۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۴
سرنوشت نامشخص برداشت کلان از صندوق توسعه ملی برای مقابله با ریزگردها
عضو هیات رئیسه مجلس مطرح کرد

سرنوشت نامشخص برداشت کلان از صندوق توسعه ملی برای مقابله با ریزگردها

یوسفی، عضو هیات رئیسه مجلس گفت: برداشت هزینه کلان از صندوق توسعه ملی برای شناسایی کانون ریزگردها و حل مشکل آن نتیجه‌ای نداشت؛ جای سوال و پاسخگویی دارد که این مبالغ کجا هزینه شده است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، مجتبی یوسفی در مورد کاهش حجم مخازن سدهای کشور گفت: طبق گزارشات منتشر شده ایران با متوسط بارش سالانه ‪ ۲۵۰‬میلیمتر جزو مناطق خشک دنیا محسوب می‌شود بر همین اساس باید سیاست‌های و مدیریت منابع آبی کشور تغییر کند و اگر نگاه‌های بلندمدت آبی را جایگزین سیاست‌های منطقه نگری و بخشی نگری نکنیم، بی شک بحران آبی تبدیل به فاجعه خواهد شد.

از مهمترین راهکارهای مقابله با بحران بی آبی کشور
نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی افزود: نگاه توسعه‌نگری و تغییر در قالب اصلاح کِشت محصولات کشاورزی، استفاده از روش‌های جدید آبیاری و از همه مهمتر پذیرش موقعیت جغرافیایی فلات ایران که در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و همچنین تغییر الگوی مصرف کنندگان از مهمترین راهکارهای مقابله با بحران بی آبی کشور است.
مدیریت مصرف آب و اصلاح الگوی مصرف نیازمند کار فرابخشی است که با ریل‌گذاری در این زمینه با توجه به موقعیت کشور باید صورت پذیرد

یوسفی با اشاره به عملکرد شورای عالی آب تاکید کرد: مدیریت مصرف آب و اصلاح الگوی مصرف نیازمند کار فرابخشی است که با ریل‌گذاری در این زمینه با توجه به موقعیت کشور باید صورت پذیرد هرچند نهادهای فرابخشی همانند شورای عالی آب در سال‌های گذشته تشکیل شدند، ولی عملکرد آن‌ها در حوزه مدیریت مصرف چندان پررنگ نبوده است. در نظر داشته باشیم، پتانسیل و توان کشور از نظر تأمین آب به‌ شدت ضعیف و آب‌های زیرزمینی در حال متلاشی شدن هستند و متاسفانه مشکلات آبی و بحران بی آبی کشور در حد شعار و وعده و وعید لاینحل باقی مانده است.

حمایت‌های مجلس از منابع آبی کشور
عضو کمیسیون عمران در مجلس یازدهم یادآور شد: مجلس در جهت رفع بخشی از مشکلات بی آبی راهکارهایی را برای سازمان‌ها و نهادهای متولی که در ارتباط تنگاتنگ با موضوع آب هستند ارائه کرد، نمایندگان برای حمایت از بخش کشاورزی و رونق این صنعت و استمهال برخی از وام‌ها، بخشش جرایم کشاورزی را در دستور کار قرار دادند تا شاهد حمایت کشاورزان و حرکت صنعت کشاورزی به سمت مکانیزه شدن باشیم تا قسمتی از صرف جویی آبی در این راستا صورت پذیرد.

تشنگی فلات ایران در سایه بی توجهی شدت گرفت
نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در دشت خوزستان و ایلام که باید به مکانیزه شدن کشاورزی ختم می‌شد و منجر به رشد محصولات کشاورزی، کاهش بیکاری، و رونق اشتغالزایی بود، متاسفانه با سیاست‌های نادرست آبی که کامل به مرحله علمیاتی شدن نرسید و با احداث صنایع آبی در شهرهای کویری تشنگی فلات ایران بیش از گذشته شدت گرفت.

سدهای کشور براساس موقعیت تَرسالی ساخته شده‌اند
یوسفی با انتقاد از ضعف عملکرد در حفظ نگهداری منابع آبی کشور تاکید کرد: سدهای کشور براساس موقعیت تَرسالی ساخته شده‌اند و با تغییرات اقلیمی مسلما باید به سمت روش‌های نوین برای ذخیره سازی آب اقدام می‌شد، بحران آب تنها به بخش شرب و کشاورزی ختم نمی‌شود؛ بلکه ابعاد گسترده تری از مسائل کلی کشور تحت تاثیر قرار می‌دهد. مجلس آمادگی کامل دارد تا اصلاحاتی که در خصوص حفظ منابع طبیعی به ویژه آبی است را در اولویت رسیدگی قرار دهد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر در اجرای سیاست گذاری‌ها سوء مدیریت‌ها حاکم شده که به هزینه‌های گزاف چند هزار میلیاردی ختم می‌شود، به فرض مثال چرا برداشت هزینه کلان از صندوق توسعه ملی برای شناسایی کانون ریزگردها و حل مشکل آن نتیجه‌ای نداشت و جای سوال و پاسخگویی دارد که این مبالغ کجا هزینه شده که هنوز بسیاری از مشکلات در این راستا در جای خود باقی مانده است؛ از طرفی جای انتقاد باقی است؛ تا زمانی که ریزگردها به پایتخت نرسیده بودند، چرا کسی به فکر طغیان گرد و غبار در شهرهای جنوبی و مرزی کشور نبود!؟

کد خبر: ۱۴۷٬۰۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha