورت صعودی در همه گروه ها ادامه دار باشد نقدینگی در بین گروه های محتلف می چرخد و بعد از یک نوسان گیری وارد گروه دیگر می شود، این موضوع تا حدودی به ضعف نظارت بر بازار و عدم حمایت دولت بر می گردد، زیرا اگر رویکرد بورس این باشد که زیان مردم را جبران کند نباید این فرصت را به نوسان گیرها بدهد که در بازار با گردش سرمایه سود ببرند

عده ای مانع رشد بورس هستند
یک اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت بازار بورس با وضعیت اقتصاد همخوانی ندارد، گفت: در حالی که بازارهای مختلف در سال های گذشته رشد عجیبی داشته اند رشد اندک بازار سرمایه چندان منطقی نیست و این مساله حکایت از این دارد که عده ای مانع از رشد بازار می شوند، زیرا در حال حاضر بیشتر از اینکه روند بازار به صورت صعودی در همه گروه ها ادامه دار باشد نقدینگی در بین گروه های مختلف می چرخد و بعد از یک نوسان گیری وارد گروه دیگر می شود، این موضوع تا حدودی به ضعف نظارت بر بازار و عدم حمایت دولت بر می گردد، زیرا اگر رویکرد بورس این باشد که زیان مردم را جبران کند نباید این فرصت را به نوسان گیرها بدهد که در بازار با گردش سرمایه سود ببرند.

آلبرت بغزیان با بیان اینکه وضعیت کنونی اقتصاد کشور نشان می دهد که نقدینگی هم اکنون وارد بازارهای موازی بورس شده به همین دلیل نباید انتظار رشد شارپی از بورس داشته باشیم، تصریح کرد: در واقع پس از اینکه خبرهای ضد و نقیضی در بازار منتشر شد مبنی بر اینکه برجام در هاله ای از ابهام فرو رفته و ... عده ای شروع به سواستفاده کرده اند، به همین دلیل می بینیم در قیمت برخی محصولات همچون گوجه، خودرو و ... قیمت ها به شدت بالا رفته است و این به بی توجهی دولت به وضعیت بازار بر می گردد که عده ای هم از آن سواستفاده می کنند.

او افزود: به طور قطع تا زمانی که فرصت برای سواستفاده از بازار برای عده ای وجود دارد بازار سرمایه هم رشد چندانی ندارند زیرا عده ای که رانت دارند با ایجاد نوسان در بازارهای موازی بورس منجر به حرکت نقدینگی های سرگردان بازار به آن بازارها می شود و شاید یکی از دلایل خروج نقدینگی از بازار سرمایه در چند وقت اخیر همین مساله باشد.

کد خبر: ۱۴۷٬۲۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha