۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
ارتقای تولید گندم با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان | کشاورزی، اقتصادی شود
بازار از گلستان گزارش می‌دهد؛

ارتقای تولید گندم با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان | کشاورزی، اقتصادی شود

گرگان- ارتقای کمی و کیفی تولید گندم زمانی محقق خواهد شد که شرکت های دانش بنیان در کنار کشاورزان قرار گیرند اما برای تحقق این مساله قبل از هر چیزی لازم است کشاورزی توجیه اقتصادی داشته باشد.

هنگامه خاندوزی؛ بازار: امنیت غذایی برای همه کشورها از اهمیت زیادی برخوردار است برای همین کشت محصولات استراتژیکی چون گندم و حمایت از کشاورزان در این حوزه در همه جای دنیا انجام می شود در سال های گذشته با توجه به خشکسالی های به وجود آمده در گلستان و همچنین افزایش قیمت ارز و بالا رفتن نرخ نهاده های کشاورزی همچون کود و سم و قیمت پایین گندم در خرید تضمینی سبب شد که رغبت کشاورزان برای کشت این محصول استراتژیک کمتر شود و علی رغم خودکفایی که در سال های قبل تر به وجود آمده بود کشور مجبور به واردات این محصول استراتژیک شود.

اما حالا با توجه به شرایطی که در دنیا وجود دارد و تزلزل روابط بین کشورها چه باید بکنیم تا بتوانیم بار دیگر در تولید این محصول استراتژیک به خودکفایی برسیم؟ رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی خود با اعلام تاسف از اینکه بخش کشاورزی ما وابسته به واردات است، خواستار این شدند که شرکت های دانش بنیان مخصوصا در بخش کشاورزی ارتقا پیدا کنند و مسئولان نیز باید در این حوزه همت و حمایت کنند.

در همین راستا با توجه به تاکیدات معظم له و همچنین نزدیک شدن به فصل برداشت گندم خبرگزاری بازار به دنبال بررسی این موضوع است که استفاده از شرکت های دانش بنیان در این مسیر تا چه اندازه در گلستان محقق شده و چه کاستی های در این حوزه وجود دارد.

خرید تضمینی گندم براساس کیفیت باشد
مدیرعامل شرکت پیشگامان کشت پایدار در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه باتوجه به استراتژیک بودن گندم لازم است که دولت حمایت های لازم را از تولید کنندگان این حوزه داشته باشد، گفت: در گلستان از لحاظ علمی ظرفیت خوبی برای ارتقا کمی و کیفی گندم در هر سطح وجود دارد اما با توجه به اینکه خرید تضمینی گندم براساس کیفیت خریداری نمی شود کشاورز نیز رغبتی به سرمایه گذاری در این حوزه ندارد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی خود با اعلام تاسف از اینکه بخش کشاورزی ما وابسته به واردات است، خواستار این شدند که شرکت های دانش بنیان مخصوصا در بخش کشاورزی ارتقا پیدا کند

هامان هاشمی با بیان اینکه گندم گلستان یکی از بهترین انواع گندم ها در سطح کشور محسوب می شود و خرید گندم براساس کیفیت، مطالبه به حق کشاورزان استان است، ابراز داشت: بر همین اساس با وجود فارغ التحصیلان و مراکز علمی زیادی که در این حوزه وجود دارد اما این تشکل های صنفی، اثرگذاری کمی در تولید گندم دارند.

وی با گلایه مندی از اینکه رقابتی برای بخش خصوصی در این حوزه وجود ندارد، تصریح کرد: با توجه به اینکه مراکز تحقیقاتی و شرکت های علمی در حوزه تولید بذر گندم در استان وجود دارد اما اتفاقی در این حوزه نیافتاده است.

ارتقای تولید گندم با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان | کشاورزی گلستان اقتصادی شود

برند های تولید بذر
مدیرعامل شرکت پیشگامان کشت پایدار با بیان اینکه در حوزه گندم خصوصی سازی صورت گرفته و در حال حاضر بذر در شرکت های خصوصی تولید می شود اما چون قیمت گذاری و دستور العمل فروش توسط سیستم دولتی است، برندهای تولید بذر گندم در رقابت قرار نمی گیرند، افزود: استفاده از شرکت دانش بنیان بهترین مسیر برای رسیدن به خودکفایی است لذا به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی با اعتماد به جوان ها این مرز بوم علاوه براینکه تولید بومی خواهیم داشت بهره وری را نیز افزایش می دهیم.

هاشمی ادامه داد: شرکت های دانش بنیان می توانند دراین حوزه با تولید ارقام با کیفیت بذر برای افزایش عملکرد نهاده کشاورزی و ارتقا ماشین آلات و مکانیزاسیون این حوزه ورود پیدا کنند و عملکرد بخش کشاوزی را در حوزه کمی و کیفی افزایش دهند.

افزایش سیستم آبیاری نوین
نائب رئیس اتاق بازرگانی گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن یادآوری این نکته که ۷۳۶ هزار هکتار زمین زیر کشت محصولات کشاورزی قرار دارد، افزود: از این میزان ۳۱۶ هزار هکتار اراضی آبی است و ۴۱۹ هزار هکتار اراضی دیم است. بنابراین باید به این سمت برویم که سیستم آبیاری نوین را با استفاده از شرکت های دانش بنیان در گلستان گسترش یابد.

باید به این سمت برویم که سیستم آبیاری نوین را با استفاده از شرکت های دانش بنیان در گلستان گسترش یابد.

امیر یوسفی با اشاره به اینکه بیشتر زمین های کشاورزی به صورت دیمزار هستند، افزود: برای اینکه محصول خوبی داشته باشیم همه چشم و امید ما بر این است که نزولات آسمانی و شرایط جوی چگونه باشد همچنین امسال با توجه به اینکه بارندگی خوبی در پائیز سال گذشته نداشتیم، ضربه بسیاری به زمین های کشاورزی وارد شد به این ترتیب کشت گندم در همان ابتدای امر نزدیک به ۱۰۰ هزار هکتار آسیب دید.

وی ادامه داد: از ۳۵۰ هزار هکتار گندمی که در استان کشت شده بود بخشی دچار تنش شد و لذا امسال کاهش محصول در این اراضی را خواهیم داشت، اما از لحاظ اینکه در اسفند و فروردین ماه بارش بارندگی خوبی داشته ایم بخشی از لطمات جبران شد و حدود ۹۲۰ هزار تن برآورد برداشت گندم در گلستان را داریم.

استفاده از دانش بنیان ها
نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه استفاده از شرکت های دانش بنیان می تواند کمک بسیاری برای ارتقا سطح کمی و کیفی تولید گندم در استان داشته باشد، خاطرنشان کرد: از آنجایی که بیشتر زمین های کشاورزی دیمزار است و با توجه به خشکسالی های که پیش رو داریم استفاده از سیستم آبیاری نوین یک ضرورت است که این شرکت ها می توانند نقش موثری در این حوزه داشته باشند.

یوسفی با بیان اینکه باید به این سمت برویم بذرها به تناسب شرایط استان و کشور تولید شود تا آب کمتری استفاده کرده و مقاومت بیشتری داشته باشند و همچنین مدت زمان کاشت و برداشت کوتاه تر شود. اینها چیزهایی است که امکان انجام آن در حوزه دانش بنیان وجود دارد و به افزایش عملکرد زمین های کشاورزی کمک می کند، گفت: برای این مسئله لازم است دولت کمک کند تا کشاورزی قبل از هر چیزی توجیه اقتصادی داشته باشد و برای کشاورز این انگیزه به وجود بیاید تا برای ارتقا محصول خود هزینه کند.

ارتقای تولید گندم با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان | کشاورزی گلستان اقتصادی شود

خشکسالی عامل کاهش کشت گندم
دبیر خانه کشاورز گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه برای استفاده از شرکت های دانش بنیان در عرصه کشاورزی قبل از هر چیزی باید درآمد کشاورز افزایش پیدا کند، بیان کرد: در سال های گذشته به دلیل افزایش قیمت نهاده کشاورزی شامل سم و کود و همچنین خشکسالی متاسفانه برداشت کمی از گندم در سطح مزارع استان داشتیم اما امسال کشت قراردادی اتفاق افتاد وبخشی از کودهای پایه به صورت اقساط در اختیار کشاورزان قرار گرفت بنابراین می توانیم امیدوار باشیم برای سال زراعی جدید سطح بیشتری را پوشش دهیم.

علی قلی ایمانی با بیان اینکه کیفیت گندم در گلستان خوب است اما می تواند بهتر از این باشد، افزود: به شرط اینکه که دولت قیمت گذاری گندم را براساس کیفیت آن انجام دهد چراکه گندم با هرکیفیت در کشور با یک قیمت خریداری می شود. برای همین کشاورز انگیزه ای برای استفاده از دانش برای ارتقای کمیت و کیفیت محصول گندم ندارد.

رای استفاده از شرکت های دانش بنیان در عرصه کشاورزی قبل از هر چیزی باید درآمد کشاورز افزایش پیدا کند

وی با بیان اینکه کشاورزان بر مبنای تجربه و به روش سنتی کشت محصولات را انجام می دهند و تا زمانی که استفاده از شرکت دانش بنیان در لفظ باشد و قابل انتقال در عرصه کشاورزی نباشد فایده ای ندارد، گفت: در سال جاری با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی شرایط به گونه ای فراهم شود تا شرکت های دانش بنیان در کنار کشاورز قرار گیرد و عرصه برای توسعه این شرکت ها گسترش یابد.

نباید به شعار بسنده کرد
دبیر خانه کشاورز گلستان با بیان اینکه معظم له در سخنان خود فرمودند تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرینی اما توصیه کردند دانش بنیان در قالب سربرگ و مصاحبه تلوزیونی و سمینار خلاصه نباشد، افزود: علم باید وارد عرصه شود و مدعیان در حوزه دانش بنیان در کنار کشاورز قرار بگیرند و اگر این اتفاق بیفتد می توانیم تولید خوبی داشته باشیم.

با توجه به اینکه دنیا در همه عرصه ها به دنبال استفاده از شرکت های دانش بنیان است و این شرکت ها می توانند نقش موثری در پیشرفت و جریان تمرکز سرمایه ایفا کنند و با توجه به امنیت غذایی که برای همه کشورها از اهمیت بالایی برخوردار است لازم است حرکت در این حوزه با شتاب بیشتری انجام شود.

استفاده از شرکت های دانش بنیان در عرصه کشاورزی علاوه بر صرفه جویی ارزی، توسعه سایر بخش های اقتصادی را به همرا دارد ضمن اینکه حفاظت از منابع آب،خاک و منابع طبیعی، حفاظت از منابع انرژی در داخل و خارج از مزرعه، حفظ و بهبود سود آوری کشاورزان، حفظ نیروی حیات جامعه روستایی را نیز می توانیم در این حوزه برای نسل های آینده داشته باشیم.

کد خبر: ۱۴۷٬۲۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رحیم IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      0 0
      گندم بعضی استانها اصلا ارزش نانوایی ندارند. ‌و بقدری درصد و کیفیت گلوتن و سایر شاخص های کیفی آن پایین است که به تنهایی نانی که به درد مصرف انسان برسد را ندارند ..ولی متاسفانه در سیستم خرید تضمینی همه یه قیمت خریداری میشه ...مثل اینکه شما بگید برنج طارم هاشمی را با برنج پرمحصول ندا یه قیمت بخرید