۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
کرونا و جنجال اخراج کارگران رامشیری/ پتروشیمی‌های ماهشهر تکذیب کردند
بازار بررسی می‌کند؛

کرونا و جنجال اخراج کارگران رامشیری/ پتروشیمی‌های ماهشهر تکذیب کردند

اهواز - شیوع کرونا در شهرستان رامشیر به غیر از حواشی بهداشتی در این شهر، جنجالی هم در مورد اخراج کارگران رامشیری در پتروشیمی‌های ماهشهر ایجاد کرد.

علی نواصر؛ خبرگزاری بازار- کرونا در رامشیر به علت یک کم توجهی، شیوع بسیار بالایی داشته است به گونه ای که هم اکنون حداقل دو روستای این شهرستان قرنطینه شده اند چرا که به گفته مسئولان، کانون طغیان این بیماری در رامشیر از این دو روستا بوده است.

یک نفر از اهالی شهرستان کارون که به کرونا مبتلا بوده و علایمی نداشته است روز طبیعت به شهرستان رامشیر می رود و در روستای «مطبگ» مهمان اقوام خود می شود. وی به تنهایی شش نفر را به بیماری کرونا مبتلا می کند و این شش نفر زمینه ساز مبتلا و طغیان این بیماری در شهرستان رامشیر شدند.

آمار صعودی مبتلایان در شهرستان رامشیر به گونه‌ای است که از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا ۲۹ فروردین امسال، ۸۲ مورد مثبت در شهرستان رامشیر گزارش شده است که حتی از شهرهای آبادان و ماهشهر که جمعیت بسیار بیشتری از رامشیر دارند فراتر است.

تا همین تاریخ در شهرهای استان خوزستان، اهواز با ۵۵۱ مورد، خرمشهر با ۱۰۷ مورد، دزفول با ۹۹ مورد، رامشیر با ۸۲ مورد و آبادان با ۷۸ مورد به ترتیب در رده‌های اول تا پنجم قرار دارند و این نشان از طغیان بسیار بالای این بیماری در رامشیر دارد که قاعدتاً از شهرهای کم جمعیت استان به شمار می‌رود.

طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی اهواز، در خوزستان تا روز ۲۸ فروردین‌ماه، شهرهای رامشیر، خرمشهر و هفتکل، به ترتیب دارای بیشترین موارد ابتلاء به کرونا نسبت جمعیت هستند. رامشیر: ۹۸.۳ نفر در صدهزار نفر، خرمشهر: ۶۰.۸ نفر در صدهزار نفر و هفتکل: ۴۹.۹ نفر در صدهزار نفر اعلام شده‌اند.

کارگران اخراج شدند

اهالی قابل توجهی از شهرستان رامشیر به علت نزدیکی به شهرستان ماهشهر که قطب پتروشیمی ایران به شمار می رود، در پتروشیمی های این منطقه شاغل هستند به همین دلیل هفته قبل خبری منتشر شد مبنی بر اینکه پتروشیمی های منطقه ویژه ماهشهر از ورود کارکنان اهل رامشیر خودداری کرده اند و برخی رسانه ها حتی اعلام کردند که این کارگران اخراج شده اند.

به دنبال انتشار این خبر، استاندار خوزستان فورا وارد ماجرا شد و با اشاره به بحث اخراج تعدادی از کارکنان رامشیری در پتروشیمی‌های ماهشهر گفت: پتروشیمی‌ها حق اخراج پرسنل رامشیری به‌علت طغیان ویروس کرونا در این شهر را ندارند و پرسنل شاغل در منطقه ویژه اقتصادی رامشیری تا زمانی که شرایط به حالت عادی برگردد به سر کار نروند و حقوقشان برقرار باشد.

غلامرضا شریعتی تاکید کرد: فرمانداران بندر ماهشهر و رامشیر موظف هستند مسئله عدم اخراج کارگران و پرسنل رامشیری را دنبال و دستور را اجرایی کنند و پتروشیمی و همچنین شرکت‌های حمل بار نباید چنین مواردی را اجرا کنند، پرسنل فعلاً حضور پیدا نکنند و با پرداخت حقوق باشد تا شرایط مبتلایان در رامشیر به حالت ثابت برگردد.

با این حال، در فضای مجازی اعلام شد که برخلاف گفته استاندار خوزستان، برخی کارگران رامشیری از محل کار خود اخراج شده اند و دستور استاندار خوزستان در این زمینه اجرایی نشده است. این موضوع موجی از نگرانی را در بین کارکنان و کارگران رامشیری شاغل در شهر همسایه یعنی ماهشهر ایجاد کرد.

کسی حق اخراج ندارد

موج شدید اخبار در خصوص اخراج کارگران پتروشیمی باعث واکنش سازمان منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر نیز شد. روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، شایعه هرگونه اخراج نیرو در شرکتهای پتروشیمی این منطقه را تکذیب کرده و اظهار داشت که شرکت های پتروشیمی  هیچگونه برنامه ای برای اخراج هیچ نیرویی به علت کرونا را نداشته و ندارند.

در اطلاعیه روابط عمومی این سازمان آمده است: پس از اعلام انتشار ویروس کرونا در شهرستان رامشیر، در پی قرنطینه شدن این شهرستان توسط ستاد مبارزه با کرونا و انسداد راه های مواصلاتی این شهرستان، به منظور رفع نگرانی کارکنان ساکن شهرستان رامشیر مقرر شد تا کارکنان رامشیری  به محل کار مراجعه نکنند.

روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در اطلاعیه خود تاکید کرده است: بدیهی است هرگونه اعمال محدودیت از طرف مجموعه شرکت های پتروشیمی و عدم حضور کارکنان به عنوان حضور در محل کار تلقی خواهد شد و این ایام نیز از مرخصی استحقاقی سالانه کارکنان  کاسته نخواهد شد.

منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در محدوده ای به وسعت حدود ۲۸۵۰ هکتار در جنوب غربی ایران و در ساحل خلیج فارس، واقع در شهرستان بندر ماهشهر، شهر بندرامام خمینی (ره) قرار گرفته شده است.

 این منطقه با توجه به موقعیت طبیعی و جغرافیایی و همچنین برخورداری از تسهیلات قانونی مناطق ویژه، به منظور توسعه صنعت و تجارت به ویژه صنایع پتروشیمی و صنایع پایین دستی، تأمین منافع اقتصادی، اجتماعی و ملی، جذب تکنولوژی های جدید و افزایش اشتغال ایجاد شده است.

از نظر موقعیت جغرافیایی، منطقه از طریق بندر امام خمینی (ره) و از آبراه خور موسی به آبهای آزاد بین المللی وازطریق راه آهن سراسری به ترکیه، اروپا و آسیای مرکزی دسترسی دارد.

این منطقه به عنوان بخشی از استان خوزستان ، همانند یک پایگاه استراتژیک و تاثیرگذار در مناطق نفت و گازخیز ایران عمل کرده است. دستیابی به منابع نفت و گاز مواد اولیه و خوراک واحدهای صنعتی را بیش از پیش  تسهیل می نماید.

در این راستا سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی جهت مدیریت و تحقق توسعه فعالیتهای صنعتی و اقتصادی در منطقه از جمله صنایع پتروشیمی، به صورت زیر مجموعه ای از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، براساس مصوبه تیر ماه  سال ۱۳۷۶ شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی فعالیت های خود را در سال ۱۳۷۷ آغاز کرده و از سرمایه گذاران داخلی و خارجی به منظور سرمایه گذاری در این منطقه مهم اقتصادی دعوت به عمل آورده است .

کد خبر: ۱۴٬۶۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha