۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲
عملیاتی شدن کامل سامانه جامع تجارت با اقدامات تکمیلی گمرک در تابستان
معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت خبر داد

عملیاتی شدن کامل سامانه جامع تجارت با اقدامات تکمیلی گمرک در تابستان

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت، از عملیاتی شدن سامانه جامع تجارت در تابستان امسال با اقدامات تکمیلی گمرک خبر داد.

به گزارش بازار، مهدی نیازی معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت افزود: پایان سال گذشته توانستیم اتصال داده‌ها را در سامانه جامع تجارت برقرار و نقایص را رفع کنیم و اکنون در مرحله ارتقای کیفیت و تصحیح تبادل داده قرار داریم ضمن اینکه تفاهم نامه‌ای میان وزارت صمت و وزارت اقتصاد منعقد شد تا در دو مرحله تکمیل نرم افزار تبادل داده و کاربرد این اقدامات انجام شود.

وی اضافه کرد: در مرحله نخست، شش اقدام تعریف شد که چهار اقدام را گمرک به صورت کامل عملیاتی کرد و اتصال‌ها برقرار شد البته قطعی‌هایی هم وجود داشت که امسال قطعی‌ها و ارتقای تبادل داده را پیگیری می‌کنیم. البته در دو اقدام باقیمانده گمرک، ۷۰ درصد پیشرفت داشتیم که گمرک تلاش می‌کند عقب‌ماندگی ۳۰ درصدی در تکلیف را اجرایی و عملیاتی کند.

نیازی گفت: تابستان امسال برنامه ریزی شده که مرحله دوم تکالیف گمرک اجرایی و عملیاتی شود اگر این قسمت تکمیل شود سامانه جامع تجارت به طور کامل در سطح کاربرد هم می‌تواند عملیاتی شود هر چند اتصال و تکامل سامانه‌ها هیچ وقت متوقف نمی‌شود یعنی در نسخه‌های بعدی باید تکامل و ارتقا یابد.

وی افزود: در شروع کار دولت سیزدهم تکالیف باقیمانده دستگاه‌ها برای اجرایی شدن سامانه جامع تجارت شناسایی و این تکالیف بر اساس بخشنامه معاون اول رئیس‌جمهور به دستگاه‌ها ابلاغ شد خوشبختانه سرعت اجرای کار در نیمه دوم سال گذشته به شدت رشد پیدا کرد و بسیاری از تکالیف باقیمانده اجرایی و عملیاتی شد حتی در سطح خود وزارتخانه هم اقدامات موثری انجام شد.

معاون وزیر صمت گفت: در لایه دوم سامانه‌ها که بحث تبادل داده هاست و به ارتباطات دوطرفه میان دستگاه‌ها بر می‌گردد بر اساس تفاهمات سال گذشته بخش قابل توجهی از تبادل داده‌ها شکل گرفت. همچنین در لایه سوم یعنی در کاربرد سامانه‌ها تکالیفی برای دستگاه‌ها تعیین و در این حوزه اقدامات خوبی انجام شده است.

نیازی افزود: در هر مرحله کاربردهای خوبی را برای سامانه جامع تجارت تعریف و اجرایی کردیم که از جمله آن‌ها می‌توان به بحث صدور فاکتور در بستر سامانه جامع تجارت اشاره کرد که آن را مبنای روش‌های تامین مالی برای تسهیلات بانکی قرار دادیم.

وی اضافه کرد: این کارکرد جدید در سامانه جامع تجارت است که ممکن است در قوانین پیش بینی نشده باشد، اما بر اساس نیاز، کاربرد این سامانه را در حوزه‌های دیگر دنبال می‌کنیم حتی مفهوم این موضوع در تنظیم بازار هم دنبال می‌شود.

نیازی گفت: در مجموع سامانه جامع تجارت در حوزه نرم افزار تکمیل و همه زیرسامانه‌های آن طراحی و تحویل شده و عملیات کدنویسی و نرم‌افزاری آن به اتمام رسیده است تبادل داده هم آغاز شده طوری که در شناسه کالا در شش ماه دوم پارسال چند برابر سال‌های گذشته کار کردیم و توسعه کاربرد برای شناسه‌ها اتفاق افتاده است.

معاون وزیر صمت ادامه داد: در حوزه تجارت خارجی از مرحله ثبت سفارش و تخصیص، تامین و اعلام منشا ارز مشکلی نداریم و همه این امورات از طریق سامانه تجارت انجام می‌شود که اگر گمرک متصل شود همه فرایند تجارت خارجی به صورت یکپارچه در سامانه جامع تجارت مدیریت و راهبری می‌شود.

نیازی با بیان اینکه بهبود فرآیندها را هم در سامانه جامع تجارت دنبال می‌کنیم گفت: به طور نمونه در اواخر سال گذشته و الکترونیکی کردن فرآیند صدور کارت بازرگانی و هوشمند سازی صدور بر مبنای اعتبارسنجی و رتبه بندی را دنبال کردیم که این اصلاح فرایند سال گذشته اجرایی و عملیاتی شده است.

کد خبر: ۱۴۶٬۹۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha