۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۲
طراحی کسب و کارهای پایدار خانواده محور
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده خبر داد

طراحی کسب و کارهای پایدار خانواده محور

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، سیاست‌های این معاونت از قبیل پیگیری کار در منزل بانوان ساغل صاحب فرزند طراحی کسب و کارهای خاناوده محور و... را تشریح کرد.

به گزارش بازار، انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، اظهار داشت: ما در بخش‌های مختلف، با همکاری همکارانی که در معاونت و وزارتخانه‌های مختلف هستند، حرکت‌هایی در بخش‌های سیاستگذاری، نظارت، مسائل حقوقی، موارد توانمندسازی، آسیب‌زدایی و در بخش بین‌الملل نیز داشته‌ایم.

خزعلی، گفت: تلاش کردیم صد گام مؤثر در این ۲۰۰ روز برداریم و امیدوار هستیم آثار بعضی از این گام‌ها در آینده بیشتر نشان داده بشود، به دلیل اینکه شروعی است برای کار و تدوین برنامه‌های بلندمدت. در بخش سیاستگذاری، تدوین چشم انداز و مأموریت را داشتیم. بحث سند ملی را در ستاد ملی زن و خانواده را فعال کردیم و همین طور ساختار و طرح‌هایی که در ارتباط با اشتغال بانوان است و آسیب زدایی از خانواده که بخشی مربوط به طلاق است و برنامه‌ای که تدارک دیده شده برای سال‌های اول ازدواج زوجین که این‌ها را از نظر مشاوره و سال اول را به صورت رایگان پوشش می‌دهد که این در دستور کار ستاد ملی است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، اظهار داشت: در جلسه‌ای که اخیراً خدمت ریاست محترم جمهور داشتیم، این مطالب را آورده بودیم. ان‌شاء‌الله در جلسه آتی، مراحل تصویب آن را خواهیم گذراند و همین طور، ارتقای ساختار زنان و موضوعاتی که می‌تواند بیشتر به سیاستگذاری‌های کلان مسائل زنان مربوط شود.

خزعلی، گفت: در قسمت حقوقی، حرکت‌های خوبی انجام شد که از جمله آن‌ها شورای مشورتی فقهی و حقوقی بوده و با اینکه مسائل حقوقی بخشی از آن مرتبط با قوه قضائیه و بخشی مرتبط با مجلس است، اما حرکت‌هایی را بخش حقوقی ما انجام داده که ان‌شاء‌الله به نتیجه می‌رسد؛ بخشی از آن هم به نتیجه رسیده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، اظهار داشت: شاید در همان روزهای اول شروع به کار دولت بود که موضوع کارنامه دادن به مادران مطرح شد و اینکه ممانعت به عمل آمده است، اما در مرداد، آیین نامه‌ای تصویب شده بود و منع می‌کرد که کارنامه و پرونده به مادر داده شود که بلافاصله ریاست محترم جمهور دستور دادند و آیین نامه اصلاح شد و مراحل دیگری مثل تنفس یک ساله برای کسانی که می‌خواهند تسهیلات بگیرند، مددجویانی که در ستاد هستند، کانون جمعیت برای مادران دوقلو و پیگیری‌هایی که در بخش حقوقی انجام شده، گاهی اوقات ممکن است به ثمر نرسیده باشد یا دستگاه‌های اجرایی، آن همکاری و همراهی لازم را نداشتند، مثل ماده ۲۷ برای پزشکان متخصص که حالا یک تعدادی ممکن است انجام شده باشد، اما وزارت بهداشت به دلیل محدودیت‌هایی که دارد و به دلیل اینکه مناطق محروم را می‌خواهد پوشش بدهد، هنوز به طور کامل با این موضوع موافقت نکرده و به تعویق افتاده است. یک دلیل آن هم کرونا ذکر می‌شود یا مواردی مانند دورکاری مادران که خیلی تلاش کردیم به خصوص در ایام کرونا و بعد از آن هم می‌تواند ادامه داشته باشد.

خزعلی، گفت: این بخشنامه قابلیت اجرا دارد، لازمه آن این است که مدیران اجرایی همکاری لازم را داشته باشند که این را باز از اینجا از مدیران محترم دستگاه‌ها می‌خواهم که شرایط خانم‌ها را خانم‌هایی که فرزند زیر شش سال دارند، درک کنند و کارهایی که امکان این را دارد که به صورت دورکاری انجام شود، این همکاری را با آنان داشته باشند و قوانین دیگری که داریم، تصویب کنیم. بحث اختیارات و بحث هویت، یعنی برنامه قانونی که برای بچه‌ها یا مادرانی که بدون هویت هستند که این از معضلاتی است که ما در کشور با آن مواجه هستیم و در استان‌های مختلف، استان سیستان و بلوچستان، قم، یزد، خراسان با تعداد زیادی از کسانی روبرو هستیم که برخی ممکن است از کشورهای همسایه آمده باشند، اما برخی هم ایرانی هستند، اما اسناد هویتی ندارند و این موجب شده است که نتوانند از آموزش و بهداشت مناسب برخوردار شوند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، اظهار داشت: در سفرها معمولاً به این بخش‌ها سر می‌زنیم و سعی می‌کنیم مشکلات این افراد را ببینیم. بعضی از امورات آن‌ها با کمک‌های خیریه می‌گذرد که به این شکل قطعاً صحیح نیست. هم از نظر امنیت جامعه صحیح نیست که آن‌ها به این شکل زندگی کنند و هم از نظر نیازهایی که دارند و در حد خیریه برآورده نمی‌شود که درباره این موضوع هم قانون دیگری در مراحل نهایی تدوین لایحه‌ای است که ان شاء الله در دولت انجام می‌گیرد یا بحث‌هایی که باز عرض کردم در مسائل حقوقی هست که میز خدمتی را درباره این موضوع برای پاسخگویی به مسائل حقوقی بانوان اختصاص دادیم.

خزعلی، گفت: در بحث‌های آسیب زدایی در بخش‌های مختلف که به خصوص در استان‌ها با آن‌ها مواجه هستیم، یکی، بحث اعتیاد است، مشکلات خودکشی، فرار از منزل و زندان‌ها که بخش عمده‌ای از آن اگر یک محاسبه دقیق داشته باشیم و درصدی که در زندان هستند و درصدی که گرفتار مسائل دیگر هستند، نشان دهنده این است که اعتیاد و قاچاق، بعضی از این زندانیان را گرفتار کرده است؛ البته به حمدالله تعداد زندانیان زن بسیار کم است و حالا آن چیزی که ذکر می‌شود ۳ درصد نسبت به زندانیان آقایان خیلی کم است، اما همین مقدار هم برای مادر و محور خانواده، زیاد است و نبود او در خانواده باعث از هم پاشیدگی می‌شود یا حتی اینکه با طفل کوچک بخواهد در زندان باشد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، اظهار داشت: این موضوعات همه مواردی هستند که باید به صورت جدی پیگیری شوند. آسیب‌هایی که برخی از این زندانیان که متوجه آن شده اند، از طریق خانواده است. چک‌های بی محلی که داده شده یا همین بحث بدسرپرستی و اجبار به اینکه بعضی از موارد را که مرتبط با اعتیاد است، پیگیری کنند که تعدادی از زندانیان غیر عمد آزاد شدند و تعداد دیگری را هم درصدد هستیم که زمینه آزادی آنان با کمک خیرین، فراهم شود. در بحث‌های پشتیبانی از خانواده آسیب دیده‌ها چه آنانی که گرفتار اعتیاد هستند، چه آنانی که بدسرپرست هستند، چه آنانی که در زندان و چه بچه‌های آنها که بیرون هستند. این موضوعات باز از مواردی هستند که باید با کمک خود زنان و همراهی و همکاری بانوان خیر انجام بگیرد و در این‌باره طرحی با عنوان زنان برای زنان داریم.

خزعلی، گفت: برای خانم‌هایی که اعلام آمادگی می‌کنند، فقط مسائل مالی مهم نیست. مسائل تربیتی و تحت تکفل فرهنگی گرفتن و مراقبت کردن برای اینکه افراد به زندگی عادی و زندگی سالم برگردند، مهم هستند که خود خانواده‌ها خانم‌ها و فرزندان آنها را تکفل کنند و ان‌شاء‌الله این بخش هم در آسیب‌زدایی حل شود. مسأله طلاق از مسائل جدی است که آمار آن به شدت بالا رفته و وظیفه ما است که هر مقدار بتوانیم برای انس و الفت خانواده‌ها برای مشاوره، مشاوره‌هایی که بتواند قبل از ازدواج، حین ازدواج و بعد از ازدواج، پوشش‌دهی داشته باشد و از این آثار کم کند، تلاش خود را انجام دهیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، اظهار داشت: از مواردی که می‌توانم به صورت ملموس بگویم در این ۲۰۰ روز خیلی مؤثر بوده، ارتباط مردمی بوده است. ما در مرحله اول پیامک ۱۰۱ را فعال کردیم، بعد ارتباطاتی که از طریق ایمیل و سایت و شبکه‌های اجتماعی برقرار می‌شد، تا جایی که می‌شد پاسخگویی و ارتباطات و نیازهایی که مطرح می‌شد، از طریق این درگاه‌های ارتباطی پیگیری و ارجاع آن به دستگاه‌های مختلف و بعد هم برداشتن فاصله بین مسئولان امور زنان و مردم که خیلی راحت بتوانند این اتصال را برقرار کنند، حرف هایشان را بزنند و در سفرهای استانی می‌بینیم که این ارتباط بسیار تنگاتنگ انجام می‌گیرد.

خزعلی، گفت: این کارها هم برای مسئولان و هم برای مردم مؤثر است، اولاً مردم مستقیم حرف هایشان را می‌زنند و همین که احساس می‌کند، حرفش را زده است و به یک مسئول همه آن چیزهایی که در دل خود بوده است و یک روز باید به یک مقام و کسی که در کشور مسئولیت دارد، برساند، این برای آو آرامش است و همین که احساس می‌کند این مسئول گاهی اوقات در بعضی از این روستاها که این قدر محروم هستند و وقتی به این روستاها می‌گوید سی سال، چهل سال است که هیچ مسئولی، حتی مسئولان خود منطقه هم پا به اینجا نگذاشتند، این یک نوع احساس هویت را برای او زنده می‌کند که پس من هم هستم، من هم دیده می‌شوم و من هم اهمیت دارم و این چیز کمی نیست که این احساس غرور و احساس اینکه به او اهمیت داده شده است و برای او ارزش قائل شدند، راه دوری را رفتند و در کنار او نشستند، حرف‌های او را شنیدند و برای خود مسئولان هم هر چه گزارش بیاید، هرگز مانند دیدن نیست.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، اظهار داشت: در مجموع، آن چیزی که ما به عنوان دغدغه همه خانم‌ها می‌توانیم بگوییم مسائل فرهنگی است. اینکه جایگاهشان دیده بشود و موقعیتشان و شرایطشان درک بشود. نسبت به طبقات مختلف، کارمند باشند یک جور، خانه دار باشند یک جور. نوع درخواست هایشان ممکن است متفاوت باشد. شاید کارمندها بیشتر نگاهشان این است که باید مسئولیت خانه دیده بشود و این هماهنگی و نبود تعارض بین کار و خانه را دولت بتواند پوشش دهی بکند آن‌ها و چیزهایی که نیاز دارند، تأمین کند، اما یک بخشی از جامعه ما زنان سرپرست خانوار هستند. این افراد به عنوان تکلیف برای ما در قانون قید شده‌اند و رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند آن‌ها عائله حکومت هستند و ما نسبت به آن‌ها وظیفه خاص داریم.

خزعلی، گفت: یکی از مشکلات جدی این است که تعداد این افراد تعداد به دلیل کم شدن ازدواج، در حال افزایش است؛ به دلیل تجرد قطعی که وجود دارد. آن تعدادی که الآن وجود دارند و در برنامه ششم دیده شده و برای آنها برنامه‌ریزی شده است که معاونت زنان داشته باشد، بیش از سه میلیون ذکر شده است که یک میلیون و ۲۰۰ تن تحت پوشش کمیته امداد هستند و بیش از دو میلیون را ما باید پوشش دهی داشته باشیم. متأسفانه به این افراد، خودسرپرست‌ها اضافه می‌شوند و الآن تعدادشان افزایش پیدا کرده و خود این دغدغه است که چرا باید افزایش پیدا کنند که خود این موضوع، نبود مسئولیت پذیری بخشی از جامعه را نشان می‌دهد و اینکه ازدواج کم می‌شود، به نوعی فردگرایی را در جامعه افزایش می‌دهد و گسترش این نگاه فردگرایی و کم شدن ازدواج و بالا رفتن آمار طلاق باز همین را به ما متذکر می‌شود که این زنگ خطر را باید را جدی بگیریم و برنامه ریزی مناسب برای بازگشت هویتی و نگاه جمعی و خانوادگی داشته باشیم و در همه چیز و همه برنامه‌ها خانواده را محور بدانیم، آن را اصل حساب کنیم و سعی کنیم برای آن برنامه‌ریزی مناسب را داشته باشیم که شاهد این از هم پاشیدگی‌ها نباشیم.

کد خبر: ۱۴۶٬۸۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha