۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۲
گلایه فروشندگان لوازم خانگی از ناز تولیدکننده ایرانی| قیمت کالاها صعودی شد
گزارش بازار؛

گلایه فروشندگان لوازم خانگی از ناز تولیدکننده ایرانی| قیمت کالاها صعودی شد

بیرجند- بررسی‌ها از افرایش پنج درصدی قیمت لوازم خانگی در بازار خراسان‌جنوبی نسبت به چند ماه قبل حکایت دارد و از طرف دیگر خرید اصناف از تولید کنندگان لوازم خانگی ایرانی نیز سخت تر شده است.

بازار؛ گروه استان ها: وقتی محدودیت برای واردات برخی از لوازم خانگی به کشور وضع شد، مردم انتظار داشتند که تولید کنندگان لوازم خانگی داخلی از این فرصتی که برایشان به وجود آمده استفاده کنند و در راستای افزایش کیفیت و تسهیل خرید مردم و تثبیت قیمت کوشش کنند.

اما به نظر می‌رسد شرایط آنطور که انتظار می‌رفت و البته برخی از کارشناسان نیز از قبل پیش بینی کرده بودند پیش نرفت و نه قیمت ها ثابت نگه داشته شده و نه کیفیت ها تغییر چندانی کرد و امروزه نیز بسیاری از کارشناسان بازار صنعت نگران احتکار لوازم خانگی هست.

اخطار معاون اول
کار تا آنجا پیش رفت که محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور در چهارم اسفند ۱۴۰۰ گفت براساس تصمیمات ستاد تنظیم بازار، چنانچه تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی قیمت های خود را در بازار واقعی نکنند، برنامه‌ریزی لازم برای آزادسازی واردات متناسب با نیاز مردم انجام شود.

در خراسان جنوبی نیز شرایط بازار لوازم خانگی چندان مطلوب نیست و خلاء واضح در استان پیرامون این موضوع، نبود حتی یک واحد تولید لوازم خانگی در خراسان جنوبی است.

به بازار که سری می‌زنیم و مقایسه‌ای انجام می‌دهیم چه لوازم خانگی ایرانی و چه لوازم خانگی خارجی قیمتشان با جیب مردم همخوانی ندارد و گاه مردم خراسان‌جنوبی برای تهیه یک محصول خانگی ارزان قیمت تر از بندرعباس و ... خرید می‌کنند.

گلایه فروشندگان لوازم خانگی از ناز تولیدکننده ایرانی| قیمت کالاها صعودی شد

وقتی قیمت تعمیر یک تلویزیون تا ۱۰ میلیون می‌رسد

لیلا بهمنی از شهروندان خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به قیمت بالای لوازم خانگی بیان‌کرد: چندی پیش یکی از آشنایان، LCD تلویزیون‌شان شکست و وقتی به نمایندگی‌های مربوطه مراجعه کردند، دریافتند که تعمیر تلویزیون ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد.

وی بیان‌کرد: این در حالی است که یک سال قبل با ۱۱-۱۲ میلیون تومان می‌شد یک تلویزیون مناسب با یکی از برندهای نام آشنا خرید.

این شهروند خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه برای خرید یک تلویزیون باید نزدیک ۲۰ میلیون تومان هزینه کنیم، ادامه‌داد: با یک مقایسه ساده در همین یک قلم کالا می‌توان دریافت که افزایش قیمت لوازم خانگی چگونه است.

بهمنی گفت: این قیمت ها باعث شد که همان فامیل ما برای خرید تلویزیون از بندر عباس اقدام کنند تا بین ۱۴ تا ۱۵ میلیون بتوانند یک تلویزیون خریداری کنند.

ارتقاء کیفیت و خدمات رمز گرایش مشتری به کالای ایرانی
رضا خدابخشی از شهروندان خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: به نظر من اگر می‌خواهیم که مردم به سمت خرید کالاهای داخلی و لوازم خانگی ایرانی جذب شوند در وهله اول باید کیفیت محصول را افزایش دهیم و قیمت آن نیز نسبت به مشابه خارجی ارزان‌تر باشد.

وی بیان‌کرد: کافی است همین الان سری به فروشگاه‌های اینترنتی کارخانه‌ها و نمایندگی‌های لوازم خانگی ایرانی بزنید تا دریابید آیا با نمونه های خارجی تفاوت قیمت زیادی دارد یا نه؟

این شهروند خراسان جنوبی ادامه داد: درباره کیفیت لوازم خانگی ایرانی قضاوتی نمی‌کنم ولی اگر صاحبان کارخانه‌ها معتقدند که محصولشان از نظر کیفیت می‌تواند با مشابه خارجی رقابت کند باید به روش‌هایی این اعتماد را به مردم نیز منتقل کنند.

خدابخشی گفت: نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که علی رقم محدودیت در واردات برخی از لوازم خانگی باز هم می‌توانیم انبوهی از لوازم خانگی خارجی را در بازار خراسان‌جنوبی پیدا کنیم که روش‌های ورود این کالاها به بازار نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

گلایه فروشندگان لوازم خانگی از ناز تولیدکننده ایرانی| قیمت کالاها صعودی شد

خراسان جنوبی حتی یک واحد تولید لوازم خانگی ندارد
محمدعلی رمضانی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: ما در خراسان‌جنوبی در حوزه صنایع کوچک و صنایع غذایی مانده‌ایم چه برسد به اینکه بخواهیم در حوزه صنایعی چون تولید لوازم خانگی ورود پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه در خراسان‌جنوبی واحد تولیدی لوازم خانگی نداریم، بیان‌کرد: وقتی که در حوزه صنایع غذایی که بازار مصرف آن نیز به راحتی وجود دارد به واسطه پاره‌ای از مشکلات موفق نیستیم به طور طبیعی در مورد تولید لوازم خانگی که نیاز به حجم سرمایه در گردش بالایی دارد موانع زیادی پیش روی ما است.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند گفت: تولید لوازم خانگی سرمایه‌گذاری و تکنولوژی بالایی را می‌طلبد و بعید می‌دانم که در بخش خصوصی کسی ریسک سرمایه‌گذاری کلان در این حوزه را در خراسان جنوبی داشته باشد.

رمضانی یادآور شد: از طرف دیگر تولیدی لوازم خانگی نیروی کار ماهر و متخصص می‌طلبد که ما در خراسان‌جنوبی هم در داشتن نیروی ماهر ویژه تولید لوازم خانگی و هم در تمایل سرمایه‌گذاران برای سرمایه گذاری در این حوزه با کمبودهایی رو به رو هستیم.

قیمت لوازم خانگی افزایش یافت
محمدعلی انصاری فرد، رئیس اتحادیه لوازم خانگی خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: قیمت انواع لوازم خانگی نسبت به چندماه گذشته در بازار خراسان‌جنوبی حدود پنج درصدی افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه شاید افزایش قیمت تنها پنج درصد باشد، اما شرایط خرید لوازم خانگی برای ما اصناف کمی سخت‌تر شده است، بیان‌کرد: به عنوان مثال در قبل بسیاری از شرکت‌های تولیدی کالاهای خود را با تخفیف هشت درصدی به دست ما می‌رساندند اما الان این تخفیف کاهش یافته و به پنج درصد رسیده است.

گلایه فروشندگان لوازم خانگی از ناز تولیدکننده ایرانی| قیمت کالاها صعودی شد

ناز تولیدکنندگان لوازم خانگی برای اصناف
رئیس اتحادیه لوازم خانگی خراسان‌جنوبی گفت: در قبل برای پرداخت هزینه کالاها به ما دو ماه مهلت می‌دادند اما در حال حاضر این مهلت را برداشته اند و قیمت را نقد می‌خواهند.

انصاری فرد با اشاره به اینکه همه این موارد به معنای کاهش سود کاسب کاران و گران شدن قیمت لوازم خانگی است، بیان کرد: تا چندی پیش تولیدکننده ها به ما زنگ می‌زدند که چه کالاهایی را نیاز دارید ولی در حال ما باید به سراغ آن‌ها برویم.

وی گفت: وقتی برای واردات برخی از لوازم خانگی محدودیت‌هایی به وجود می‌آید به معنای حمایت از تولید داخل است ولی تولید کنندگان داخلی نیز باید با شرایط سهل‌تر، کیفیت بالاتر و قیمت مناسب‌تری کالاها را به دست مصرف کننده برسانند.

وقتی برای واردات برخی از لوازم خانگی محدودیت‌هایی به وجود می‌آید به معنای حمایت از تولید داخل است ولی تولید کنندگان داخلی نیز باید با شرایط سهل‌تر، کیفیت بالاتر و قیمت مناسب‌تری کالاها را به دست مصرف کننده برسانند

رئیس اتحادیه لوازم خانگی خراسان‌جنوبی اظهارکرد: در همایش‌ها و سمینارهایی که هر دو- سه سال یک بار برگزار و از ما دعوت می‌شود بارها گفته‌ایم که جذب خریدار کالاهای داخلی با سهل‌تر کردن شرایط خرید و افزایش کیفیت میسر می‌شود.

انصاری فرد بیان‌کرد: البته نمی‌توانم بگویم احتکاری وجود دارد، بلکه مسئله همین سخت تر شدن شرایط خرید از تولیدکنندگان حتی برای ما اصناف و اتحادیه‌های مربوط است.

همه ما بر این باور هستیم که باید از محصول تولید کشورمان حمایت کنیم چرا که اشتغال کارگران و جوانان ایرانی به این موضوع وابسته است ولی نباید از این نکته نیز غفلت کرد که تولید کنندگان نیز در برابر مصرف کننده ایرانی وظایفی دارند که کیفیت و قیمت مناسب یکی از این موارد است.

از طرف دیگر باید نظر کارشناسی افرادی که معتقدند انحصار در بازار لوازم خانگی آسیب‌های جدی را به همراه دارد مدنظر قرار داد تا در این بین حقوق مصرف کننده حفظ و بتوانند کالایی با کیفیت مناسب و قیمت ایده آل را خریداری کنند.

کد خبر: ۱۴۶٬۹۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha