۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۷
محدودیت در تولید قیر زمینه‌ساز رانت و فساد
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد

محدودیت در تولید قیر زمینه‌ساز رانت و فساد

موضوع قیر و وکیوم باتوم نیاز به بحث و بررسی بسیار دارد و با توجه به اینکه تولیدکنندگان قیر محدود هستند به طور قطع در بحث مربوط به قیمت‌گذاری باید دقت شود تا رانت و فسادی در این زمینه صورت نگیرد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس درباره طرح قیر رایگان گفت: متاسفانه ساختار ارائه مواد اولیه قیر و همچنین کنترل و نظارت‌هایی که باید توسط دولت صورت گیرد، باعث ایجاد یک مشکل برای تعیین قیمت واقعی قیر شده است.

صدیف بدری گفت: برای کشف قیمت، یک درصدی را در بورس و بیشتر از آن را در خارج از سیستم بورس ارائه می‌کنند و می‌فروشند. این‌ها باعث ایجاد مشکل در پروژه‌های عمرانی کشور شده که باید یک ساختار نظارتی مناسبی تعیین شود.

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای تنظیم‌گری این موضوع با هدف رسیدن محصول با قیمت واقعی به دست مصرف کننده، دولت باید از ابزار سلبی و ایجابی استفاده کند. اگر لازم باشد، قانون را هم می‌توان اصلاح کرد. عایدات مازاد به دست آمده از قیمت تمام شده و فروش نیز باید توسط دولت تنظیم‌گری شود مثلا در مورد قیمت‌های تامین انرژی کارخانه‌های تولیدی یا مالیات بر درآمد، این مسئله را به صورت دقیق بررسی کنند تا فشار بیشتری بر مصرف کننده واقعی ایجاد نشود.

این نماینده مجلس درباره وکیوم باتوم عنوان کرد: یکی از فرآورده‌های نهایی است که از نفت خام استحصال می‌شود و قیمت‌گذاری آن به شیوه درستی صورت نمی‌گیرد؛ یعنی پالایشگاه‌هایی که تولیدکننده این خوراک اولیه واحدهای تولیدی قیر هستند به صورت یک‌طرفه قیمت‌گذاری می‌کنند.

او با انتقاد از این که برنامه بلندمدت مشخصی در زمینه تامین قیر پروژه‌های داخلی وجود ندارد، گفت: هر سال مساله مربوط به ارائه قیر به پروژه‌های عمرانی و روند اجرا دچار مشکلاتی می‌شود. بنابراین، تکلیف تولیدکنندگان داخلی، وزارت راه و سایر بازیگران این مسئله باید مشخص شود.

کد خبر: ۱۴۷٬۲۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha